Är det jantelagen som spökar?

Jag måste säga att jag ibland blir en smula irriterad på den negativa attityd som en del svenskar visar gentemot sin egen natur. Funderar ofta på om det är så att jantelagen är så djupt rotad i sinnet hos folk att det helt enkelt är svårt att komma över denna överdrivna mjäkighet och dumsnälla "ödmjukhet" som gör sig gällande lite här och var. Tänkte lufta lite av denna frustration här på forumet och se om någon eventuellt känner igen vad jag syftar på.

Vi kan ju börja med det utnämnande som vår svenska skidort Åre fick av tidningen Condé Nast Traveller för ettpar år sedan. I deras lista på världens tio främsta skidorter fick Åre en klar plats bland världsorter som Whistler, St. Moritz och Aspen. Den brittiske skribenten skrev en lång och trevlig artikel om varför just Åre blivit utsedd till en av världens tio bästa. Han hyllade ortens utveckling och vad man faktiskt lyckats fått ut av berget och dess potential. Reaktionen från svenska läsare? Klagomål och förnedrande kommentarer om Åre.

Innan jag fortsätter så kan jag ju säga att jag också blir förvånad över att se Åre rankad så högt och bland så kända orter. Jag har varit i både Åre och alperna, och det är självklart en annan känsla att åka utför bland berg som är större och brantare än fjällen i Jämtland. Vädret är ofta bättre i alperna, och snön likaså. MEN!!! De faktorerna är ju inte alltid allt, och där känns det som att vi svenskar är dåliga att uppskatta vad vi har. Varför kan man som svensk inte glädjas åt att människor som kommer utifrån våra gränser ser en tjusning med våra lite mer ödmjuka berg och den mäktiga vildmark som breder ut sig omkring? Varför kan vi som svenskar inte inse att vi faktiskt lyckats göra ett, med internationella mått mätt, litet berg till någonting som lockar turister från andra länder? Vad tjänar vi som svenskar på att ringakta våra egna prestationer med motivationen att det finns något annat ute i världen som är "bättre"? Kort sagt: vad är det för fel på att vara glad över att få en utmärkelse av det slaget? Är det fel att vara stolt över sin natur, bara för att man inte har de största bergen eller den pudrigaste snön? Nej, såvida man inte högaktar jantelagen.

Ett annat exempel: STF:s medlemstidning damp ner i brevlådan för ettpar dagar sedan. I den fanns en bilaga som heter "Vandringsresor" som erbjuder trevliga resmål till alperna och andra destinationer. Är själv intresserad av att åka ner till alperna och se mig om lite mer, så jag börjar bläddra. I tidningen får man dock ideligen se olika typer av citat som naturligtvis antyder att alperna är bättre än de skandinaviska fjällen. Marknadsföring såklart, men även här undrar jag om det verkligen är ett nödvändigt ont att nedvärdera den egna naturen för att vinna kunder? En skribent från Expressen citeras friskt vid de vackra alpbilderna, och det står saker som "Det är omöjligt att inte jämföra med svensk fjällvandring och här vinner Alperna med hästlängder", och "Inga mygg. Inget frystorkat käk eller tung ryggsäck. Bara solsken och blommande Alper". På flera ställen tar man upp just den "myggfria, friska luften" som om svenska fjällen enbart handlar om just mygg och dåligt väder. Och som om luften i fjällen inte var frisk.

