Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare?

Hej jag är 18 år, bor i Stockholm och har alltid gjort. Jag går för tillfället sista året på gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet och mina betyg är medel ca 13-14 poäng.
Men nu till sak... Jag har senaste åren tyckt att mitt liv är alldels för lamt än vad jag vill att det ska vara. För tillfället ser mitt liv ut som så att jag kämpar i skolan och efter det sitter hemma och rullar tummarna och vet inte riktigt vad jag ska göra/väntar på att få göra det jag vill... Mina drömmar är att på något sätt leva ett liv som är lite mer ”extremt” än vad det vanliga svensson livet är. Vad det skulle innebära för form av aktivitet har jag inte funderat klart än då det finns massor som jag tycker/verkar intressant. Skidåkning, bergsklättring/bestigning, fallskärm, resande osv är sånt jag absolut vill sasta mitt liv åt, även om det skulle innebära att jag behöver flytta, nödvändigtvis måste jobba med det, eller om jag på något sätt kan få ut det till att vara min fritid.
De delar jag känner att jag har lite koll på är skidåkning och natur. Min pappa har åkt mycket skidor i sina dagar och även lärt/tagit med mig i alla år och jag kan nu åka bra (beror självklart på vem man jämför med). Dock är han en väldigt pessimistisk person och fnyser så fort jag kommer med en ide att göra och svarar med att allt är för dyrt/svårt... Efersom jag går natur och gillar biologi så känner jag även att jag kan endel (jämförelse med vanlig svensson) om naturen – fauna/flora vilket inte lär vara en nackdel i vildmarken iaf.

Jag har flera problem att få min dröm att lyckas... Jag känner ingen som delar samma intresse, jag bor i Stockholm som med för stora lokala begränsningar. Samt känner jag mig allmänt förvirrad/oerfaren för att veta vad jag ska göra... Det är det här jag söker med tråden, att förhoppningsvis hitta lite vägledning/förslag och tips på bästa sätt få bort problemen, hitta något jag vill satsa på och även hur det ska gå till... Hur ska jag kunna göra det som många andra har gjort och gör bland äventyrare? (jag inser självklart att det varken är enkelt eller går över en natt, att det inte nödvändigtvis visar sig sluta där jag börjar eller inte ens slutar som jag har velat. Men jag vill ge det ett seriöst försök).

Om någon tycker det är svårt att förstå vad jag menar så ger jag några mer konkreta frågor (var inte rädd att svara/utvecla på mer än dessa).
Hur ska jag hitta vänner med liknande intressen?
Berätta om olika extrem sporter/aktiviter och för/nackdelar, hur jag på bästa sätt kommer in i det mer seriöst.
Hur kan man/rekommenderar du att lösa den ekonomiska biten för att få ut så mycket utav det här som möjligt? Vad krävdes/skulle underlätta för att lyckas med det?


Det här ett stort problem på något som betyder väldigt mycket för mig. Så all hjälp jag kan få blir jag väldigt glad för och jag kommer suga in allt så gott jag kan!
 
Hej jag är 18 år, bor i Stockholm och har alltid gjort. Jag går för tillfället sista året på gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet och mina betyg är medel ca 13-14 poäng.
Men nu till sak... Jag har senaste åren tyckt att mitt liv är alldels för lamt än vad jag vill att det ska vara. För tillfället ser mitt liv ut som så att jag kämpar i skolan och efter det sitter hemma och rullar tummarna och vet inte riktigt vad jag ska göra/väntar på att få göra det jag vill...
[snip]

De delar jag känner att jag har lite koll på är skidåkning och natur. Min pappa har åkt mycket skidor i sina dagar och även lärt/tagit med mig i alla år och jag kan nu åka bra (beror självklart på vem man jämför med).
[snip]
Jag har flera problem att få min dröm att lyckas... Jag känner ingen som delar samma intresse, jag bor i Stockholm som med för stora lokala begränsningar.

Ja, om du började med att sluta sitta hemma och aktiverade dig så skulle det vara enklare, kan låta bryskt men det är sant. Du är 18 skriver du, dvs myndig. ut och engagera dig. Det finns skidklubbar i stockholmstrakten, där BÖR det finnas andra skidintresserade, har du provat att ta kontakt med dem?

Natur, ja engagera dig, friluftsfrämjandet, scouterna, diverse miljöorganisationer. har du varit i kontakt med dem? sålänge du sitter hemma kommer inget att hända. Ut och ta kontakt med dem, du hittar antagligen både kompisar och annat.

ett annat tips, sök i tråden friluftssinglar här på utsidan.

gillar du att fotografera? naturfotoforum är ett aktivt forum för dig då.

