Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig?

Man ser mycket folk som är på tur i fjällen i vintertid och utrustningen varierar mycket. Det finns dom med pulka och fjällkartan runt halsen och andra med bara ett vätskebälte runt midjan och med tajts på.

När jag läser igenom gamla tråder som det här börjar jag tvivla om jag är bra förberedd alls. Det verkar som det krävs massor med utstyr, även för en liten tur på Kungsleden.

Själv tar jag, även för en dagstur, allt med mig som är nödvändigt för att överleva en natt ute: vindsäck, tjock dunjacka, liggunderlag, extra mat, stor termos, pannlampa, nödsändare, stearinljus, tändare, karta och kompass.

Oftast känner jag mig dock som en nörd när jag åker med en ganska fullpackad 40l ryggsäck och träffar på folk i tävlingsdräkt eller över huvudtaget utan ryggsäck på. Pratar här om ställen på kalfjället och i februari eller mars.

Såklart gör det en skillnad om man planerar att tälta en vecka eller är bara ute för en liten sväng, men jag fråger mig ändå vilken utrustning är verkligen lämpligt att medföra.
 
Sittunderlag för apelsinrasten, vindsäck för vindskydd, spade för fotgroppen och sittbänk med ryggstöd. Dunjackan för ryggvärme, thermos för god varm dryck.
Kamera för att minnas. Smörgåspaket för att orka med dagen i solen. Solskyddsolja.
Färdmeddelande som du river vid hemkomsten.

go tur
 
Svårt spörsmål...

Hmmm, känns som en frågeställning som kan leda till ganska heta diskussioner med många olika, alla lika bestämda, uppfattningar :)

Den springande punkten är enligt mig att definiera vad "vi" menar med "nödvändig utrustning".

Detta är ju till stor del beroende på din (eller andra som läser tråden) personliga erfarenhet. Har man till exempel varit ute i ett antal snöstormar har man det ju bättre förspänt än en ren nybörjare.

Vidare beror det även på var man tänkt bege sig och hur planen ser ut. Det är ju stor skillnad på att bege sig ut på en dagstur, när man har hyfsat god koll på hur vädret kommer vara och skida mellan Abisko och Nikkaluokta. På samma sätt är det till exempel stor skillnad på att åka Jämtlandsfyrkanten (kring Vålådalen) och Jämtlandstriangeln, då man på "fyrkanten" förvisso befinner sig uppe på kalfjället men aldrig har med än någon km eller två ner till skyddande skog. Och på längre turer är det dessutom en viktig faktor om det finns risk för "måste" lägen. Om vi till exempel pratar om Abisko - Nikkaluokta och lagt in 6-7 dagar i planeringen och sen bara måste styra kosan hemåt är ju risken betydligt större att man beger sig ut även om vädret är dåligt jämfört med om man har planerat in ett gäng vilo/reservdagar.

Sist men inte minst är ju en nödvändig utrustning lista beroende på hur den som skriver tänker så att säga. För självfallet kommer exempelvis fjällsäkerhetsrådets listor vara av naturen lite både hängslen och livrem. För som (jag tror) det står i någon av Tolkiens böcker "ett gott råd är en farlig sak även från en vis man till hans like".

Nog tjatat. Min lista över nödvändig utrustning:

Dagstur/nära till skydd tur typ Jämtlandsfyrkanten: Spade att gräva snömur med för fikastunden, fika, termos med varm dryck, förstäkningsplagg (annorak + dunjacka + dunbyxor om det är kallt+ vindbyxor + varma vantar), givetvis karta och kompass+gps och liggunderlag. På en lite längre tur tar jag även med mig ett första förband och ett litet reparationskitt.

På turer av typen stugtur Abisko - Nikkaluokta lägger jag till ett litet lätt tält (som jag anser vara helt överlägset vindsäcken) + ombyte + besinkök och köksutrustning. Pannlampan lär ju hänga med för att den är trevlig att ha i stugan. Ett par stighudar brukar slinka med de med av gammal vana.

Tror att det var det mesta.....tillhör nog nördarna jag med :)

/ Stefan

PS: Vill bara påpeka att enligt mig man t.ex på dagstur Storulvån - Sylarna t.o.r visst kan ha klart mindre och därmed lättare packning utan att det i allt för stor grad påverkar säkerheten. Det går ju alltid att vända om skojarna på smhi hade fel. Att jag vill ha med mig lite extra beror i sådana lägen mest på komfort. Jag vill helt enkel kunna sitta ute och fika även om det blåser lite och njuta av naturen. Flänga fram med maxpuls gör jag i motionsspåret :)
 
Senast ändrad:
Knepig fråga. Plats dvs t ex terräng, före, väder, personlig förmåga och hur ensam skidåkaren är varierar så mkt.

Att välja rätt upplägg för dagen och att vända i tid resp att fixa skydd i tid är kanske viktigare än vad man har i ryggsäcken?

Thure
 
Brukar tänka att de som jag möter i löpartights och magväska bara är iväg på ett kort träningspass från en anläggning med helpension, typ :). De kan också råka ut för ett plötsligt oväder så Du har en sundare inställning till säkerhetsutrustning än dem, tycker jag.


