Vilka blommor är detta?

den sista bilden är väl en orkidé, johannesnycklar (?)


Med tanke på utvecklingen befinner du dig söderut. Skåne, blekinge, halland, öland??
 
Tack, visst är det johannesnycklar, det ser man klart om man googlar på det! Jag vet faktiskt inte var bilden är tagen, den är del av en blom-gåta som jag försöker lösa med alla tänkbara metoder :)
 
Ja, det ser nog ut som en Rosendunört! Tackar :)

Nu är det bara några växter kvar... svårt detta, men ett forum som detta är ju helt lysande! Kan ni dessa?

b1L.jpg


b2L.jpg


b6L.jpg


Supertack för all hjälp, detta är svårt, man känner igen några men namnen...
 
Fantastiskt bra ni är! Jag år så grymt imponerad :) Då har jag ett par utmaningar kvar - först denna blå som jag letat som en galning efter i flora utan att hitta något som liknar:

b4L.jpg


och sen denna lilja som jag först trodde var Kungslilja, men det är det ju inte såg jag när jag sökte på det. Vi har ett par som växer vilt i vår trädgård i Tullinge:

b5L.jpg


Kan någon?

Mvh Johan
 
Lär dig hur floror är uppbyggda i stället för att hålla på och bläddra!

Den fösrsta är en art av förgätmigej, den under är en krollilja
 
Lär dig hur floror är uppbyggda i stället för att hålla på och bläddra!

Den fösrsta är en art av förgätmigej, den under är en krollilja

Håller med om Klagers första poäng, floristik lär man sig inte genom google. Men inte förgätmigej, utan teveronika.
 
Lär dig hur floror är uppbyggda i stället för att hålla på och bläddra!

Den fösrsta är en art av förgätmigej, den under är en krollilja

Det är väl ett förträffligt sätt att lära sig olika arter genom att ladda upp en bild och ställa en fråga.
Det förutsätter att den som svarar KAN sin flora och gärna svarar på ett trevligt sätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.