Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-04-09, 21:16
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Ja, jag använder också byxholkar. I svampskogen typ. Men jag har inte sett sådana i lättviktsmaterial. Finns det? Mina är av samma typ som de det länkades till.
https://mountainlaureldesigns.com/product/rain-chaps/

Jag har ett par i DCF som väger 40g.

Om man väntar horisontellt kalfjällsregn kan man kombinera dem med deras regnkjol förutom poncho eller regnjacka.

DCF är dyrt men passar för ventilerade regnplagg då det inte tenderar att "smeta fast sig" vid andra kläder, De i silnylon är säkerligen hållbarare samtidigt som de är billigare och fortfarande inte tunga. DCF är lättare att laga.
Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 21:57
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu

Fina. Och de ser ut att ha inbyggt "bälte" också.
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 08:52
smux smux är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lockheed Visa inlägg
Det stör mig inte så mycket att jag blir fuktig under jackan, men som smux säger så lär man bli fuktig oavsett typ av regnkläder.
Nu vet jag inte hur tajta OR Helium regnbyxor är men jag kanske borde kika på några andra som går att öppna hela vägen då, för det är väl nästan ett måste att kunna dra av och på byxorna utan att behöva snöra upp kängorna va? De där haglöfs som du nämnde smux väger ju något mer än de jag kollat på, men det kanske det får vara värt för att kunna dra av och på dom utan att krångla?
Tittar jag på min viktlista så väger OR Helium jackan 175g och Haglöfsbyxorna 370g (tror båda är strl L eller möjligen XL på jackan) vilket till viss del förklaras av de extra långa dragkedjorna på byxorna (men de är ganska traditionella regnbyxor så inga dyra GTX eller liknande). Har även ett par Marmot PreCip Full Zip pants som har liknande funktion.
Regnställ och speciellt byxorna är för mig rena slitageprodukter som sällan blir långlivade, så där undviker jag köpa för dyrt och exklusivt. De är utsatta för mycket slitage och smuts främst nere under knäna när man går i sly och lera, samt slitage på knän och bak vid raster.

Har även testat ITAB's Packaway regnställ på en vandring i familjen, men där släppte membranet från yttertyget alldeles för lätt på ställen utsatta för nötning.
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 16:23
Lockheed Lockheed är inte uppkopplad

Det lutar åt att det blir ett traditionellt regnställ även om nog byxholkar hade varit värda att titta närmare på. Jag kanske bara är för feg för att prova något nytt

Marmot PreCip känner jag igen lite granna, har nog tittat lite på det med.

Vet ni hur det är med storlekarna förresten när det gäller regnställ? Om jag har storek S i mina vardagskläder, ska jag då ha S i regnkläder också? Är de anpassade för att man ska dra dom över sina vanliga kläder eller borde jag köpa M?
Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 17:26
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Kom över ett par Inov race pants på second hand nästan gratis som jag är väldigt nöjd med, lätta, sitter tajt men utan att hindra steget. Dragkedja upp till knät som underlättar för kängor, stövlar men tror inte de går att dra över över kängorna, skor funkar nog.

Kan vara värt att kolla lite på den typen av brallor också.

/G
Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 13:08
Lockheed Lockheed är inte uppkopplad

Tack alla för tipsen!
Efter mycket funderande och även lite prat med personal på vissa sidor som säljer friluftsprylar så blev det till sist en Marmot Precip womens jacket och Marmot Precip eco full zip pants. De väger mer än de jag tänkte från början, men de kanske tål lite mer och har dessutom ventilation på bra ställen. Nu återstår det att se hur de är in action. Återkommer med recension!
Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 13:42
Benji Benji är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Ja, jag använder också byxholkar. I svampskogen typ. Men jag har inte sett sådana i lättviktsmaterial. Finns det? Mina är av samma typ som de det länkades till.
Ja, här är ett exempel på ett par med vikt mellan 38 och 62 gram beroende på storlek och material.

https://mountainlaureldesigns.com/product/rain-chaps/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:42.

Logga in

Tips!

Aktuellt: Tips till helgen