Visst, det är ju självklart att alperna är bedövande vackra och generellt mer majestätiska än våra egna fjäll. Det är en "no brainer" som man brukar säga. Men varför är den svenska marknadsföringen sådan, att den skall nedvärdera hemlandets förutsättningar och på så sätt lyfta fram andra platser? Räcker det inte med att bara lyfta fram skönheten i alperna? Tror de att vi är dumma och inte förstår skillnaden annars? Knappast troligt. Snarare är det väl så att man kommit på det här med jantelagen och använder den i sin marknadsföring. Eller, det är så jag upplever att man tänker i alla fall. Måste också lyfta fram en personlig protest mot citatet från Expressen: alperna vinner inte alls med hästlängder över fjällen. Inte i mitt tycke. Att vandra i tex Sarek är en unik upplevelse som man inte kan få någon annanstans i Europa. Inte på det sättet. Inte med den vildmarken. Nu luftar jag en fördom, men skriver man så som ovanstående Expressenskribent gjort, har man antagligen bara vandrat nån enstaka gång i fjällen och prickat in en regnig vecka, bara för att med gott samvete kunna skriva som man gjorde. Vädret är ett gissel i fjällen, men som alla redan vet: "det finns inga dåliga väder, bara..."

Slutligen ett exempel som jag konfronterades med igår. Råkade se att Sverige rankats som världens fjärde bästa resmål 2014 av Lonely Planet. Detta uppmärksammades i bland annat Nyhetsmorgon på TV4 där man intervjuade VisitSweden:s marknadschef (eller en liknande befattning). Inslaget började på ett helt ok sätt med orden "nu har vi anledning att glädjas" etc. Men det bara måste väl komma någon kommentar som lyfter ner oss på jorden igen, eller jag menar, trycker ner oss i jorden där vi hör hemma :) Javisst. En av programledarna, Jenny Strömstedt, frågar i intervjun "är det här resultatet av att ni på VisitSweden då har jobbat hårt med att lansera... eller mutat nån.. eller ja, vad tror du att det baseras på?" Mutat nån? Jo jag tackar. Det kanske bara var en olycklig formulering, men jag tycker ändå det speglar hur man som svensk "skall" se på sina internationella framgångar när det gäller vår natur och kultur. Enligt jante i alla fall.

Dessa exempel jag nu tagit upp tycker ni kanske inte känns så extrema, men tänk efter. Skulle andra länder uttrycka sig likadant om sig själva? Jag upplever ofta att många andra länder är betydligt mer självsäkra, bejakande och positiva beträffande sina internationella framgångar. Ta finnarna som exempel. De har inte mycket dramatisk natur, men de lyfter istället upp vildmarken, de djupa skogarna, snön och norrskenen. Alla dessa faktorer är skönheter i sig, och vi i Sverige har ju enorma förutsättningar på samma områden, plus att vi har en unik och vacker fjällkedja som ramar in allt detta.

Vad tycker ni andra? Är jag bara en gnällig smygpatriot som sitter och ojar mig över oväsentligheter? :) Eller tycker ni kanske det ligger något i det jag försöker lyfta fram? Vill gärna tillägga att det naturligtvis finns två sidor av myntet, och att många svenskar verkligen visar hänsyn och vördnad för vår natur. Det är väl mer den offentliga synen jag riktar mig mot. Jag upplever att det då och då går över i en sorts självspäkning när det kommer till hur vi jämför oss med andra länder. Och särskilt när det handlar om naturen av någon märklig anledning (kanske för att just den ligger mig så varmt om hjärtat). Sitter vi inte på en enorm guldgruva vad beträffar naturen? Har vi inte mycket av Europas sista vildmarker inom landets gränser? Låt höra vad ni andra tycker och tänker :)
 
Nog har vi svenskar en viss tendens att nedvärdera oss själva men det är väl inte direkt Jante. Den säger "du ska inte tro att du är något" medan "vi" (vissa...) säger "vi ska inte tro att vi är något"

http://www.faktoider.nu/jante.html


Vad jag verkligen uppskattar med svensk natur är tillgängligheten. Inte bara allemansrätten utan den "lättsamma attityd" som råder (jämförelsevis) i våra nationalparker och naturreservat. "Elda inte och skräpa inte ner, är du hygglig. Välkommen". Tänk om man skulle behöva anmäla sig på parkvaktskontoret för att vandra Kungsleden? Skulle inte passa mig i alla fall.
 
