SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka

Jag har inte kollat om det gäller hela månaden, men i alla fall inom det spann av dagar som jag kan tänka mig avsluta min Sarekvandring, så finns det endast EN avgång dit jag ska från Norrland med SJ, den 19 augusti. (Som inte innebär tågbyte kl 03 etc). Ok, tänker jag, så låt mig boka en övernattning i Saltoluokta den 18:e innan hemresan. Men icke. För de är uppenbarligen fullbokade den 18:e. Det är den enda dagen på hela sommaren som de är obokningsbara! STF Kvikkjokk har få platser kvar samma dag.

Det känns ju lite märkligt. Det är ju knappast högsäsong. Kan det vara så att alla rusat för att köpa den här enda tågavgången? Att vi allihop tvingas avsluta våra fjällturer på en och samma dag i augusti, pga SJ?

Jag spekulerar och det känns absurt. Ren spekulationsteori. Kan det vara så illa att SJ orsakar detta?

Det blir nog flyg, och en annan dag... :mad:
 
Jag har inte kollat om det gäller hela månaden, men i alla fall inom det spann av dagar som jag kan tänka mig avsluta min Sarekvandring, så finns det endast EN avgång dit jag ska från Norrland med SJ, den 19 augusti. (Som inte innebär tågbyte kl 03 etc). Ok, tänker jag, så låt mig boka en övernattning i Saltoluokta den 18:e innan hemresan. Men icke. För de är uppenbarligen fullbokade den 18:e. Det är den enda dagen på hela sommaren som de är obokningsbara! STF Kvikkjokk har få platser kvar samma dag.

Det känns ju lite märkligt. Det är ju knappast högsäsong. Kan det vara så att alla rusat för att köpa den här enda tågavgången? Att vi allihop tvingas avsluta våra fjällturer på en och samma dag i augusti, pga SJ?

Jag spekulerar och det känns absurt. Ren spekulationsteori. Kan det vara så illa att SJ orsakar detta?

Det blir nog flyg, och en annan dag... :mad:
Kan det vara så att biljetterna inte är släppta ännu?

Vilken SJ-sträcka är det som inte går att boka? Från Saltoluokta (Gällivare) är det ju Vy som kör. När jag var i fjällen senaste släpptes biljetterna jättesent.
 
Kan det vara så att biljetterna inte är släppta ännu?

Vilken SJ-sträcka är det som inte går att boka? Från Saltoluokta (Gällivare) är det ju Vy som kör. När jag var i fjällen senaste släpptes biljetterna jättesent.
Ja, det är ju definitivt så i år att många avgångar släpps väldigt sent i år om alls. Det står också att det planeras för banarbeten så det är inte alls säkert att de släpps så småningom. Jag kommer inte hela vägen med Vy utan det är SJ jag måste boka genom.
 
Det ser ut som att alla nattåg är bokningsbara!

Det är anslutningen vidare med tåg hem till Mora, som inte är bokningsbar förutom ett enda datum i augusti.

Det betyder att vi som inte har turen att bo i t ex Uppsala-Stockholm fint får vänta på att anslutningen vidare från nattåget behagas släppas, medan befintliga nattågsbiljetter endera säljs slut eller blir dyrare. :mad:

Alternativt köpa bara nattågsbiljetten då, och stå utan resegaranti hem.

Jag fattar ändå inte hur Saltoluokta kan vara fullbokade just en enda dag på hela sommaren. Och det är just dagen innan det finns anslutningståg som går till Mora! (Man skulle kunna vänta flera timmar i Uppsala och åka med senare tåg, men vilken röra!).

Jag får väl överleva utan middag och säng som avslut på en långvandring, alternativt ta mig till Gällivare. Men det är för mycket osäkerhetsfaktorer och nu lutar det mot att jag flyttar fram allt några dagar för att det faktiskt är trevligt att avsluta i Saltoluokta, samt eventuellt flyger istället i ren protest. (Oavsett så flyger jag upp, jag vågar inte riskera att inte komma ut som tänkt.)
 