Själv går jag och funderar jag på om vi ska hyra en nödsändare (PLB) till vår tur på Kungsleden Abisko-Nikka via Vistas/Nallo veckan innan påsk. Nödsändaren ger ändå bara ifrån sig ett nödanrop och en hänvisning till en förutbestämd rutt.. kommer det att vara så mycket folk som skidar stuga till stuga att vi ändå kommer att bli saknade samma kväll som vi ev inte kommer fram?
Kanske någon vill ge synpunkter på det utan att jag kapar xxx tråd..
 
Det är väll mest en fråga om hur utsatt man räknar med att bli, hur fort man kan förflytta sig om det kniper och hur lång det är till närmsta säkra plats.

Tajtsåkaren kan gott och väl åka längre per timme än vad ryggsäcksåkaren gör per dag om det är bra snöförhållanden. Så ser det ut att bli busväder kan den snabba åkaren ha som säkerhetsstrategi att lägga på en rem och vara i närmsta stuga/vindskydd osv på någon halvtimme när en ovan turåkare i samma läge istället tvingas gräva ner sig för att den där stugan ligger flera timmars åkning bort.

Abisko - Nikkaloukta på skejtskidor i ett sträck med minimal packning (typ vätska, frukt och energibars) har varit en klassisk tur för vältränade skidåkare långt innan dagens tävlingslika friluftarrangemang var uppfunna. För där funkar ju strategin att man aldrig är långt från säkerheten - stugorna ligger ju så tätt, i alla fall om man färdas i 15-20km/h...

Själv åker jag så att säga båda diciplinerna, ibland fartfyllda träningar eller kortare turer på tävlingsskidor med ingen eller lite packning och ibalnd långa flerdagarsturer med turskidor och full packning. Men sällan i samma områden, mer än möjligen vid start och slut. På tur vill jag ta mig till områdena där tävlingsskidorna och dito packning är olämpliga.
 
Man kan väl jämföra Tajtsåkaren med en skoteråkare, som inte har med sig extra skidor/snöskor. Om skidorna går sönder för Tajtsåkaren, så är hen utsatt även om det bara är dagstur.
 
Milen på 30 minuter...

Jo som Klager skriver är givetvis de som satsar på att snabbt kunna ta sig vart de vill mer utsatta om något händer. Även om det givetvis i princip alltid går bra.

Och som Skrinnare påpekar är förmågan att snabbt ta sig till skydd en säkerhetsfaktor i sig själv. Men det är inte många som åker milen på 30 minuter (skulle innebära att man åker Stoulvån - Sylarna på under timmen...) i fjällterräng. Visst finns dom...får väl anta att Skrinnare är en av de som är så duktiga skidåkare....men för det stora flertalet blir tempot betydligt lägre. Dessutom kan man givetvis inte jämföra en vältränad på skate skidor med en soffpotatis med tunga skidor och rygga. Den relevanta jämförelsen är vilket tempo man själv kan hålla med respektive alternativ. Bara då får man en bra bild av hur mycket man tjänar på att välja det lätta alternativet.

Under bra förhållanden kanske jag kan hålla en 8-10 km per timme med mina stresspinnar på fjället utan att bli dyblöt av svett. Men lite lättare turskidor och dagstur/kortare stugtur ryggsäck håller jag ledigt 5-6 km per timme under samma förhållanden. Så visst är det skillnad, men långt ifrån så stor som Skrinnare påstår.

/ Stefan
 
Jo som Klager skriver är givetvis de som satsar på att snabbt kunna ta sig vart de vill mer utsatta om något händer.
/ Stefan

"Speed is safety" är en välkänd tankegång inom klättring och alpenism som delvis går att applicera här också....

Här är en bild på de "nya Fjellvettreglene".
Jag förstår att dessa fjellvettregler inte tillför så mkt i denna diskussionsgrupp som har varit ute till fjälls många ggr förr. I Norge sker det troligtvis fler olyckor till fjälls än i Sverige, troligtvis på grund av fler fjäll och fler folk som ger sig ut (med varierande erfarenhet). Förstår varför dessa Fjellvettregler tillkommit och lär man sig vad det betyder (kolla länken fyra inlägg upp) så är de jäkligt bra grundtänk att få när man skal ta sina första steg ut i "villsnøen". Tycker de hör hemma i denna tråd om folk i framtiden söker info.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    92.5 KB · Visningar: 814
..goggles

Undertecknad är ibland tajtsåkare. En liten rygga med vätska, lite energi och en tunn lätt vindblus, torr vindtät mössa och dito handskar. Nödsändare och ev mob (om täckning). Goggles är viktigt om vädret blir tjurigt.

Är ju bara aktuellt i områden där det är nära till skydd i form av skog eller stugor eller t ex på fjällopp som kungsledenrännet (där det finns en stödorganisation).

Annars sedvanlig turutrustning som de flesta redan har beskrivit.

...men är det bara jag som har med goggles..? Helt suveränt i snödrev och en förutsättning för att kunna gå och se utan besvär (tycker jag).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.