Jotunheimen en klass för sig!

Jotunheimen en högfjällspärla!

Jotunheimen, är det mäktigaste fjällmassivet i Norge, med sina skarpa fjällryggar, platåer, glaciärer, tindrar, djupa dalar, älvar och vackra insjöar. Och med Skandinavens högsta fjälltoppar; Galdhöpiggen och Glittertind, med resp 2469 och 2452 meter över havet. Här reser sig mer än 200 toppar över 2000 meter över havet. I det här sammanhanget kommer både Kebnekajse och Sarek på ”låg nivå”.

Jotunheimen upptäcktes som turistområde, först i början av 1800-talet, och utforskades då främst av bybor, vetenskapsmän och konstnärer. I samband med att Den Norska turistföreningen blev en förening år 1868, så byggdes det många turisthytter och förhållandena underlättades för den tidens turister. Jotunheimen fredades och blev nationalpark så sent som 1980, och ligger ca 25 mil norr om Oslo. En bekväm bilresa på ca 57 mil från Göteborg. Närheten till detta högfjällsområde innebär mycket folk under säsongen. Koncentrationen ligger närmast på Besseggen och Galdhöpiggen.

Turismen i Jotunheimen domineras av stugvandrare/gäster. Man går med 8 - 10 kg packning mellan ”hytterna” som ligger på 18 - 22 km från varandra. Dessa har en hotellkaraktär. För självhushållarna är det sämre ställt, och dom får laga sin mat ute i det fria med eget spritkök. Däremot finns det en del självhushytter, som i stort sett fungerar som våra STF stugor.
Skillnaden är väl att det inte alltid finns stugvärdar där. Det man handlar i dessa, summerar man ihop på en lapp och sätter beloppet i ett kuvert som läggs i en låda. Det går till och med att betala med ”plastkort” genom att man noterar kontonumret.
Den moderna turismen har medfört att man i de norska fjällen satsar mer på stuggästerna med helpension. Tältare, är en annan grupp som under 1990-talet vuxit lavinartat, om man jämför med 1970 resp 80-talet då man knappast såg några tältare i de norska fjällen. Då såg dom oss som ”idioter” som kom med tung packning på ryggen. Idag är tältare lika vanligt som i våra fjäll, fast det är den yngre generationen som dominerar. Men man träffar även en del äldre, som på grund av frihetskänslan och oberoendet valt tältet.

Jotunheimens enorma popularitet handlar också om dess närhet och lättillgänglighet. Med bil når man snabbt och bekvämt till många olika utgångsplatser för fina dagsturer och längre turer in i fjällområdet. Juvashytta och Spiterstulen är dom klassiska utgångsplatserna, med 1800 resp 1100 meter över havet. Weekendturer under hela säsongen gör att det kan vara mycket trångt i hytterna.
Jotunheimen behöver knappast mer uppmärksamhet, men väl information om att det är ett renodlat högfjällsområdet av stora mått.
I vissa dalgångar dominerar terrängen av både sten och blockhav. Svårframkomligt, segt och mycket mödosamt att gå på. Uradalen är en sådan dalgång, med sammanhängande blockterräng, som inte rekommenderas för ovana fjällvandrare. Trots att Jotunheimen är ökänd för detta, så omgärdas man av majestätiska 2000 meters toppar och mäktiga glaciärer var man än befinner sig i området. Skönhetsscenerierna dominerar, med grönskande och lättgångna dalgångar, som framgår i nedanstående dagbok.
Passövergångarna mellan dalgångarna är branta och mödosamma att gå över, framför allt med tung packning. Lederna är utmärkta med ett T. I Jotunheimen undviker man att gå ledlöst, om man inte är ute efter strapatser! Man vill också att besökarna håller sig till lederna, för att minska slitaget på den ömtåliga terrängen.
I dalgångar med mycket sten, där kan det på vissa sträckor vara svårt att se var ”stigen” går. Det gäller att hålla ett vakande öga på nästa T och på huvudriktningen, som markeras med stenrösen i olika storlekar. Vid dimma, dålig sikt, eller vid regn, så är det kompassen som är den viktigaste vägvisaren.
Besseggen, som Norges mest berömda ”fjällrutt” har en öst-västlig riktning vars högsta punkt är 1743 meter över havet, är en svindlande och luftig dagstur på c:a 6 timmars vandring exkl. raster med en lätt dagsturspackning. I norr omgärdas den av Bessvattnet med 1373 meter över havet och i söder av Gjendesjön 984 meter över havet. Under sommarsäsongen besöks Besseggen av 30000 vandrare, i snitt 500 pp/dag, och Galdhöpiggen med mer än 30000 bestigare! Detta ger en fingervisning om att dom inte ska besökas under högsäsongen, om man föredrar ensamheten med en mäktig natur.