Christian
 
det främsta hindret, förutsatt att du är frisk, är ekonomin. det löser du enklast genom en bra utbildning som ger ett välbetalt arbete. självklart går det att äventyra på en mindre budget så att arbeta medan du bor kvar hemma kan även vara ett alternativ, de bristyrken där det utan utbildning går att tjäna en slant är tex säljare eller bartender.

nackdelen med extremsporter är givetvis skaderisken
 
Senast ändrad:
Ja, som Almgren skriver. Det är faktist "bara" att aktivera sig.
Jag förstår dock problemet till viss del. Tröskeln att komma igång kan vara ganska hög om man inte känner någon med samma intressen/vilja. Men övervinn rädslan sätt igång, här är några tips
Du vill börja klättra skriver du. Gå en kurs och börja klättra på nåt av gymen i Stockholm. Du kommer, om du inte är extremt blyg, snart lära känna folk att klättra med om du hänger lite på klättergymet. Här får du t.o.m. en länk ;-) http://www.klattercentret.se/
Du beskriver dig också som skidåkare. Se till att fixa ett jobb och sätt igång att jobba direkt efter studenten. Då hinner du lätt spara ihop pengar till en säsong. Bara att sätta igång att fundera och drömma om vart du vill åka.
Säsongar du så kommer du garanterat träffa folk med liknande drömmar och ambitioner! I alla fall om du väljer ett ställe folk åker till för skidåkningen, inte festen...
 
Börja med äventyr i vardagen. Kliv av bussen vid en annan hållplats och ta en annan väg till skolan. Det är där äventyren börjar. Varför cyklar du alltid samma väg. Öppna ögonen och se äventyren i vardagen.

Ett annat tips kan vara att dokumentera det du gör. Foton och en liten text om äventyret. Då kommer du reflektera över vad du gör och kanske hjälper det dig att öppna ögonen. Äventyren finns runt hörnet.
 
Äventyr är att upptäcka, hemmom, bortom men oftast nära. Börja göra som du inte gjort förr....
Äventyrare blir man genom att göra, så börja nu!
Du har många ord men vad med handling....
 
De flesta jag träffat som varit på resande fot 20+ år och kunnat vara i konstant äventyr har bra kontakt med olika tidningar och magasin. Kan på så sätt få ihop ekonomin med att skriva artiklar om det som nu faller dem in att göra :)
 
Jag förstår precis vad du menar! Inte så lätt att övertala någon i våran ålder om att ge sig ut i skogen för att svettas, sova obekvämt och vara utan dator i flera dagar. Jag är själv scout och har alltid haft vänner kring mig med liknande intressen, vilket har underlättat otroligt mycket. Jag är övertygad om att du kan hitta någon i din vänskapskrets som också gillar att vara ute i naturen.

Ett tips kan vara att följa med på guidade turer, expeditioner motsv. Där får du både komma ut i naturen och träffa nya människor med samma intressen. Eller så ger du dig ut på egen hand? Få inspiration här från utsidan.se och planera sedan din egna resa och gör precis som du själv vill. Jag ska gå Kungsleden själv i sommar, eftersom jag inte känner någon som vill lägga ner pengar och semesterdagar på det.

Det är bara din fantasi som sätter gränserna!
 
det främsta hindret, förutsatt att du är frisk, är ekonomin. det löser du enklast genom en bra utbildning som ger ett välbetalt arbete. självklart går det att äventyra på en mindre budget så att arbeta medan du bor kvar hemma kan även vara ett alternativ, de bristyrken där det utan utbildning går att tjäna en slant är tex säljare eller bartender.

nackdelen med extremsporter är givetvis skaderisken

Du tycker att jag ska satsa på att utbilda mig i något som ger bra med lön men nödvändigtvis inte behöver vara förknippat med något utav detta?
Jo jag skadade mig senast i ryggen jag åkte skidor, men min rehab verkar lösa det :) Inget äventyr utan risker ;)

Ja, som Almgren skriver. Det är faktist "bara" att aktivera sig.
Jag förstår dock problemet till viss del. Tröskeln att komma igång kan vara ganska hög om man inte känner någon med samma intressen/vilja. Men övervinn rädslan sätt igång, här är några tips
Du vill börja klättra skriver du. Gå en kurs och börja klättra på nåt av gymen i Stockholm. Du kommer, om du inte är extremt blyg, snart lära känna folk att klättra med om du hänger lite på klättergymet. Här får du t.o.m. en länk ;-) http://www.klattercentret.se/
Du beskriver dig också som skidåkare. Se till att fixa ett jobb och sätt igång att jobba direkt efter studenten. Då hinner du lätt spara ihop pengar till en säsong. Bara att sätta igång att fundera och drömma om vart du vill åka.
Säsongar du så kommer du garanterat träffa folk med liknande drömmar och ambitioner! I alla fall om du väljer ett ställe folk åker till för skidåkningen, inte festen...

