Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp!

Hejsan!

Jag ska den 15:e augusti ge mig ut på min livs första fjällvandring med en kompis. Vi ska vandra Kungsleden, Abisko-Nikkaloukta. En klassiker helt enkelt. Jag försöker börja förbereda mig för turen nu med inköp av kläder. Jag har endast vandrat i Medelhavsklimat och jag har förstått att fjällvandring kräver något helt annat utrustningsmässigt.

Jag är lite förvirrad när det gäller byxor och jackor. Jag har svårt att förstå om jag behöver både vanliga byxor/vanlig jacka och regnställ? Räcker det med en skaljacka som fyller båda funktionerna? Vad gäller när det gäller byxor? Kan man bara ha Gore-Tex och det löser sig? Jag är helt enkelt lite förvirrad över om det räcker med ett par byxor och en jacka, eller om jag behöver speciella regnställ att ha med mig.

Jag bör påpeka att jag inte har några kläder för tillfället förutom mina älskade kängor.

Tack på förhand!
Daniel
 
Det går att vandra i vattentäta skalkläder men personligt tycker jag det blir onödigt varmt, kvalmigt och svettigt.

Det är mycket angenämare och komfortabelt att vandra icke regntäta kläder (löparställ, microfiber, bomull/syntet plagg) och enbart ta på sig regnkläder när det behövs. Oftast klarar de icke täta ställen duggregn och liknande utan att det blir för blött.

Min första tur i Sarek hade jag på mig samma löparställ som jag springer i hemmavid. Nu har jag ett par tunnare byxor i Haglöfs Climatic och en jacka som påminner om min gamla löparjacka fast med en huva.
 
Jag skulle köpa en vindjacka och en regnjacka.

De moderna "regnjackor" som finns i de flesta friluftsbutiker är inget annat än lättare och billigare varianter av "skaljackor". De är gjorda för att vara lätta och enkla att ha med sig i packningen. Du får en regnjacka + vindjacka för samma pris som en skaljacka.
 
Jag använder lättast möjliga regnställsjacka (billig) och har vid behov fleece eller merino under. Enligt min erfarenhet blir man lika våt oavsett om man har jacka eller inte när man går - skillnaden är bara om vätan kommer från utsidan eller insidan...
 
Budgetalternativ som funkar ok

Claes Olssons regnställ för 200 kr. Väger ungefär 400-500 g. Dragkedjan kan dock läcka om det regnar allt för kraftigt, men byxorna är i princip lika bra som dyra skalbyxor. Använder dom året runt när jag cyklar till jobbet och har fjällvandrat med byxorna.

Löparjacka från intersport eller stadium för 2-300 kr. Väger ca 250 g
 
Vindställ är inget märkligt, heltäckande lätt, snabbtorkande. Ego brukar tätvävda lätta halvsyntets jobbarbyxor, en vit halvsyntet poplinskjorta funkar utmärkt. Du har säkert flera.
Regnställ ITABS Packaway ställ fungerar utmärkt, fyller lite, billigt och när det går itu såsmåningom köp ett nytt.
Du behöver sovplagg och underställ, ull är bäst. Engelssons har ett prisvärt. Woolpower finns oxså. Yllemössa har du säkert i vintergarderoben. Halsduk och handskar finns säkert där oxså. Yllesockar har du nog i en låda.
Har du glasögon är sydväst vida bättre är regnjackans huva.
go tur
go tur
 
Nu när jag läst lite av era kommentarer och kollat lite på onlinebutiker så vill jag rådgöra med er igen.

Om jag står för valet mellan dessa två byxor (XXL är helt enkelt en butik jag har nära till hands) vilken skulle ni välja.

http://www.xxl.se/klader/herrklader...nvertible-friluftsbyxa-herr/p/1094126_1_style

eller

http://www.xxl.se/klader/herrklader/byxor/lundhags-field-pants-friluftsbyxa-herr/p/1061086_1_style

Detsamma gäller jacka. Vad skulle ni gå på?

http://www.xxl.se/klader/herrklader...cket-paclite-skaljacka-herr/p/1094605_2_style

eller

http://www.xxl.se/klader/herrklader...r-jacket-traningsjacka-herr/p/1093319_2_style

eller

http://www.xxl.se/klader/herrklader...k-matsu-softshelljacka-herr/p/1094346_2_style

Regnställ tänkte jag införskaffa detta:

http://www.xxl.se/klader/damklader/...d-rain-set-regnstall-unisex/p/1095273_2_style

Är jag helt ute och cyklar? En fråga jag även haft är om man går med understället på hela tiden (är det såpass kallt?) eller bara ibland?

Tack för alla svar!!!
 
Vill påpeka att jag kommer till Sverige (bor utomlands) någon dag innan vandringen och utrustning är billigare i Sverige än här borta, så det är därför jag "hakat upp mig" på just en butik (XXL i detta fall för att den är nära till hands). Jag är lite kraftig så att köpa från internet är lite riskfyllt.

Har även hört att Marmot Skaljacka ska vara bra. Några bud?
 
Vad gäller byxor är det en ren smaksak, både TNF och Lundhags gör bra grejer.
Jag har använt Lundhags 35-bommul/65-syntet byxor tidigare så jag skulle nog välja dem pga av gammal vana. Om du gillar att elda så är Lundhags byxorna mer flamsäkra eftersom de innehåller lite bomull.

- Feather Jacket är den enda riktiga vindjackan bland de du tittar på.
- Loke Jacket är både vatten och vindtät = regnjacka.
- Matsu har vattentätt tyg men verkar inte ha tejpade sömmar = regnjacka som läcker.
Jag skulle välja Feather Jacket :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
marres Fjällvandring Kläder 1
snuffle Jacka till fjällvandring? Kläder 4
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
JonathanW Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas? Kläder 40
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.