Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

(ADMIN: I tråden Framtiden för Gåsens fjällstuga diskuterades om det är tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller. Vi bryter ut den delen.)

Dom kan istället skriva något i stil med: " Allemansrätten gäller på fjället, men Samebyn önskar att ni håller er till leder så mkt som möjligt för att inte störa renar "
Det tycker jag är ok.
Trevligt! Precis som att jag gärna ger bidrag till att folk drar skidspår eller underhåller leder, men avgifter betalar jag inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
Trevligt! Precis som att jag gärna ger bidrag till att folk drar skidspår eller underhåller leder, men avgifter betalar jag inte.
En skidklubb i min närhet som ideelt drar skidspår vill att alla vuxna köper spårkort (70kr/dag eller 600/säsong) - gratis för barn och ungdomar. De sålde härom dagen 50 kort men räknade betydligt fler åkare i spåren - pengarna räcker enligt klubben inte till för att täcka kostnaderna om inte fler betalar.
Jag betalar gärna för bra spår men önskar att alla tänkte likadant.
Om alla bara hävdar sin allemansrätt så blir det bara leder, skidspår mm där antingen kommun eller annan betalar, alterntivt tror jag vi snart får inhängade avgiftsbelagda anläggningar med bra skidspår. Dit vill inte jag.

Jag tycker man kan lyssna på uppmamningar och vädjanden istället för att försöka maximera sina "rättigheter".

Jag betalar gärna rimliga avgifter också och då kan jag också ställa högre förväntningar på vad jag betalar för. Betalar jag avgift för en led så ska uppmärkningen vara tydlig och hel. Dock kan jag inte köpa mig fri från skydligheter - bara för att jag betalt avgift så kan jag inte slänga skråp omkring mej, men har jag tur kanske jag passerar en bajamaja eller en soptunna som töms av någon som avgiften bekostar.

/Patrik
 
Det är inte tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller.

 
Senast ändrad:
En skidklubb i min närhet som ideelt drar skidspår vill att alla vuxna köper spårkort (70kr/dag eller 600/säsong) - gratis för barn och ungdomar. De sålde härom dagen 50 kort men räknade betydligt fler åkare i spåren - pengarna räcker enligt klubben inte till för att täcka kostnaderna om inte fler betalar.
Självklart. Sånt räknar jag som bidrag. Jag tänkte på avgifterna i Vålådalen och liknande.
 
Senast ändrad:
Det är inte tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller.


och då kommer frågan, är en anlagd uppmärkt led till fjälls, juridiskt sett är "skog & mark" enligt allemansrätten (där det är fritt att färdas omotoriserat) eller är det juridiskt sett en "anläggning" (där avgift kan utkrävas)?
Hitills har fjälleder nog räknats som "skog och mark" medan anlagda skidspår nog gärna till räkna sig som anläggning.

/Patrik
 
Yep, tango och många andra attackerar allemansrätten. Väldigt Trist. Betala såklart aldrig !! Frivilligt är ok om man vill -> men då är det viktigt att det framgår av skyltar och instruktioner att det är frivilligt. Annars är det bedrägeri.
 
Yep, tango och många andra attackerar allemansrätten. Väldigt Trist. Betala såklart aldrig !! Frivilligt är ok om man vill -> men då är det viktigt att det framgår av skyltar och instruktioner att det är frivilligt. Annars är det bedrägeri.
Precis! Kalla det bidrag eftersom det är bidrag! Jag tror t.o.m. att skidklubbarna som drar spår skulle få mer pengar då än när de kallar det avgift, eftersom folk vill vara snälla och generösa mot sina medmänniskor, men blir aviga när någon försöker ta ut pengar för saker som är gratis.

Det är avgjort, juridiskt, att skidspår och leder inte är anläggningar. Precis som badbryggor som läggs ut av privatpersoner eller stugföreningar, som alltid har varit fritt öppna för allmänheten. Det är helt ok att ideella föreningar ber om bidrag, men de får inte ta ut avgifter. Vissa belysta konstsnöspår kan räknas som anläggningar, och skidspåren i Vasaloppsspåret fick visst något undantag.
 
