Hur laddar jag telefonen på fjället?

Det verkar finnas en djungel av prylar för att ladda telefonen på fjället. Vad använder du? Är det någon som har erfarenheter av följande? Vad är bäst?
- Solcellsladdare
- Batterier
- Bränslecellsladdare

Jag behöver alltså ladda telefonen men jag har även kamerabatterier som jag skulle vilja ladda (tex Gopro).
 
Jag använder mig av denna powerbank som jag tycker funderar utmärkt!
http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/184492-gp_portable_powerbank_gl301_portablet_batteri_for_laddning_av_mobila_enheter_37_v_10400mah_vit&atcl=search:result

Beror ju så klart på hur långa turer man planerar att göra, hur mkt man ska ladda osv men denna använder jag på såväl turer som till vardags. Kan ladda min telefon, min gopro samt min kompaktkamera om det krävs eftersom den laddas via USB.

Kan tänka mig att denna kombinerad med en solpanel skulle fungera fint för längre turer men det är inget jag testat. Denna powerbank ska räcka till ca 5-6 fulla laddningar av telefonen men tycker nästan den känns bättre än så men många gånger laddar jag inte från helt tomt till helt fullt utan underhållsladdar :)

Hoppas detta gav dig lite idéer :)
 
Jag skulle alla ggr välja solcellsladdare och förespråkar den lösningen. Funkar perfekt för mig.

Det finns en del diskussioner om det här i forumet, använd gärna sökfunktionen. Hoppas du hittar en bra lösning!
 
Jag skulle alla ggr välja solcellsladdare och förespråkar den lösningen. Funkar perfekt för mig.

Det finns en del diskussioner om det här i forumet, använd gärna sökfunktionen. Hoppas du hittar en bra lösning!

Har solcellerna verkligen kommit upp i sån kapacitet i förhållande tull vikten att det lönar sig för kortare tidsperioder än 3+ veckor?

Man får ju inte glömma att på dagtid när det är sol så är man antagligen ute och rör på sig, vilket gör att man inte har optimal vinkel på solpanelen.
 
Fråga 1 är hur mycket behöver du ladda?!?!? Ofta har du ingen mottagning....

Jag kör ofta telefonen som kamera och skall nu på lite längre tur och då tar jag med mig solceller
13610_f1bdaa6da55d90ef6826e04a2a2fbd03.jpg


Powermonkey Extreme
http://www.outnorth.se/powertraveller/powermonkey-extreme.php?#color=Red

Tar nog med solcellerna också även fast det kan kännas som lite overkill.... Batteriet fulladdat brukar räcka (laddar du med solceller laddas det inte lika fullt dock....)

Jag behöver ladda ungefär en gång per dag eftersom batteriet i min iphone bara räcker en dag när jag använder kameran mycket. Dessutom vill jag använda kartor, gps, lyssna på nedladdad musik och radio på kvällarna mm. När jag väl får mottagning vill jag kunna mässa familjen och berätta var jag är.

Powermonkeyn ser intressant ut. Kan man ladda mobilen direkt med hjälp av solcellerna eller måste man först ladda batteriet och sedan ladda mobilen?
 
Jag använder mig av denna powerbank som jag tycker funderar utmärkt!
http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/184492-gp_portable_powerbank_gl301_portablet_batteri_for_laddning_av_mobila_enheter_37_v_10400mah_vit&atcl=search:result

Beror ju så klart på hur långa turer man planerar att göra, hur mkt man ska ladda osv men denna använder jag på såväl turer som till vardags. Kan ladda min telefon, min gopro samt min kompaktkamera om det krävs eftersom den laddas via USB.

Kan tänka mig att denna kombinerad med en solpanel skulle fungera fint för längre turer men det är inget jag testat. Denna powerbank ska räcka till ca 5-6 fulla laddningar av telefonen men tycker nästan den känns bättre än så men många gånger laddar jag inte från helt tomt till helt fullt utan underhållsladdar :)

Hoppas detta gav dig lite idéer :)

Det här kan absolut vara en lösning som skulle passa mig för kortare turer. Billigt! Hur mycket väger den?
 
Kjell&co har en på 12000 vad det nu var, kampanj just nu. 399:-. Jag har den och den funkar bra. Sök på laddare.
 
Har klarat mig utan solceller tills nu. Men GoPron (3 men inte 3+) drar ganska mycket och det blir solceller med nästa gång (färdas i kanot).
Jag rekommenderar att man laddar ett batteri-pack, gärna med god kapacitet. Därifrån laddar man sina förbrukare (om det går, min kompakt-kamera kan inte laddas på detta sätt och därför har jag extra kamerabatterier till den).
På så vis kan man ladda förbrukare under icke soltimmar. Med solcellerna laddar jag batteri-packet när tillfälle ges.

mvh thomas
 
Jag har en Silva Solar2.
Effekt:13.6 V (350mA 4,75 W) cigarettändaranslutning.
Den klarade precis av att underhålla min gamla Xperia arc S.
Men min Samsung S4 ZOOM klarar den inte av i optimala förhållanden.

Jag bygger om den till en egen powerbank med usb kontakt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.