Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej! Jag är ny på detta med friluftsliv, men vill väldigt gärna hitta fina platser att tälta på i skogen och nära sjöar i Uppsala län. Vad föreslår? Vilka pärlor finns där man kan njuta av naturen och få vara i fred över en natt eller två?
Känner inte specifikt till Uppsala, men jag och många andra här (tror jag) brukar använda Min karta på Lantmäteriets hemsida för dylik rekognosering. Där ser du tydligt sjöar, vägar, skog, naturresevat, tomtgränser, bebyggelse mm. Med lite träning så kommer du att hitta fina ställen på det sättet. Funkar bra att kombinera med Googles satelitbilder.
En annan grej jag brukar göra för att hitta mer glesbefolkade områden är i Min karta och avancerade kartfunktioner. Då kan det se ut så här (bild 2). Perfekt för att hitta öde områden!
Mmm, det är en fin sida. Men det känns som att mycket fokus ligger på naturreservat (som ofta har restriktioner beträffande camping), leder och grillplatser där... Och det är säkert bra och fint, inte minst om man vill trängas med andra människor.
Mmm, det är en fin sida. Men det känns som att mycket fokus ligger på naturreservat (som ofta har restriktioner beträffande camping), leder och grillplatser där... Och det är säkert bra och fint, inte minst om man vill trängas med andra människor.
1 juli. Startskottet.
Det var då jag tog första steget mot att bestiga alla Norges 2000-meterstoppar – 377 stycken – på ett år. Genom sommar, höst, ...
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...