Senast ändrad:
Det är avgjort, juridiskt, att skidspår och leder inte är anläggningar. Precis som badbryggor som läggs ut av privatpersoner eller stugföreningar, som alltid har varit fritt öppna för allmänheten. Det är helt ok att ideella föreningar ber om bidrag, men de får inte ta ut avgifter. Vissa belysta konstsnöspår kan räknas som anläggningar, och skidspåren i Vasaloppsspåret fick visst något undantag.

Det går att runda allemansrätten genom att kalla något "en anläggning". Det är precis samma restriktion som gör att vi inte tältar på¨golfbanor eller spelar fotboll i den nyplanterade rågåkern.

Vad man kanske snarare borde titta på är tillståndsprocessen för dessa "anläggningar". En markägare kan inte stänglsa in sin mark hur som helst så att det försvårar allmänhetens tillgång till vandringsstigar, badvikar och annan natur.
Det borde vara samma sak med skidspår som vill vara "anläggning". Visst, anlägg ett betalspår med belysning och perfekt "räls" som du tar betalt för. Men bygger du så omfattande system av spår och leder att det i praktiken inte längre går att undvika "anläggningen" så borde tillståndsmyndigheterna (anser jag) komma med en smäll på fingrarna.
 
Anläggning är ganska bra definierat av Naturvårdsverket i #86. Kan kanske förbättras lite, speciellt för sommaraktiviteter.
Sen finns en massa dumskallar som försöker. Påstår att gamla stigar i skogen och leder på fjället är en anläggning. Inget att bry sig om. Betala aldrig för allemansrätten.
 
Hur kom tråden in på detta? Har inte för mig att jag läst något om avgifter. Däremot om en sameby som har satt upp en informations skylt där man påstår att man inte får gå utanför lederna.
 
Hur kom tråden in på detta? Har inte för mig att jag läst något om avgifter. Däremot om en sameby som har satt upp en informations skylt där man påstår att man inte får gå utanför lederna.

HeHe, nästan samma sak. Folk sätter upp bedrägliga skyltar. Påstår att man måste följa leden, eller att man måste betala avgift om man följer leden --- Båda är fel såklart, allemansrätten gäller. :):cool:
 
Precis! Kalla det bidrag eftersom det är bidrag! Jag tror t.o.m. att skidklubbarna som drar spår skulle få mer pengar då än när de kallar det avgift, eftersom folk vill vara snälla och generösa mot sina medmänniskor, men blir aviga när någon försöker ta ut pengar för saker som är gratis.

Det är avgjort, juridiskt, att skidspår och leder inte är anläggningar. Precis som badbryggor som läggs ut av privatpersoner eller stugföreningar, som alltid har varit fritt öppna för allmänheten. Det är helt ok att ideella föreningar ber om bidrag, men de får inte ta ut avgifter. Vissa belysta konstsnöspår kan räknas som anläggningar, och skidspåren i Vasaloppsspåret fick visst något undantag.

Jag tykcer det inte alls är självklart - var går gränsen för betydande investeringar?

Idrefjäll gör konstsnö, har anlagt elljus och pistar vid behov om med pistmaskin ibland upp till flera gånger daglien, körs av avlönad personal.

Min ideela förening hemma gör också konstsnö, pistar med pistmaskin och har elljusspår men ingen får lön för arbetet detta.

Var går gränsen för betydande investeringar?

Om en markägare anlägger MTBspår, bygger lite träspångar och märker upp olika leder med färgmarkering och startar företag och vill ta betalt för att folk ska komma och cykla i hans skog, är det anläggning eller allemansrätt då?

Vem äger rätten att juridiskt utnämna något till anläggning?
Är det domstol, markägare, naturvårdsverket, lantmäteriet eller någon annan?

Kan en fjälled med mycket markeringar spänger, bajamajor, vindskydd osv bli anläggning?


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.