2 månader i tält - klarar jag det?

Jag har hittat en skola 105 mil från där jag själv bor och i juni hade jag tänkt resa dit
dock är internatet fullt hela sommarn så jag kommer att få stå utan säng till augusti
dock funderar jag på att tälta på skolan.

Finns vissa saker som gör att jag vill åka redan i juni och vissa skulle inte rekommendera
att bo i tält 2 månader men eftersom skolan serverar mat 7 dar i veckan och allt annat finns
så tror jag det blir mest att man sover i tältet, maten behöver man inte göra själv.


Funderar på att skaffa ett riktigt tält med förgård + 2 sovrum, då kan man sova i ena och
ha förvaring i det andra, nån som har nått bra tips eller ideér, eller ska man fixa material
och göra ett eget tält på enklare vis?

Jag har ju ett 2manna liggandes som jag kan använda utifallat.
Har bott i det 1 vecka i Småland utan större problem, jo regn men hade en presenning
att lägga över om det regnade på dan.

Men nu köper man ett som står emot väder och vind istället.
 
Att bo länge på marken är mest en mental grej. Med tillgång till dusch, tvättmaskin etc blir det lättare.
Ego skulle välja en kåta och säng för din vistelse, ståhöjd och utrymme kommer att gillas till regninga dagar kommer du att gilla en kamin eller elfläkt.
 
Om du ska bo i tält en längre tid, måste det vara ett tält som håller och ger plats att bo i. Även jag rekommenderar en tältkåta. Den är go att ha som baslägertält senare också. Om du inte tänker dig vintercamping med det behöver du inte en kaminanpassad. Tentipis billigare serie Onynx passar nog bra. Ett 5 personerstält kostar från 3500-4200. En campingsäng får upp dig en bit från marken. Det enda problemet är myggen. En lösning på det är att ta innertältet från din tvåa och slå upp det inne i tältkåtan. Då klarar du dem. Samtidigt har du gott om plats utanför innertältet att ha prylar och laga mat etc. En campingstol-fotölj, ett litet bord och en lanterna och du har ett fint hem. Om du har tältet uppe länge behöver du skydda marken. Annars blir det ganska lerigt efter ett tag. Slå upp tältet där det är grus, flis eller gör ett fint golv av granris.

Fördelen med tältkåtan jmf med familjetältet är användningsområdet. Familjetältet fungerar dåligt till friluftsliv, men tältkåtan är ypperlig på campingsemester. Tar ca 15 minuter att backa in bilen, slänga upp tältet (8 pinnar i backen och en stång i mitten) få in packningen, rulla ut ett liggunderlag, knäppa upp en öl och börja med middagen. Sedan kan du i lugn och ro njuta av dina grannar som svär och blir ovänner över alla pinnar och stänger till sitt familjetält. DET är underhållning, när den är som bäst. Norén kan inte skriva bättre drama.

Lycka till!

(Bodde två vuxna, två barn och en golden retriver i en liten Cabby, utanför Bäckedals Folkhögskola i Sveg ett halvår jan-juni -82)
 
Tätkåta funkar

som sagt bra för långtidsvistelse. Vi bodde tre barn och två vuxna 7 veckor i en tältkåta en sommar fast med en friggebod som kök. Soluppvärmning av duschvattnet.

Toalett hade vi i ett gammalt tunnelyttertält med en modifierad lastpall ovanpå en rejäl grop som typ ståtoa.

Efter en sån sommar uppskattar man sedan civilisationens små välsignelser. T ex kylskåp innebär en väsentlig förbättring av livskvaliteten.

Thure
 
Där sa ni nått, man förstör ju backen med tältet, så visst, grus eller liknande men kan vara svårt
få ner pinnar där, men då har man lite ris under som gör det mjukt sen tror jag jag ligger på
några lager liggunderlag, 1 cm liggunderlag och sovsäck har alltid gått förr, även i skolutrymmen.

Då det gäller mat har jag helpension 7 dar i veckan så det behöver jag inte tänka på
mer än att man kanske har en påse med lite frukt och sånt kanske, eller hellre en
kylbag med nån enstaka klamp som håller temperaturen nere en aning iallafall.

Såg att det annonserades ut rejäla tält som jag nämnde tidigare - på tradera,
men troligtvis köper jag här hemma innan jag åker, det blir enklast.

Här hittar jag nått i lägre pris
Familjetält - > Easy Camp
http://www.outlife4u.se

Om inte annat köper man nån gammal volvo kombi eller liknande som man ligger i.
 
Det får inte vara nått dyrt tält, ska vara nått hyvsat,
gärna större än det 1 eller 2 - manna jag har.

Skulle vilja ha dubbla ingångar också om nån kedja krånglar,
finns oftast kedjor på de flesta tält som går åt båda håll så
drar man ihop dom på mitten och sen blir det svårt få upp ena
så kan man dra upp den andra istället.
 
Har du kollat att du FÅR tälta på skolans område?

Vid mer än en natt på samma plats så krävs normalt markägarens tillstånd.

Det var ju nån som hade liknande frågeställning i en annan tråd för ett par månader sen, där det faktiskt slutade med att han fick erbjudande från en annan Utsidan-medlem att tälta på dennes mark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.