Hur var friluftslivet förr

Har alltid fascinerats av det gamla än det nya när det gäller friluftsliv om hur folk var ute i naturen på ett annat sett än i dag.
Om man täcker sig att idag går nog många och bär på elektroniska prylar som GPS, mobiltelefon och film/fotokamera när dom är ute, förr hade man inte dom prylarna utan fick lita mera på sin packning än det elektroniska som finns idag.

Jag säger inte det var bättre förr utan skulle vara roligt om man fick höra av er äldre som växte upp med en far och mor som levde på 1900-talets början hur dom tyckte om friluftslivet som var då.

För mig personligen gillar jag gamla beprövade utrustning som kläder, skor e.ct
 
Måste säga emot dig i att folk bär runt på så värst mycket elektroniska prylar. Batterier har ju liksom en tendens att ... ta slut.

Vad man brukar höra är väl att grejorna var allmänt tyngre, och hållbarare. Men vad vet jag, jag har ingen källa i min bekantskapskrets.
 
en bra bok från förr är Axel HAmbergs lilla röda,
mycket utrustningssnack i den
 
Senast redigerad av en moderator:
Måste säga emot dig i att folk bär runt på så värst mycket elektroniska prylar. Batterier har ju liksom en tendens att ... ta slut.

Vad man brukar höra är väl att grejorna var allmänt tyngre, och hållbarare. Men vad vet jag, jag har ingen källa i min bekantskapskrets.

Jag tycker inte man ska underskatta den mentala aspekten. Varje generations friluftsutövare tror att de har den bästa utrustningen som finns. Skulle jag ge mig ut idag med gårddagens utrustning skulle jag hela tiden ha en gnagande känsla av att sakerna är klumpiga, kan gå sönder, etc...
 
Om vi pratar om början av 1900-talet så var det väl inte så många som direkt ägnade sig åt friluftsliv i den bemärkelsen vi menar?

De som bodde "på landet" ägnade sig ju åt "friluftsliv" hela dagarna och de som bodde i städerna hade väldigt begränsade möjligheter att ta sig "ut i naturen". Det var väl bara "den övre medelklassen" som hade möjlighet att ta sig ut i naturen som "rekreation"?
 
Jag försökte googla lite och det verkar som om det i första halvan av 1900-talet mest var så att det handlade om att idrotta i det fria och det mesta gjordes i organiserad form i grupper. Som jag förstår var det inte så mycket tältande utan man bodde företrädesvis i stugor och var utomhus på dagarna bara.
 
Utelivet var arbete

Jag har många historier från äldre tider sparade i själen. Ska ge er en... Min frus morfar Frans var född sent 1800-tal och levde till han var sånär 100 år. Han levde med fru och många barn i Lapplands fjäll. Han levde på litet lantbruk, nåt påhugg i skogen samt jakt och fiske. Hans livsstil gjorde att han sov mycket i naturen, vid nån avlägsen fiskesjö eller när rundan med ripsnaror var så lång att det krävdes övernattning. Det kan va svinkallt en lappländsk vinternatt men mycket värme finns i eld. Han fraktade ingen övernattningsutrustning utan förvarade väldigt spartansk utrustning under lämpliga och täta granar. Så till själva anekdoten. En senhöst följde yngsta pojken med. När de kom hem så fick han frågan om hur det var att sova ute. Han svarade att det varit kallt. Nämen omöjligt svara Frans, du fick ju sova under dubbla sopsäckar...

Bosse
 
Jag har många historier från äldre tider sparade i själen. Ska ge er en... Min frus morfar Frans var född sent 1800-tal och levde till han var sånär 100 år. Han levde med fru och många barn i Lapplands fjäll. Han levde på litet lantbruk, nåt påhugg i skogen samt jakt och fiske. Hans livsstil gjorde att han sov mycket i naturen, vid nån avlägsen fiskesjö eller när rundan med ripsnaror var så lång att det krävdes övernattning. Det kan va svinkallt en lappländsk vinternatt men mycket värme finns i eld. Han fraktade ingen övernattningsutrustning utan förvarade väldigt spartansk utrustning under lämpliga och täta granar. Så till själva anekdoten. En senhöst följde yngsta pojken med. När de kom hem så fick han frågan om hur det var att sova ute. Han svarade att det varit kallt. Nämen omöjligt svara Frans, du fick ju sova under dubbla sopsäckar...

Bosse

Det låter hårt, men lite härligt också. Han måste varit ganska trygg med sina kunskaper och ge sig ut utan utrustning.
 
Jag tror inte folk på den tiden var så trygga, det hände nog att en del frös ihjäl på senhöstens fisketurer. Och det blev antagligen inte många timmars sömn när man var tvungen att hålla elden vid liv hela natten för att inte bli nerkyld. Men de hade inget val, det var så livet såg ut.
 
Tror som du nermander. Kylan störde nog nattsömnen rejält. Det tillhörde nog arbetsuppgiften att acceptera att en dålig sömn tillhörde. Kanske fanns även tryggheten du nämner kjellapa, hundratals nätter utomhus ger ju en stor vana hur man skall greja situationen, kunde bedöma hur mycket ved som behövdes, hur nattlägret skulle anordnas för att komma i lä, hur mycket man tordes sova, etc.
Det här är ju förståss helt off topic eftersom detta var jobb och försörjning och inte friluftsliv och rekreation.
En del av mina historier som kommer ur släkt och hembygd handlar om köld, hår som frusit fast i väggen på skogsarbetarkojan etc så min gissning är att arbetsfolk i gamla tider tog köld vid sömn något annorlunda än oss friluftscampare i nutiden.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.