Vad är vanligast?

Då det väl är 20 cigg i ett paket borde det vara 20 gånger så mycket fimpar som paket.

Plastpåsar tror jag inte folk slänger, men de blåser lätt iväg (och blåser de ut över vattnet är det rätt kört att hämta tillbaka).

PET-flaskor (eller korkarna till dem), plastmuggar och plastbestick tror jag är betydligt vanligare än plastpåsarna.
 
Jag har mest problem med *pip* hundägare som inte plockar upp efter sina små sötnosar. Sååå less på att behöva göra rent barnens kläder 🤬
”Men vadå?! Barnen ska ju leka på lekplatserna och inte i skogen!”
 
Jag tror ju (eller hoppas) att när det ligger fulla hundpåsar i skogen så är det nån som tappat dem, för inte kan folk vara så hjärndöda att de krånglar med att plocka upp det med en påse för att sen slänga tillbaka påsen i skogen?

När det gäller cigg-paket vs fimpar så är ju ciggpaketen normalt av papper, så de bryts ju ner mycket snabbare än fimparna. Möjligen kan det bara problem med plasten på paketet (om den sitter kvar). Men jag tror ändå folk är mer benägna att ta med sig ett tomt cigg-paket hem eller till närmsta papperskorg (det är ju bara lite papper man kan knöla ihop i fickan) är att ta med sig sotiga och luktande fimpar.

Det lär ju bara vara om de röker upp sista ciggen i paketet ute som de slänger paketet, och jag gissar att det inte är varje gång en rökare är ute som de tar sista ciggen i paketet.
 
När jag är ute och "ploggar" (oftast gåendes dock) brukar jag få ungefär lika många snusprillor som fimpar. Efter tobaksskräp som är överlägset vanligast tror jag kommer plastförpackningar, typ godispapper och dyl.
 
Utomhus i tätbebyggda områden eller ute på turen?
Det skräp jag ser oftast ute i naturen är de där remsorna man river av från förpackningen till frystorkad mat eller liknande plastskräp vid rastplatser vindskydd etc.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.