När temperaturen kryper under nollan brukar jag ha underställ och skalplagg. Vid blött goretex, vid torrt/kallare bomull alt bomull/polyester.
Blir det kallare än 15-20 brukar jag dubbla med ett nätunderställ under det vanliga i ylle. Värmer gott även vid kortare pause.
Rast = tjock dun-jacka som jag har i ryggsäcken, oavsett om jag går med pulka eller enbart ryggsäck. Dun-jacka och termos med varmt vatten längst upp. Kort rast = dun-jacka och snö i kåsan samt varmt vatten blir ljummen vätska. En liter varmt vatten ger drygt dubbel mängd ljummen vätska.
Lång rast = dun-jacka + täckbyxor.
För ansiktet ser jag till att jackan har ordentlig huva. När det är kallt nyttjar sovsäcken så mycket som möjligt för att hålla värmen.
Sök vindskydd alt. Sätt upp yttertaket eller använd vindskyddad vid rast.
I skogs landet kan elden göra underverk
För vantar, mössa, mellanlager, tog vantar, halsskydd etc gäller ylle som kan suga upp fukt och samtidigt värma.
För fötterna har jag plastpåse (systembolagets-den håller) som fuktspärr mellan tunna strumpan och tjocka sockan.
För händerna har jag ett par vinterfodrande montörshanskar i skinn.
Pausar normalt 10 min per timma. Tillräckligt för vila och tillräckligt för att slippa bli kall.
När det är riktigt kall äter jag ordentlig frukost, "småäter" under dagen och dricker varm. Kortare dagstur, ej mer än 6 timmar. Mat när jag stannar för nattläger och ytterligare mål innan sängdags.
God tur