Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

Nej det är verkligen inte självklart. Och kanske gör vi oss en vantjänst när vi tänker att det är så?

Fjällederna har nog varit "anläggningar" hela tiden. Det är bara det att de inte är anlagda av en kommersiell aktör. De är gratis att utnyttja, men det är strikt taget inte pga allemansrätten utan bara för att man valt att bekosta dem på annat sätt än avgifter. (Att det dessutom skulle vara helt absurt för ett svenskt friluftssinne att betala för att gå på en vandringsled är en annan sak.)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nej, gamla leder i fjällen och stigar i skogen är aldrig en anläggning.
Säker?
I någon mening går ju gränsen för "anläggning" när man måste fråga om lov.
Du behöver inte fråga om lov för att gå, skida (eller cykla även om det ibland diskuteras) i naturen. Däremot får du inte sätta upp ledmarkeringar, anlägga spänger, broar, dass och rastskydd hur som helst och var som helst.

Själva stigarna är kanske ingen "anläggning" men allt omkring KAN vara det.

Men som sagt, vi kanske ska skilja frågan "är detta natur eller anläggning?" från frågan "får någon kräva betalt av nyttjare här?" De hänger samman men är inte samma fråga.

HasseQ

Temp. avstängd
Finns ju ett stort och väldigt tråkigt exempel i Funäsfjällen. Turistbolaget där har mutat in stora områden som innehåller kalfjäll, stigar och leder, långt från bebyggelse.
Och påstår att man måste betala för att cykla och åka skidor där. Betala inte !!

Man kan också välja att se saken ur ett annat perspektiv: vilken typ av service vill vi egentligen ha tillgång till i naturen? Vill vi ha rösade leder, spänger/broar, sopstationer etc. eller ska det vara "orörd vildmark" som gäller överallt?

Om man vill utnyttja anlagda spår och leder bör man vara på det klara med att de också behöver finansieras. Det har egentligen inget med allemansrätt att göra. Som jag ser det är frågan alltså snarare hur mycket "anläggningar" (leder, skidspår, champagnebarer etc.) vi önskar oss ute i naturen. Om vi inte önskar oss något utöver vindens sus så kan vi gott vandra runt i kraft av allemansrätten. Men om vi vill ha raststugor, ledkryss och spänger så behöver vi också tänka på hur det ska ordnas.

Man kan också välja att se saken ur ett annat perspektiv: vilken typ av service vill vi egentligen ha tillgång till i naturen? Vill vi ha rösade leder, spänger/broar, sopstationer etc. eller ska det vara "orörd vildmark" som gäller överallt?

Om man vill utnyttja anlagda spår och leder bör man vara på det klara med att de också behöver finansieras. Det har egentligen inget med allemansrätt att göra. Som jag ser det är frågan alltså snarare hur mycket "anläggningar" (leder, skidspår, champagnebarer etc.) vi önskar oss ute i naturen. Om vi inte önskar oss något utöver vindens sus så kan vi gott vandra runt i kraft av allemansrätten. Men om vi vill ha raststugor, ledkryss och spänger så behöver vi också tänka på hur det ska ordnas.
Vill och vill. Om jag vill gå i ett område där det finns en led, kan jag gå på sidan av leden då och slippa betala? Gratis champagne i champagnebaren kan man nog inte riktigt motivera med allemansrätten.

Vill och vill. Om jag vill gå i ett område där det finns en led, kan jag gå på sidan av leden då och slippa betala? Gratis champagne i champagnebaren kan man nog inte riktigt motivera med allemansrätten.
Allt annat lika så kan du självklart gå vid sidan av. Men om det är ett alltför populärt område, så kan ju någon få för sig att göra naturreservat av det och inför föreskrifter om att man bara får gå på lederna. Typ som i abisko, där du bara får tälta på vissa ställen. Det skulle kunna bli likadant i jämtlandsfjällen.

Detta är ju inte helt enkelt. Ingen hindrar ju dig från att vandra vid sidan av leder och "anläggningar". Men det KAN bli svårt att vandra fritt i ett speciellt område.

Ungefär som att ingen hindrar dig att åka skidor var du vill på fjället, men det i praktiken kan vara svårt att undvika iordningsställda skidspår på vissa platser. Typ funäs eller idre fjäll.

Bra och viktig poäng. I praktiken är ju svaret nej: eftersom det knappast går att kontrollera vem som använder lederna, så har man egentligen tagit bort möjligheten till "gratisutnyttjande" när leden är anlagd. Så du är i det fallet hänvisad till att röra dig i ett "betalområde". Vilket, av förklarliga skäl, många inte gillar. Å andra sidan finns det också flera vandrare som uppskattar anlagda leder (och champagnebarer). Det är begripligt att det uppstår konflikter här.

Trevligt i alla fall att vi hittat ett konkret exempel på var allemansrätten tar slut (gratis champagne).

HasseQ

Temp. avstängd
Ja, det är ju trevligt om någon sätter upp skyltar ute i naturen där jag tänkt cykla & vandra, eller förbättrar skidspår ute på fjället. Kör på bara. Men jag får vandra / cykla / skida där utan att betala, enligt allemansrätten. Om jag tycker att det är nice kan jag slänga in ett frivilligt bidrag.

Allemansrätten tar slut vid någons hus / tomt.

Om en förening lägger ned tid och möta samt bekostar konstspår ska föreningen kunna ta betalt för att folka använder spåren.
Jag ser inget konstigt i detta.

HasseQ

Temp. avstängd
Om en förening lägger ned tid och möta samt bekostar konstspår ska föreningen kunna ta betalt för att folka använder spåren.
Jag ser inget konstigt i detta.

Nej, alla får åka där utan att betala. Se tidigare ref till Naturvårdsverket #86. Det är inte tillåtet att ta ut avgifter i skidspår.
Varför läser ni inte myndigheternas info ? Har ni svårt att fatta ?

Nej, alla får åka där utan att betala. Se tidigare ref till Naturvårdsverket #86. Det är inte tillåtet att ta ut avgifter i skidspår.
Varför läser ni inte myndigheternas info ? Har ni svårt att fatta ?
Ehhh, alltså jag menar skidspår i typ Stockholm...inte uppe på fjällen. Jag har nog missat någonting.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips