Vad är "Dörn"?

Jag är intresserad av att veta mer om fenomenet som vi här i norra Norrland kallar för Dörn. Det uppstår tidigt på hösten och låter som att det åskar över havet. Det enda rimliga jag kan tänka mig är att isen lägger sig men det dyker dock upp långt innan minusgraderna... Jag bor i Skellefteå och hör detta varje år, hörs det där du bor? Vet du något mer om detta, stämmer min teori? Någon som vet om det hörs i andra länder och har andra namn? Tacksam för all fakta jag kan få! :)
 
Har ingen aning om vad Dörn är men stora isar som spricker upp t ex pga temperaturförändringar så kan det smälla till rejält om det spricker över en hel stor fjärd.

OT: På skånska säger man ju döna för att bullra men det är nog mer dialektalt av dåna - och stämmer bra med nordöstskånskans förkärlek för ö framför å.

/Patrik
 
I Skåne finns också Bromma, terräng som vid rätt vindriktning ger upphov till Brum av rätt imponerande slag.

Härnere på sydkusten har vi ofta åska ute över sjön, vid rätt temperatur och därtill följande luftlagring kan det bli knallar som kanorader. Sval luft ger bäst luftlock.

Krafledningar med metallmaster och en jordledning högst upp bruka även den var fina blixtsamlare.
 
Sjungande sanddyner lär det ju finnas exempel på. Nåt liknande här? Har också sett ett program på TV som handlade om "The Hum" som låter ungefär som det du beskriver. Programmet var dock av klart tveksamt vetenskapligt värde så jag vet inte hur stort allvar man ska lägga vid det...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.