Hur viktigt är friluftslivet för er

Efter några andra uppfostrande trådar.

Efter att ha haft ett friluftsliv på en nivå som var för hög när jag fick en kronisk sjukdom
var jag tvungen att gå ner en del i nivå. Att jag även bildade familj, två gånger, spelade säkert in.
Självklart höll jag jag på en hel del under tiden men med ett lugnare tempo, lite jakt, sportfiske,
cyklade med barnen några mil till någon badplats och tältade.
Men för några år sedan började jag paddla igen och alla begränsningar försvann, även familjen
strax före jul. Jag kan bara inte låta bli att dra ut igen när andan faller på, är jag galen eller?


Mvh Glenn
 
Blev det så mycket friluftsliv att familjen försvann innan jul? Låter allvarligt. Måste finnas fler orsaker än att du gillar att paddla.

Men härinne lär det inte vara svårt att få bekräftelsen att mycket friluftsliv är helt friskt beteende.
 
För mig är det nog väldigt viktigt. Men bortser man från min skidåkning så ägnar jag mig sällan åt några "extrema" former av friluftsliv. Det berömda livspusslet ska ju läggas så oftast handlar det om dagsutflykter i närområdet, möjligen någon övernattning ibland. Men om det handlar om att sticka iväg och dyka en dag, eller en halvdag i svampskogen spelar inte så stor roll för mig. Jag trivs med att bara komma bort från det värsta oljudet och måstena i staden och kunna kosta på mig tid att njuta av tystnaden och stillheten. Att sitta hemma och stirra ut genom fönstret i över en timme skulle jag aldrig klara av, men att hitta en fin rastplats i skogen och bara dumglo på utsikten i en timme är balsam för själen.
För mig är de små tillfällena i vardagen värda mer än en stor resa om året, tiden finns där om man bara sänker sina krav lite.
 
ut i skogen,rensa skallen efter arbetet är ett måste för mej.
Så de flesta dagar är det väl motion i friluftsmiljö det handlar om,springa,gå åka längd,paddla,allt finns ju för mej "runt knuten".
Övernattningar och fjällturer hör till att det blir av varje år.
Senaste åren mindre än tidigare,vårt stugbygge blev nr1,men den ligger ju likaså i fjällmiljö,så jag trivs gott med det också.
ibland känns det som att endast "sova och äta ute" räknas som "riktigt" friluftsliv,men det mesta jag gör är ju bara ute efter jobbet och på helgerna.
Ålder och rörlighet kommer ju tids nog ytterligare begränsa mina rutter,men det är väl en naturlig anpassning;uteliv och motion är nog det jag alltid kommer att ha som bas i tillvaron.
 
Om min sambo hade tvingats sluta med friluftsliv av någon anledning så hade jag trappat ner. Men liksom i parallelltråden: _sluta_ av egen fri vilja gör man väl inte.
 
Idag när man sitter uppkopplad mer eller mindre dygnet runt är det desto viktigare att kunna "koppla ner".

Själv går jag ut i skogen på lördag och söndag för att slappna av. Det blir en liten eld, the och smörgåsar. Mer krävs inte. Det viktiga är att lämna det elektroniska hemma (eller avstängt).
 
Väldigt viktigt. Att få komma ut och röra på sig och kanske göra en brasa är värt väldigt mycket. Väldigt lätt att bli hemmablind och inte tro att man kan frilufsa hemmavid. Tänker på alla trådar då man satsar allt på ett kort med planering nio månader i förväg: "-Hej, jag har aldrig varit i naturen, nu tänkte jag och mina kompisar som har noll utrustning lägga 15 000 på prylar och sticka till Keb, var är det förresten?".
 
Vad är friluftsliv ?

För mig, som alltid har haft intressen rörande djur och natur så har man alltid spenderat tid utomhus. Sen om det är att vara ute ett par timmar med kameran och spana efter ormar i den första vårvärmen eller att tälta ute i vildmarken en vecka spelar ingen roll. Att få komma ut i den friska luften och insupa lite natur är den viktigaste medicin för mig.

Mvh // Johannes
 
Beror på hur man definierar friluftsliv.

"Duger" nån timmes promenad i tätortsnära skog för att det ska vara friluftsliv så är det helt klart ett behov, om det för att räknas som frilufsande måste vara en veckas vistelse i Sarek under smällkalla vintern så kan jag nog klara mig utan (även om det vore kul att testa).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.