Tälta i Uppsala län

Hej! Jag är ny på detta med friluftsliv, men vill väldigt gärna hitta fina platser att tälta på i skogen och nära sjöar i Uppsala län. Vad föreslår? Vilka pärlor finns där man kan njuta av naturen och få vara i fred över en natt eller två?

Hej!

Känner inte specifikt till Uppsala, men jag och många andra här (tror jag) brukar använda Min karta på Lantmäteriets hemsida för dylik rekognosering. Där ser du tydligt sjöar, vägar, skog, naturresevat, tomtgränser, bebyggelse mm. Med lite träning så kommer du att hitta fina ställen på det sättet. Funkar bra att kombinera med Googles satelitbilder.

En annan grej jag brukar göra för att hitta mer glesbefolkade områden är i Min karta och avancerade kartfunktioner. Då kan det se ut så här (bild 2). Perfekt för att hitta öde områden!

2.
1740398224533.png

1.
1740397887387.png

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Mmm, det är en fin sida. Men det känns som att mycket fokus ligger på naturreservat (som ofta har restriktioner beträffande camping), leder och grillplatser där... Och det är säkert bra och fint, inte minst om man vill trängas med andra människor. ;)
Absolut, det bästa är ju om man kan hitta sina egna smultronställen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips