Bli en klimathjälte genom att jaga Vildsvin ?

Fortfarande inga ideer på "jägarfria" lösningar på problemet ?
Om vargstammen ökar i hela landet behövs ingen mänsklig jakt.

Det där är grovt felaktigt och sådant som jaktmotståndare slentrianmässigt brukar haspa ur sig, i alla fall om vi talar om modern tid i Sverige.

En Vargflock stannar i sitt revir så länge det finns mat sedan rör dom på sig, det betyder att "jakttrycket" blir hårt i reviret men kan vara lågt på andra platser.
Det kommer att betyda av vi lokalt kommer att ha för hög täthet av tex Älg och Vildsvin vilket resulterar i bland annat mycket mer trafikolyckor och även betesskador.

En bra viltförvaltning är anpassad efter vad marken och omgivning är lämplig att hysa, Vargen tar inga hänsyn till sådant sett ur mänskligt perspektiv.

Dessutom är inte Vildsvin Vargens favoritbyte då dom är rätt besvärliga att ta, så dom skulle sannolikt öka lavinartat i jordbruksbygd och böka sönder grödor till både Bönders och Veganernas förfäran.

Ska Vargen även skjuta Kajor och duvor i centrala städerna vilket i nuläget sköts av Kommunjägare, eller göra trafikeftersök för den delen ?
Betänk vilket lidande trafikskadade djur kommer att få genomgå innan/om Vargflocken hittar dom.

Rewilding låter som en fin tanke, men är knappast något som kommer att fungera något vidare i praktiken i Sverige då vi inte har dom arealerna vildmark.
 
Senast ändrad:
Hade det inte varit bra att förbjuda utfodring? Varför inte i så fall?

Finns både för och nackdelar med ett förbud i vanlig ordning.

Nackdelen är väl att du fråntas möjligheten att försöka locka bort dom från böndernas grödor.

Dessutom är ett förbud mot vildsvinutforing svårt att genomföra i praktiken då det är direkt nödvändigt att utfodra andra djur under stränga vintrar, tex rådjur, hjort och ren.
Så vad säger att inte Vildsvinen kommer att smaka där ?
(Bortsett renutfodring då...)
Dessutom så kommer dom då att söka föda där dom finner den, kanske är det i ditt och mitt potatisland.

Som vanligt är det felaktigt beteende som ska beivras, tycker inte ett totalförbud som drabbar det stora flertalet som sköter sig är rätt väg att gå.
 
Fortfarande inga ideer på "jägarfria" lösningar på problemet ?


Det där är grovt felaktigt och sådant som jaktmotståndare slentrianmässigt brukar haspa ur sig, i alla fall om vi talar om modern tid i Sverige.

En Vargflock stannar i sitt revir så länge det finns mat sedan rör dom på sig, det betyder att "jakttrycket" blir hårt i reviret men kan vara lågt på andra platser.
Det kommer att betyda av vi lokalt kommer att ha för hög täthet av tex Älg och Vildsvin vilket resulterar i bland annat mycket mer trafikolyckor och även betesskador.

En bra viltförvaltning är anpassad efter vad marken och omgivning är lämplig att hysa, Vargen tar inga hänsyn till sådant sett ur mänskligt perspektiv.

Dessutom är inte Vildsvin Vargens favoritbyte då dom är rätt besvärliga att ta, så dom skulle sannolikt öka lavinartat i jordbruksbygd och böka sönder grödor till både Bönders och Veganernas förfäran.

Ska Vargen även skjuta Kajor och duvor i centrala städerna vilket i nuläget sköts av Kommunjägare, eller göra trafikeftersök för den delen ?
Betänk vilket lidande trafikskadade djur kommer att få genomgå innan/om Vargflocken hittar dom.

Rewilding låter som en fin tanke, men är knappast något som kommer att fungera något vidare i praktiken i Sverige då vi inte har dom arealerna vildmark.
Vargen är en del av den naturliga faunan precis som vildsvinet. Naturen behöver inte människan för att fungera, däremot behöver människan naturen.
I det vargrevir som ligger på gränsen mellan Sörmlands och Stockholms län äter vargarna mycket vildsvin.
Jag har inte uttalat mig kritiskt om eftersök av trafikskadade djur.
 
Vargen är en del av den naturliga faunan precis som vildsvinet. Naturen behöver inte människan för att fungera, däremot behöver människan naturen.
I det vargrevir som ligger på gränsen mellan Sörmlands och Stockholms län äter vargarna mycket vildsvin.
Jag har inte uttalat mig kritiskt om eftersök av trafikskadade djur.