Nog har vi svenskar en viss tendens att nedvärdera oss själva men det är väl inte direkt Jante. Den säger "du ska inte tro att du är något" medan "vi" (vissa...) säger "vi ska inte tro att vi är något"

http://www.faktoider.nu/jante.html


Vad jag verkligen uppskattar med svensk natur är tillgängligheten. Inte bara allemansrätten utan den "lättsamma attityd" som råder (jämförelsevis) i våra nationalparker och naturreservat. "Elda inte och skräpa inte ner, är du hygglig. Välkommen". Tänk om man skulle behöva anmäla sig på parkvaktskontoret för att vandra Kungsleden? Skulle inte passa mig i alla fall.

Det må vara att du har rätt beträffande Jante :) Det jag vill belysa med mitt inlägg är att vi nedvärderar vår egen natur helt i onödan. Det finns alltid något som är större eller längre eller högre eller djupare. Vad spelar det för roll? Varför skall man direkt jämföra sig på det sättet så fort någon tycker nåt i Sverige är exklusivt? Även om definitionen Jante handlar om lite andra saker upplever jag att den ligger till grund för mycket av våra (ned)värderingar, vad det än må gälla.

Angående tillgängligheten kan jag inte annat än hålla med. Vandrade i Samariaklyftan på Kreta för ca 4 år sedan. Fantastiskt vacker natur, men det kostar att gå in i nationalparken, och tar man för lång tid på sig blir man utjagad av vakter (förbjudet att övernatta. Och lyckas man gömma sig blir man mer eller mindre instängd över natten) :) Det förtar en del av naturupplevelsen, helt klart.
 
Det finns alltid något som är större eller längre eller högre eller djupare. Vad spelar det för roll?
Ja och det finns alltid nån som är bättre-större-starkare-har mer pengar men varför bry sig när man själv trivs med tillvaron?
Varför skall man direkt jämföra sig på det sättet så fort någon tycker nåt i Sverige är exklusivt? Även om definitionen Jante handlar om lite andra saker upplever jag att den ligger till grund för mycket av våra (ned)värderingar, vad det än må gälla.
Du har så rätt så, och är man bättre än folk man känner på nåt så ska man nedvärderas, om inte annat så på baken.


Jag kan berätta en liten historia som ligger i nuet, i vintras hjälpte jag en vän som är bonde av den "gamla stammen" i tänket då han är lite krasslig och han har som valspråk "man ska inte vela med djuren, dom ska veta vem som bestämmer" och ibland ryade han lite extra med dom. Det är inte alls mitt sätt, jag bara pratar med dom och lugnt säger "är du snäll och flyttar lite på dig" och dom gör det, tom. stora avelstjuren i lösdriften (som jag kelade en hel del med när inte bonden var i närheten) gick och skrotade nära mig som en stor hund.

Ett par av mjölkkorna kan han inte mjölka om jag är där, då duger bara jag och då sparkar dom åt bonden. Jag har inte gjort nåt speciellt alls med dom (mer än en) annat än varit hygglig, gett dom en klapp och aldrig skrikit eller dängt till dom. Den där speciella och jag småjävlas alltid lite med varann bara på skoj, nåt bonden inte tål innerst inne men hon och jag har kul och kan "skojstångas" på gången när hon ska ut och visst har hon kickat mig och träffat, men bara försiktigt, bonden försöker hon klappa till rejält men mig duttar hon till bara-för-att-man-kan. :)

Vad jag ville säga med mitt dravel är bara det att man behöver inte bevisa nåt hela tiden, bara man kör sin grej, trivs med tillvaron och har kul så får man dom flesta runt omkring sig med sig oavsett om dom går på två eller fyra ben.

När man kliver in i ladugården på morgonen vid mjölkdags och säger "God morgon" och möts av ett "Mmmmmmmm" av 60 kossor, då känner man sig välkommen. :)
 
liten mot-observation

En liten observation på att vi inte alltid är så vi och negativa. Om tre kronor eller svenska fotbollslandslaget vinner så säger vi "Vi vann" medan om någon av våra landslag fått stryk så var det "dom förlorade".