Det ser ut som att alla nattåg är bokningsbara!

Det är anslutningen vidare med tåg hem till Mora, som inte är bokningsbar förutom ett enda datum i augusti.

Det betyder att vi som inte har turen att bo i t ex Uppsala-Stockholm fint får vänta på att anslutningen vidare från nattåget behagas släppas, medan befintliga nattågsbiljetter endera säljs slut eller blir dyrare. :mad:

Alternativt köpa bara nattågsbiljetten då, och stå utan resegaranti hem.

Jag fattar ändå inte hur Saltoluokta kan vara fullbokade just en enda dag på hela sommaren. Och det är just dagen innan det finns anslutningståg som går till Mora! (Man skulle kunna vänta flera timmar i Uppsala och åka med senare tåg, men vilken röra!).

Jag får väl överleva utan middag och säng som avslut på en långvandring, alternativt ta mig till Gällivare. Men det är för mycket osäkerhetsfaktorer och nu lutar det mot att jag flyttar fram allt några dagar för att det faktiskt är trevligt att avsluta i Saltoluokta, samt eventuellt flyger istället i ren protest. (Oavsett så flyger jag upp, jag vågar inte riskera att inte komma ut som tänkt.)
Det är ett elände med de sena biljettsläppen och ett ännu större bekymmer det där med att olika sträckor släpps vid olika tid.

Jag har, precis som du skriver, råkat ut för att nattågsbiljetterma tog slut medan jag väntade på anslutningsbiljetter.

Att flyga i protest riskerar att inte nå fram till berörda utan istället ge helt motsatt effekt, att flyget på så sätt får ökad efterfrågan. Däremot förstår jag om du flyger för att det är det enda möjliga alternativet.

På hemvägen skulle jag våga chansa utan resplus. Det tidiga nattåget är framme i Stockholm före 7, sannolikheten att det skulle bli så sent att det inte finns fler anslutningar samma dag är ganska låg.
 
Jag känner tyvärr allt för väl igen ditt problem och den stress det innebär. Tidigare har vi som bor i Göteborg haft ett eget nattåg till övre Norrland, men efter senaste upphandlingen som VY vann är den förnämliga resmöjligheten bara ett minne blott och vi tvingas till osäkerheten och stressen att byta i Stockholm. Förra året kunde vi se nattågsbiljetterna sina och priserna skjuta i höjden medan vi väntade på att SJs anslutning från Göteborg till Stockholm blev bokningsbar pga banarbete, och att boka utan Resplus är inget alternativ. När biljetterna väl släpptes bara två veckor innan avfärd fick vi 3 troligen sista sovvagnskupen. Hemresan med direktflyg från Luleå hade varit bokad i månader så vi hade inte mycket flexibilitet på de datum vi ville boka tåg norrut.
När vi klev på SJ snabbtåg för första etappen till Stockholm kändes det tydligt att det var åska i luften. Vi hade dock otrolig tur och vårt tåg var nog sista turen till Stockholm som kom fram i tid då västra stambanan slogs ut strax efter pga en kraftig åskstorm kring Töreboda https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bortblasta-tak-i-toreboda-nar-ovader-drar-in-over-vastkusten
Vill du inte övernatta i Saltoloukta är Gällivare camping ett bra alternativ. Det är en välskött camping med bra platser för tält inom kort promenad avstånd från Gällivare station.
 
Att boka resa har varit frustrerande detta år. Jag köpte nyligen resan upp till fjällen (Lund-Gällivare) och visserligen fanns anslutning i Stockholm till nattågen, men möjlighet att välja annan avgång från Lund än den som bokningen anvisade fanns inte. (Jag vill gärna ta en tidigare avgång för att minska stressen om tåget är försenat till Sth, men det var inte bokningsbart, om jag ville behålla min Resplus.)