...och ibland får vargen vara utan ett vildsvin men då går den väl till en bonde och tar sig ett får eller två istället.:(
 
Senast ändrad:
Vargen är en del av den naturliga faunan precis som vildsvinet. Naturen behöver inte människan för att fungera, däremot behöver människan naturen.
I det vargrevir som ligger på gränsen mellan Sörmlands och Stockholms län äter vargarna mycket vildsvin.
Jag har inte uttalat mig kritiskt om eftersök av trafikskadade djur.

Man kan väl snarare konstatera att människan behöver den natur som vi format till dess nuvarande form för att det ska fungera, Rewilding skulle innebära stora omställningar på många områden.

Nej, du har inte uttalat dig kritiskt mot trafikeftersök.

Men det du skrev -"Om vargstammen ökar i hela landet behövs ingen mänsklig jakt", trafikeftersök är en del av jakten det med.
 
Finns både för och nackdelar med ett förbud i vanlig ordning.

Nackdelen är väl att du fråntas möjligheten att försöka locka bort dom från böndernas grödor.

Dessutom är ett förbud mot vildsvinutforing svårt att genomföra i praktiken då det är direkt nödvändigt att utfodra andra djur under stränga vintrar, tex rådjur, hjort och ren.
Så vad säger att inte Vildsvinen kommer att smaka där ?
(Bortsett renutfodring då...)
Dessutom så kommer dom då att söka föda där dom finner den, kanske är det i ditt och mitt potatisland.

Som vanligt är det felaktigt beteende som ska beivras, tycker inte ett totalförbud som drabbar det stora flertalet som sköter sig är rätt väg att gå.

Jag tänker att utfodring av vildsvin leder till att stammen ökar snabbare än om man inte utfodrade, och att det är önskvärt att inte driva på ökningen. En sträng vinter kan det kanske vara befogat att stödutfodra, men det är mer den regelmässiga utfodringen jag funderar kring. Den som pågår mer eller mindre kontinuerligt även i södra Sverige där vintrarnas stränghet knappast är ett problem. Frågan är om inte den ökade överlevnaden för kultingarna genom utfodringen vida överstiger det större antal svin som kan skjutas vid åtel. Sen kan man ju också undra över om inte ett ökat antal svin leder till ökande skador i potatisland och åkrar även om det finna utfodringsplatser. Jag har inga svar, jag bara luftar mina funderingar, och tar gärna emot tankar som går emot mina.

Renarna kommenterar jag inte, eftersom de är tamdjur som har ägare. Dessutom är det, åtminstone än så länge, rätt ont om vildsvin där det finns ren.

(En annan fråga är egentligen om man över huvud taget ska ägna sig åt stödutfodring, men det är väl att svära i jägarkyrkan. Argumentet för att inte stödutfodra alls skulle i så fall vara att "klarar de sig inte i en viss miljö utan hjälp har de inget där att göra".)
 
(En annan fråga är egentligen om man över huvud taget ska ägna sig åt stödutfodring, men det är väl att svära i jägarkyrkan. Argumentet för att inte stödutfodra alls skulle i så fall vara att "klarar de sig inte i en viss miljö utan hjälp har de inget där att göra".)

Jag är ingen vildsvinsjägare, men vill tro att huvudsyftet med just utfodring är att hålla svinen kvar i området, inte maximera ökning av stammen.
Dom är nämligen opportunister som går till "högstbjudande matbord" och klarar sig rätt bra på egen hand.
Det är väl mest djup snö som är problem för dom om jag förstått rätt, och den kan man ju inte göra mycket åt.

Komplex fråga generellt med utfodring, jag kan väl till del tycka att det ligger lite i "klarar de sig inte...", men samtidigt skulle det nog kännas fel att se div djur som dukat under av kyla och svält om man vet att man rätt enkelt skulle kunna gjort något åt det.

Frågan var och en samtidigt kan ställa sig är varför man hänger ut talgbollar och frön vid fågelbordet på vintern ?

Men visst...med högre antal ökar överlevande kultingar ökar samtidigt problemen med Vildsvinen.
 
Senast ändrad:
Man kan väl snarare konstatera att människan behöver den natur som vi format till dess nuvarande form för att det ska fungera, Rewilding skulle innebära stora omställningar på många områden.

Nej, du har inte uttalat dig kritiskt mot trafikeftersök.

Men det du skrev -"Om vargstammen ökar i hela landet behövs ingen mänsklig jakt", trafikeftersök är en del av jakten det med.
När jag talade om jakt hade jag inte trafikeftersök i tankarna, därför blev min formulering felaktig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.