Värmelager vid fjällvandring augusti/september

Jag ska vandra Abisko Nikkaluokta i månadsskiftet augusti september och känner mig osäker på hur mycket värmelager jag behöver. Jag går gärna i en tunn merino t-shirt och en tunn fleecejacka, alt skaljacka om det regnar, men hur mycket varma torra kläder behöver jag vid pauser, kvällar och nätter? Jag har tänkt ta med dubbla underställ så att jag alltid har torrt att ta på mig på kvällen, samt en tjock fleeceväst som värmelager utöver den tunna fleecen som jag kommer att vandra i. Räcker det? Ja, buff, mössa och vantar också förstås.

Jag svettas mycket vid ansträngning så även om jag ska jobba på att inte rusa iväg och gå fort och hårt, utan gå långsamt och njuta så kommer iaf kläderna på överkroppen vara rätt så blöta. Jag har en superskön yllekofta och en tjock fleece, men tvekar lite eftersom yllekoftan väger mycket och den tjocka fleecen tar enorm plats. Jag undviker gärna inköp av tunn dunis, just nu iaf.
 
Kan vara skönt med en långärmad merino tröja i kombination med en vindblus när du vandrar den tiden på året.
 
Även om du inte vill köpa så använder jag mig av en dunväst som värmelager. 185gram i XL.
I övrigt tunn kortärmad tröja och RAB Baseline Hoodie.

Vad det gäller hålla värmen på kvällen/stillasittande så är den skön mössa det viktigaste. Finns mysiga i ull som håller värmen bra även om de blir fuktiga. Jag använder Klättermusen Myssa, som är helt jävla otroligt dyr om man betalar fullpris, men tveklöst den bästa och skönaste mössa jag haft.
 
Jag brukar köra med merinounderställ och fleece, lite för kallt om det blåser så nu har jag skaffat en bra skjorta istället för fleece. Har en packbar Primaloft täckjacka (900 kr på rea) och en regnjacka med utöver det. En extra underställströja också. Jag har lite fusk för pauser med en Jerven Original-säck också men det är overkill-inköp för enstaka vandring. Kommer att vandra med riktigt tung ryggsäck i underställströja bara så länge det går. Blir det för kallt pga vind så blir det skjorta utanpå. Försöker att inte svetta ner allt jag har inför pauserna.

Skjortan (har sett den reas ordentligt på några webshoppar):
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/tees-shirts/herr/salo_ls_shirt_sv-se.aspx

Såna här handledsvärmare tycker jag är suveräna när man ska fota eller jaga och vill ha fingrarna fria när det inte är vinterkallt. Går ju att sticka också. Köpte på rea för en hundring själv.
 

Bilagor

  • download.jpg
    download.jpg
    4.3 KB · Visningar: 1,417
Hade på min senaste vandring långärmat merinounderställ, tjock fleece, tunn dunväst och kraftig skjorta på kvällarna. Mössa, vantar. underställ och byxor på benen. Kändes lagom men blir lite kallt om man sitter helt still en längre tid. Hade inte velat ha mindre kläder. Temp var ned mot nollan som kallast och det bör man nog räkna med. En sak som jag inte hade men önskade att jag hade haft är ett par smidiga vattentäta handskar. Inte kul att fippla med tält och kök när det är nollgradigt, rejäl blåst och regn...
 
Jag har haft lite frysnoja, så nu har jag beställt en lätt dunjacka iaf, från idefixteko. Jag har lite handsknoja också. Funderar på att ta med mina tjocka hestravantar, skal och foder.
 
Jag har haft lite frysnoja, så nu har jag beställt en lätt dunjacka iaf, från idefixteko. Jag har lite handsknoja också. Funderar på att ta med mina tjocka hestravantar, skal och foder.

Skal är inte dumt alls, tar alltid lätta skal på fjället, skönt i blåst och regn. Tror iofs du klarar dig med tunnare foder så här års...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Värmelager Kläder 22
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
thureb Avgifter postorder vid EU-beställning Kläder 3
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
marres Fjällvandring Kläder 1
snuffle Jacka till fjällvandring? Kläder 4
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
JonathanW Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas? Kläder 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.