Flera storföretag har skrivit brev till näringsminister Ebba Busch och infrastrukturminister Andreas Carlson. De har protesterat mot för många banarbeten och försenade tidtabeller. DN skrev den 5 juni i år:

Sedan i december när ett nytt planeringssystem infördes för tågen har Trafikverket inte kunnat informera om banarbeten de lagstadgade 18 veckorna i förväg. På senare tid har det i stället handlat om dagar.

Nu larmar flera företag om att detta innebär akuta problem för godstågen:

”Även om inställda passagerartåg och sena biljettsläpp inför storhelger orsakat mest debatt, så är den ekonomiska skadan för svensk basindustri mångdubbelt större.”



Andreas Carlson har inbjudit Trafikverket, tågbolag och företag till krismöte om järnvägen den 19 juni, skrev DN för drygt en vecka sedan. Men frågan är om det hjälper oss fjällvandrare denna sommar...
 
Senast ändrad:
Med tanke på att majoriteten av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm skulle en ganska enkel åtgärd kunna vara att ändra regelverket för Resplus. Det kan tågbolagen göra helt själva. En förbättring skulle kunna vara att det går att lägga till delsträckor i efterhand och få resplusgaranti på dessa.
 
Nu har jag bokat uppresan i alla fall, så hemfärden lär bli mer eller mindre då, även om det tyvärr alltså redan är fullbelagt den enda dagen på hela sommaren på Saltoluokta. Märkligt. :( Middag bör man kunna få i alla fall, säger de.

Ska man våga ha lite is i magen och vänta ett tag till med att boka hemresan?
Flyget finns ju som alternativ, men även där kommer ju priset stiga.

Hur skulle ni gjort med bussresan med Flixbus om ni är osäkra på var ni avslutar vandringen? Är det viktigt att få resplus på den bussresan, eller kan man lita på att bussarna inte är 2 timmar försenade samt att man får plats utan att ha bokat?
 
Med tanke på att majoriteten av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm skulle en ganska enkel åtgärd kunna vara att ändra regelverket för Resplus. Det kan tågbolagen göra helt själva. En förbättring skulle kunna vara att det går att lägga till delsträckor i efterhand och få resplusgaranti på dessa.
Du vet kanske mer än jag, men frågan är om det är så enkelt. Resplus är en överenskommelse mellan flera parter - och så ska det uppfylla kraven i någon EU-förordning. Fast kanske är det viljan det hela bottnar i?

Något som alltid förvånat mig är exempelvis SJ:s konsekventa ovilja att låta kunden själv bestämma att ett byte (exempelvis i huvudstaden) får ta 2-3 timmar extra. I det nya bokningssystemet har de lagt till möjligheten till 1 timme, men det har bara fungerat för mig om det endast är 1 byte. Annars har bokningen kraschat ... 🤣 Men nu senast fungerade det inte alls, det verkade inte finnas avgångar inplanerade.
 
Hur skulle ni gjort med bussresan med Flixbus om ni är osäkra på var ni avslutar vandringen? Är det viktigt att få resplus på den bussresan, eller kan man lita på att bussarna inte är 2 timmar försenade samt att man får plats utan att ha bokat?
Håller med smux. Bussar är normalt mer pålitliga än tåg vad gäller att nå destinationen i tid. Enda gången det fallerat för mig var när Länstrafikens buss fastnade i backen upp från Kebnats och inte kunde startas igen. Och därmed inte få loss sina bromsar. Bakom var ytterligare en buss samt en rad med bilar som därmed låstes och satt fast i många timmar. Jag gissar att det var pga denna händelse som bussarna slutade köra ner till båtplatsen.

Flixbuss på Ritsem-sträckan har jag ingen erfarenhet. Om Länstrafiken själva hade kört hade de nog tagit med varenda person, även om det behövts skohorn ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
PerAnd Erfarenheter Matoke Tours i Uganda & Rwanda Allmänt om friluftsliv 3
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.