Att gå över Besseggen från Gjendesheim till Memurubu är en hissnande fjällupplevelse som ger både spänning och äventyr, samt rädsla för dom som inte uppskattar höjder och smala fjällryggar. Från detta håll vandrar man övervägande nedför branterna. Vilket kan vara nog så besvärligt och ansträngande, framförallt för knäna. I sammanhanget kan nämnas; att min sambo tog sig nedför den smala fjällryggen tårögd och hasandes på baken bara c:a tre meter efter mig! Var avståndet längre, så såg hon mig inte, så jag var ”tvungen att hålla detta säkerhetsavstånd!” Trots, skräckupplevelsen vill hon inte ha turen ogjord.
Besseggens enorma besöksfrekvens har bland annat sin förklaring i den kände och berömde diktarens, Henrik Ibsen saga, Peer Gynt, som flög på sin vildren över Besseggen och fascinerades av den bedårande och magnifika utsikten över dom irrgröna sjöarna, vilka ligger på nästan 400 meters höjdskillnad från varandra, medan fjällbranterna i stort sett stupar lodrätt ned drygt 700 meter mot Gjendesjön.

Att göra långfärdsturer med tält är det bara den egna fjällerfarenheten, fantasin och ambitionen som begränsar. I vilken som helst av Jotunheimens dalgångar, är det sällan man ser andra tältare, eftersom de flesta tältar strax intill fjällstugornas egen fjällcamp med human avgift. På fjällturen 1997, såg vi bara ett tält, och det var i Svartdalen. Året innan såg vi inte ett enda i någon av dalgångarna utanför fjällstugorna. Men, däremot såg vi att det rörde sig en del tältare, som också var ute efter ensamheten. Jämför detta med vilken dalgång som helst i Sarek, för att inte nämna smailaträffen!?
Här tillfredsställs både nybörjarens och den avancerade friluftsutövarens fjälldrömmar/äventyr. Och med en lagom stor grupp, med gemensamma förberedelser och förväntningar, så blir en fjälltur i Jotunheimen något som man går och längtar efter under hela året.
Före fjällturen rekommenderar jag ett besök på Loms fjällmuseum!

Friluftshälsning
Inge Bäckström
Götebórg

[Ändrat av ingeback 2004-07-17 kl 18:48]
 
Jotunheimen

Jotunheimen är verkligen fantastiskt! Jag älskar att vandra där och man slipper ju myggen också som det finns gott om här i sveriges fjäll.

Själv var jag i Jotunheimen första gången när jag var 6 år. Då gick jag, min lillebror på 5 år och min pappa. Vi gick upp på Memurutunga. Det var en rolig tripp och den kommer jag aldrig att glömma.
Jag har också varit uppe på Glittertind, Galdhöpiggen och Besseggen.

Jag kan verkligen rekomendera Jotunheimen för det finns leder att gå för alla åldrar och olika svårhetsgrader.


Hade bra!
 
Rättelse??

ingeback; sa:
Och med Skandinavens högsta fjälltoppar; Galdhöpiggen och Glittertind, med resp 2469 och 2452 meter över havet. [Ändrat av ingeback 2004-07-17 kl 18:48]

jonatanforsberg.net; sa:
jotunheimen är mäktigt ja.

en rättelse bara: glittertinds topp (som inte är sten) har smält, så galdhöpiggen är den högre numera.

