Vem är Friluftsmänniska ?

Jag tycker att ofta när man börjar hänga på forum dyker frågan upp i mitt huvud...vem är jägare/fiskare och i det här fallet Friluftsmänniska...

Jag har en liten vison, och det är att man ska kunna kalla sig friluftsmänniska utan att vandra tre veckor varje år paddla genom isflak eller klättra i berg.

Många som skriver på forumen har givetvis ett intresse utöver de vanliga och tonen är till 99,9% hjälpsam med trevliga meningsutbyten.(Undantag varg och en del andra jaktfrågor)

Jag vistas ute i naturen kanske 150 dagar per år ofta som jägare/fiskare, scoutledare...jag har kanske max 10 nätter i tält ...klättrar aldrig i berg....dyker inte med tuber.

Jag anser mig ändå vara friluftsmänniska på den högre skalan....jag kastar inte skräp...jag använder de jag plockar, fiskar, jagar...jag fösöker dela med mig av kunskap och sånt jag kan en del om.

Nu blev det nog så mycket om mig själv...men jag tycker det är viktigt att stötta alla som på något sätt vill vistas i naturen så man inte fnyser åt de lilla äventyret bakom husknuten...

Fram för mer husknutsäventyr....

Värna om allemansrätten.....
 
Intressant inlägg tycker jag. Som småbarnsförälder handlar det mesta av mitt friluftsliv om dagsaktiviteter i närområdet.

Friluftsliv i förändring (ett forskningsprojekt där jag arbetar) har publicerat en del forskning om friluftslivet, bland annat rapporten "Vilka är ute i naturen". Kolla på sid 20, där ser man t ex att 80% av svenskarna ej tältat någon gång under året men man ser också att de allra flesta ägnat sig åt enklare former av friluftsliv, t ex skogspromenader. Så med 10 tältnätter i bagaget är du nästan extrem :)

Länk till rapporten


//Anders
 
ofta hör man tex -De där är ingen riktig jägare....

Oftast från äldre gardet ,men jag tycker att egentligen spelar det ingen roll..med den atityden skjuter man bort nybörjare och tar bort intresset..istället för att fråga svamplockaren om den sett några spår efter älg, eller meddela ornitologen om man som jägare sett en ovanlig fågel..
 
Finns folk överallt som tycker sig veta mest och bäst om andra. Lyssnar man på dom så kommer man ingenstans, vare sig man vill ut och plocka svamp eller dra till Patagonien. Sen är du väl också ute för att du gillar friluftslivet, inte för att tillhöra någon exklusiv klubb av "äkta" friluftsmänniskor? Man får föregå med eget gott exempel och försöka ignorera surpropparna :)
 
För min del har det periodvis varit regelbunden tältning,men nu senaste år allt glesare.Är dock i skogen "dagligen",på skidor,till fots,springer,går,paddlar på sjöarna.
Anser mej nog som en riktig frilufsare även om jag sover hemma och oftast intar måltiderna hemma.
Några tält-turer i skog och fjäll blir det dock.
Jagar inte,fiskar sporadiskt.
 
vi som bor på landet kallar er turister :)

Nu blir det konstigt. Jag bor på landet.
Betyder det att du kallar mig turist ändå om du ser mig i skogen, om du inte vet var jag bor (dvs om jag inte är din granne)?

Ska jag kalla dig turist om du är i skogen, dvs skogen som är närmare där jag bor än där du bor?

Eller är det så att de som bor på landet kallar alla som är i skogen för turister?
Eller är det så att de som bor på landet kallar alla som är i skogen men bor i stan, för turister?

Jag tror att man i första hand ska försöka undvika att kategorisera människor, särskilt inte då man har dåligt med input.
Om man ändå kategoriserar, får man förstås åtminstone betrakta kategoriseringen som en förhastad generalisering, det gäller nog nämligen för det allra mesta. Om man tar lätt på det är ju de negativa effekterna mindre också.
 
Inom skytterörelsen har man sedan länge en positiv syn på saken, den som tar sig till skjutpanan 1 gång om året och där skjuter ett skott räknas som skytt.

Fanatiker inom alla ismer brukar gärna skriva regler som är komfortabla för dem själva men väl hårda för andra, av många skäl.

Den som tar sin dagliga promenad i naturen och emellanåt en picknick och någon övernattingstur årligen har ju visat en stort intresse och bör definitivt räknas in i min bok.

Men som Patric skriver ni är ju alla besökare (turister) i naturen, man måste bo i den för vara tvungen att tampas med den dagligen. Samt njuta dess skiftningar.
 
Det är ju alltid svårt med definitioner, men man kan ju fundera kanske över hur man ser på naturen.

Är man "ute i naturen" eller är man "hemma i naturen" så att säga? D.v.s. ser man naturen som ett ställe man besöker ibland eller ser man naturen som det naturliga och hus som det onaturliga?
 
Jag ser mig inte som friluftsmänniska och vill nog inte heller göra det. Om jag spontant känner på begreppet så associerar jag det med en halvtrist typ som måste gå i gtx-kläder till vardags och som gör en vandring om året runt "keb". :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.