En annan spaning är uttlandet från den fransk-svenske bergsguiden jag åkte skidor med för ett antal år sedan då en (av få) snöskotrar körde förbi och avgasmolnet drog in över oss: "Äkta svensk fjälluft!"

Det finns stugor i svenska fjällen också om man vill lätta ryggsäcken men svensk tradition är mer stor ryggsäck och klara sig själv medan alperna har längre tradition av "lätt är rätt".

Kan nog tycka att jag ser mer av nedskräpning längs leder i alperna än i svenska fjällen och det tycker jag hedrar oss svenska vandrare.

/Patrik, som gillar både Sverige och alperna
 
Vad man väljer att lyfta fram beror väl på vad man vill sälja. Säljer man vandringsresor till alperna så betonar man naturligt nog det man upplever som alpernas förtjänster jämfört med andra vandringsresmål t.ex. de svenska fjällen. Det är inget konstigt med det. Säljer man resor till de svenska fjällen så gäller omvänt.

De friska och välbärgade 40-talisterna är nu snart alla pensionerade, vilket skapat en marknad för det jag kallar "komfortvandringar" bestående av korta dagsvandringar gärna med hjälp av linbana för att komma upp ur dalen och på kvällen ett bekvämt hotell med bra restaurang. För just den typen av vandringar har nog alperna mer att erbjuda än de svenska fjällen. Det är inte att nedvärdera de svenska fjällen för att man konstaterar det. Med andra intressen och prioriteringar blir valet annorlunda. Ett paradis utesluter inte ett annat.
 
Vad man väljer att lyfta fram beror väl på vad man vill sälja. Säljer man vandringsresor till alperna så betonar man naturligt nog det man upplever som alpernas förtjänster jämfört med andra vandringsresmål t.ex. de svenska fjällen. Det är inget konstigt med det. Säljer man resor till de svenska fjällen så gäller omvänt.

De friska och välbärgade 40-talisterna är nu snart alla pensionerade, vilket skapat en marknad för det jag kallar "komfortvandringar" bestående av korta dagsvandringar gärna med hjälp av linbana för att komma upp ur dalen och på kvällen ett bekvämt hotell med bra restaurang. För just den typen av vandringar har nog alperna mer att erbjuda än de svenska fjällen. Det är inte att nedvärdera de svenska fjällen för att man konstaterar det. Med andra intressen och prioriteringar blir valet annorlunda. Ett paradis utesluter inte ett annat.

Jo, jag är medveten om att det är marknadsföring det handlar om, och självklart lyfter man då fram det positiva. Jag kanske bara är väl petig av mig :) Jag ser väl bara inte poängen med jämförelsen. Alla förstår redan att alperna är annorlunda än fjällen. Det är onödigt att försöka jämföra äpplen med päron och hävda att det ena är bättre än det andra. Tycker jag :) Men som sagt, jag är kanske ovanligt petig?

Hursomhelst, det är väl egentligen de två andra exemplen som jag reagerat mest på, dvs att man som svensk verkar ha så svårt att ta till sig och glädjas över våra internationella turismframgångar. I synnerhet när det handlar om internationella aktörer som gillar Sverige och naturen här. I fallet med alpreklamen handlar det ju om marknadsföring, och då har man åtminstone en ekonomisk anledning att göra som man gör, men när det handlar om att utlänningar gillar skidåkningen här eller överhuvudtaget gillar att åka till Sverige, då ska vi plötsligt be om ursäkt och hitta på alla möjliga anledningar till att de inte borde tycka som de tycker. DET har jag enormt svårt att förstå, och undrar varför man inte bara kan glädjas med dem och kanske själv börja förstå att man bor i ett land som är rikt på natur och kultur?
 