:)

Jag förstår inte vad rättelsen innebär. Galdhöpiggen är ju högst i båda inläggen...

;-)


Men, för att bidra med något vettigt oxå, så tycker jag att Jotunheimen är ett underbart område oxå.
Ska försöka komma dit igen.
 
ingeback; sa:
Jotunheimen en högfjällspärla!

Jotunheimens enorma popularitet handlar också om dess närhet och lättillgänglighet. Med bil når man snabbt och bekvämt till många olika utgångsplatser för fina dagsturer och längre turer in i fjällområdet. Under sommarsäsongen besöks Besseggen av 30000 vandrare, i snitt 500 pp/dag, och Galdhöpiggen med mer än 30000 bestigare! Detta ger en fingervisning om att dom inte ska besökas under högsäsongen, om man föredrar ensamheten med en mäktig natur.

[Ändrat av ingeback 2004-07-17 kl 18:48]

Tack för ett faktaspäckat inlägg!
Jag har varit intresserad av området en tid, kartorna ger ett lovande intryck, fast när jag insåg att de myllrar av folk lite varstans och att det är hyttor i vart hörn ändrade jag mig.
Åker jag dit blir det antagligen under lågsäsong.
Poängen med mitt friluftsliv är att få vara ifred, slippa stress och hela vår moderna civilisation, då verkar Jotunheimen vara ett dåligt alternativ, likaså Rondane.
Höjdskillnaderna mellan bas och topp är ungefär de samma i "turiststråket" Kebnekaise och Sarek, fast topografin är hårdare av kartorna att döma.

Mvh Hasse
 
de finns ju fler delar av jotunheimen, men spiterstulens priser är: http://www.spiterstulen.no/pris.htm

det som inte finns med där är vägavgiften och möjligheten att bara parkera och sova i tält. om jag kommer ihåg rätt var det typ 80 NOK för vägavgiften och ungefär lika mycket per natt i tält. men då ingick vatten, bastu, torkrum och swimmingpool (!).

det är ju inte som att vandra i svenska fjällen..
 
swimmingpool och hotellstandard...

fick behov før att modifiera intrycket av Jotunheimen (och andra norska fjællområden) som denna tråd kan ge intryck av...

Spiterstulen ær inte en typisk norsk fjellhytte, snarare ett høgfjællshotell med medfølgande pris och standard. Dessutom går det ju væg ænda fram så det gør också sitt till att det blir lyxigare (och klientelet blir annorlunda).

På en "vanlig" betjent (=middagsservering) DNT-hytte brukar jag betala ung 400NOK / natt, med frukost, sæng på sovsal, trerætters middag och nån pils inkluderat. Genom att bæra med sig frukost (tycker inte egentligen att DNT-frukosten ær prisvært och matsæcken ær otroligt dyr!) och bara æta "tallriksrett" (=bara huvudrætt) och bara dricka fjællvatten kommer man undan med ca hælften.

Precis som øverallt annars så tenderar folk att gå i flock ute i naturen, om man går utanfør mærkta stigar så ær det inte folk alls. Exempelvis gick jag Gjende runt sista helgen hyttene var øppna før tre år sen. På Gjendesheim var det fullt, vi gick Besseggen "baklænges" och møtte minst 200 pers på væg øver. Vidare øver Bukkelægret till Gjendebu (=inte fullt så populært) møtte vi 5 st. Tillbaka från Gjendebu till Gjendesheim gick vi på sydsidan av Gjende genom Leirungsdalen (=omærkt stig), då møtte vi bara två ripjægare helt på slutet av dagen!

Så Jotunheimen som proppfullt lyxområde gæller bara runt de populæraste områdena på mærkta stigar. Tyværr (men tur før oss kartkunniga och tæltbærande) ær folk rædda før att gå bort sig och før att frysa om natten.

Go tur

Britta
 
ah

tackar för ett härligt inlägg där man fick en amssa info och jag som ska åka imorgon låter det bra. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.