Ska kolla in klättercentret det låter ballt!
Det där att säsonga i svenska fjällen eller alperna är något jag har funderat på. Alperna är ju självklart mycket roligare skidåkning, dock är det svårt att få jobb om man inte kan prata språket... Att säsonga utan jobb medför nog för mig som tyvärr är lite små blyg att kompisar kan vara svåra att hitta. Men visst något utav detta är väll det som kanske skulle vara lättast att börja med för mig (?).

Börja med äventyr i vardagen. Kliv av bussen vid en annan hållplats och ta en annan väg till skolan. Det är där äventyren börjar. Varför cyklar du alltid samma väg. Öppna ögonen och se äventyren i vardagen.

Ett annat tips kan vara att dokumentera det du gör. Foton och en liten text om äventyret. Då kommer du reflektera över vad du gör och kanske hjälper det dig att öppna ögonen. Äventyren finns runt hörnet.

Omvägar med cykeln skulle kanske vara ett litet äventyr dock inte riktigt det jag är ute efter :p
Att dokumentera saker är något jag tycker verkar intressant iaf foton. Dock har jag noll koll på detta, men visst det är något jag kanske även ska kolla upp. Kanske kan öppna nya dörrar och förutsättningar!

Äventyr är att upptäcka, hemmom, bortom men oftast nära. Börja göra som du inte gjort förr....
Äventyrare blir man genom att göra, så börja nu!
Du har många ord men vad med handling....

Jo jag vet, det är väll mer eller mindre därför den här tråden kom till... Grejen är väll att jag inte känner någon riktigt att göra detta med och därmed blir lite paralyzerad...

Jag förstår precis vad du menar! Inte så lätt att övertala någon i våran ålder om att ge sig ut i skogen för att svettas, sova obekvämt och vara utan dator i flera dagar. Jag är själv scout och har alltid haft vänner kring mig med liknande intressen, vilket har underlättat otroligt mycket. Jag är övertygad om att du kan hitta någon i din vänskapskrets som också gillar att vara ute i naturen.

Ett tips kan vara att följa med på guidade turer, expeditioner motsv. Där får du både komma ut i naturen och träffa nya människor med samma intressen. Eller så ger du dig ut på egen hand? Få inspiration här från utsidan.se och planera sedan din egna resa och gör precis som du själv vill. Jag ska gå Kungsleden själv i sommar, eftersom jag inte känner någon som vill lägga ner pengar och semesterdagar på det.

Det är bara din fantasi som sätter gränserna!

Jo men precis. Mina kompisar är en blandning av dataspelare musiker och festprissar, och jag ligger väll lite obekvämt någonstans där emellan... I dessa kretsar verkar det ganska torrt på äventyrare/friluftsmänniskor.
Guidade turer är något jag har funderat över, men där är problemet att det kan kosta endel... Har du eller någon annan några förslag på givande/billiga kurser/guidade turer så skriv gärna ner!
 
Sörmlandsleden börjar ju i Stockholm. Att gå hela leden är ju en riktigt bra start på äventyrandet.

Hade det inte varit för att jag ska bli pappa i maj så hade jag nog ta mig tusan gjort det själv i sommar. Jag vill också komma ut och äventyra lite. ;)
 
Mitt standardsvar på ursprungsfrågan är alltid detsamma (gäller även frågan "hur blir jag en rörmockare/astrnaut/kändis/ridlärare): börja där du är.

I ditt fall, se över hur mycket fritid du har och kan skaffa dig genom att frigöra tid. Vad kan du göra med den tiden?

Var är du? Vad finns i din lokala region. Olika klubbar, anläggningar, leder för klättring/kanot/vandring/cykel. Ställen att fiska på.

Vad har du för prylar hemma. Ryggsäck, sovsäck, kängor, spritkök. Vad kan du göra med dem? Vad kan du skaffa för en billig peng som fårdig att komma igång.

Sen, iväg och testa saker. Du vet inte om du kommer att bli vandrare eller skidåkare eller grottutforskare eller annat eller en kombination. Testa olika saker. Ge dig ut i naturen för ett par timmar, sen en heldag, sen med en övernattning.

Bygg ut intresset efter hand som du hittar saker att göra. Lär känna dig själv, dina intressen, styrkor och svagheter. Vad ligger din passion för? Upplevelsen Äventyret? Det vackra i naturen? Komma bort från stan/folk/vardagslivet? PRestationen? Fotografera? En kombination.

Efter hand som du håller på kommer du att lär dig vad som är din grej; vad som är kul, vad som fungerar, vad som du är bra på. För dig. Din egen stil.

Vid det laget kommer du att ha lärt dig så mycket att du kan söka dig vidare mot målet själv. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.