En liten observation på att vi inte alltid är så vi och negativa. Om tre kronor eller svenska fotbollslandslaget vinner så säger vi "Vi vann" medan om någon av våra landslag fått stryk så var det "dom förlorade".

En annan spaning är uttlandet från den fransk-svenske bergsguiden jag åkte skidor med för ett antal år sedan då en (av få) snöskotrar körde förbi och avgasmolnet drog in över oss: "Äkta svensk fjälluft!"

Det finns stugor i svenska fjällen också om man vill lätta ryggsäcken men svensk tradition är mer stor ryggsäck och klara sig själv medan alperna har längre tradition av "lätt är rätt".

Kan nog tycka att jag ser mer av nedskräpning längs leder i alperna än i svenska fjällen och det tycker jag hedrar oss svenska vandrare.

/Patrik, som gillar både Sverige och alperna

Intressanta noteringar :) Angående skräpmängden i alperna jämfört med fjällen kan det kanske bero på att färre människor rör sig i fjällen än alperna, eftersom områdena här inte är fullt lika lättillgängliga. Det leder kanske i sin tur till att det i större utsträckning är mer genuint naturintresserade människor som beger sig ut i fjällvärlden. Sådana människor tenderar kanske också att ta bättre hand om sin omgivning. En teori bara :)
 
Det går ett program på SVT 1 på söndagkvällar vid namn Allt för Sverige. En grupp amerikaner med svenska rötter kommer till Sverige och åker till olika ställen i vårt land. Det är fascinerande att se hur underbart amerikanerna tycker att vårt land är. Och med all rätta. Det är väldigt fint i Söderköping, Sigtuna och på Göta Kanal.

En Sverige-semester som ett nederlag, en B-semester man gör om man inte har råd att åka utomlands. Varför finns den föreställningen kvar?
 
Vad jag ville säga med mitt dravel är bara det att man behöver inte bevisa nåt hela tiden, bara man kör sin grej, trivs med tillvaron och har kul så får man dom flesta runt omkring sig med sig oavsett om dom går på två eller fyra ben.

Det håller jag absolut med om. Tack för ditt insiktsfulla inlägg :) Samtidigt tänker jag mig också att motsatsen stämmer lika mycket, dvs om svenskar målar upp en negativ bild av vår natur och kultur så blir den följaktligen negativ i våra egna sinnen. Ta TV4-profilen som frågar om VisitSweden mutat någon för att Sverige utnämnts till fjärde intressantaste resmål 2014. Vad sänder hon ut för signal till tusentals tittare? Jo, att Sverige är så ointressant att vi måste muta oss till sådana utnämningar. Som väl var balanserades allt upp av hennes kollega och naturligtvis av VisitSweden:s talesperson.
 
Det går ett program på SVT 1 på söndagkvällar vid namn Allt för Sverige. En grupp amerikaner med svenska rötter kommer till Sverige och åker till olika ställen i vårt land. Det är fascinerande att se hur underbart amerikanerna tycker att vårt land är. Och med all rätta. Det är väldigt fint i Söderköping, Sigtuna och på Göta Kanal.

En Sverige-semester som ett nederlag, en B-semester man gör om man inte har råd att åka utomlands. Varför finns den föreställningen kvar?

Jo, har sett några avsnitt av Allt för Sverige. Det är för en gångs skull ett program som hamnar utanför den kategori jag beskriver i mina inlägg. Programmet lyfter faktiskt fram det fina och positiva med natur och kultur här.

Har dock läst bloggar som naturligtvis klagar på faktumet att man bara visar upp Sveriges fina sidor i Allt för Sverige. Varför blir jag inte förvånad!? Ett av klagomålen gick ut på att SVT inte visade sunkiga förorter eller liknande i programmet. Vad tror de egentligen? Att man gör ett program av den här typen för att visa upp negativa saker med Sverige? Jag kan inte för allt i världen förstå dessa bloggares inskränkta tänkande. Förmodligen är de för lite ute i naturen trots att de har för mycket fritid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.