Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta?

Tjena! Jag har tänkt ge mig ut på påsklovet (nästa vecka alltså) och gå ett gäng vandringsleder i Västergötland.

Min planerade rutt är att börja i Göteborg med Vildmarksleden till Hindås (38km). Därefter har jag tänkt gå Knalleleden till Borås, dock har jag inte direkt förstått mig på hur lång den är. Har sett både 50km och 27km, dock står det att de 27km är de som är i Borås så jag antar att hela vägen från Hindås är 50km.

Därefter har jag tänkt gå Sjuhäradsleden till Ulricehamn, den ska ligga på runt 53 km (varav 20km är i Borås). Sedan funderar jag på att gå Galtåsleden när jag väl är i Ulricehamn, den är kort och ligger på 15km. Undrar även om någon vet om någon led eller liknande som går bortåt Jönköping från Ulricehamn? Jag kommer antagligen inte orka gå hela vägen dit denna gången men det vore kul att veta inför framtida vandringar.

Så totalt blir det 141 kilometer plus Galtåsleden, om jag inte missförstått någon av ledernas längd. Har väl tänkt att detta kommer gå på runt fyra-fem dagar, vad tror ni om det? Vill då inte stressa utan ta tid på mig att njuta av naturen samt att kanske utforska städerna/byarna jag passerar lite.

Vad gäller erfarenhet är jag rätt mycket av en total nybörjare vad gäller vandringsleder. Har ju självklart varit ute i skog och så förr men inte på detta vis. Några särskilda tips angående skor, helst relativt billiga? Har tänkt bege mig ut och kika på ett par nya vandringsdojor om någon dag då det nog skulle behövas. Räcker det med ett par rejäla vandringsdojor eller ska man ta med sig gummistövlar också?

Sova har jag tänkt göra i tält, har både sovsäck och tält. Vad gäller matlagning har jag ett stormkök som jag fick i present rätt nyligen som jag kan använda. Har även med mig eldstål och sådana där stora tändstickor av trä att använda om jag skulle behöva göra upp eld på det gamla hederliga viset.

Vad gäller mat: Det är då ungefär fyra-femdagars kost som jag behöver köpa, vad tycker ni är bra och lättlagad mat att ta med sig som inte tar alltför mycket plats i väskan? Jag kommer ju passera Borås bland annat där jag kan handla så jag behöver ju kanske inte köpa allting direkt i Göteborg.

Vad gäller vattenrening har jag tänkt köpa sådana där Katatynpiller från Naturkompaniet då de visst ska vara väldigt bra och ganska billigt. Flaskor att förvara vattnet i har jag självklart tänkt ta med också.

Något annat jag behöver tänka på? Ja, kom gärna med alla möjliga tips och tankar ni har, är tacksam för alla svar! :D
 
Rent vatten kanske du kan be om när du passerar civilisationen, brukar också finnas på kyrkogårdar för vattning av växter på gravarna.
Jag gissar du har liggunderlag också att sova på.
Se till att utnyttja att du passerar affärer så att du inte bär för mycket, då kanske du kan gå i joggingskor som du kanske redan äger. Annars skulle jag säga antingen vandringsskor, ev. med goretex-sockor/sealskin mot vätan om du inte vill ha/betala för att ha det i skorna, eller stövlar, inte både och. Vattentäta sockor fungerar naturligtvis i joggingskor också.
Ryggsäck är definitivt lämpligt, om du inte har kanske du kan låna.
Kom ihåg att inte ta med onödigt med ombyteskläder, det blir tungt att bära, men naturligtvis något ombyte och regnställ och ett rejält värmeplagg.
Mat ska vara lättlagad på en låga, t.ex. koka pasta och värm en färdig sås att ha till, det gäller att inte pastan hinner kallna innan såsen är varm. Varma koppen går alltid ner, som vädret är just nu behöver man mycket värme när man är ute hela kvällen.

Jag har gått från Hindås till Göteborg, jag tror du väljer en bättre riktning - ut i skogen.

Lycka till, och kom ihåg att det är OK att avbryta och ta bussen hem om det blir heldagsregn, det ska vara ett nöje att vara ute, speciellt första långturen.
 
dom där pillrerna gör inte speciellt gott vatten.
kan du tänka dig ett filter?

Väska blir nog obekvämt, ryggsäck rekommenderas. Är du ovan så lär du behöva en vilodag dag 3.
go tur

Rent vatten kanske du kan be om när du passerar civilisationen, brukar också finnas på kyrkogårdar för vattning av växter på gravarna.
Jag gissar du har liggunderlag också att sova på.
Se till att utnyttja att du passerar affärer så att du inte bär för mycket, då kanske du kan gå i joggingskor som du kanske redan äger. Annars skulle jag säga antingen vandringsskor, ev. med goretex-sockor/sealskin mot vätan om du inte vill ha/betala för att ha det i skorna, eller stövlar, inte både och. Vattentäta sockor fungerar naturligtvis i joggingskor också.
Ryggsäck är definitivt lämpligt, om du inte har kanske du kan låna.
Kom ihåg att inte ta med onödigt med ombyteskläder, det blir tungt att bära, men naturligtvis något ombyte och regnställ och ett rejält värmeplagg.
Mat ska vara lättlagad på en låga, t.ex. koka pasta och värm en färdig sås att ha till, det gäller att inte pastan hinner kallna innan såsen är varm. Varma koppen går alltid ner, som vädret är just nu behöver man mycket värme när man är ute hela kvällen.

Jag har gått från Hindås till Göteborg, jag tror du väljer en bättre riktning - ut i skogen.

Lycka till, och kom ihåg att det är OK att avbryta och ta bussen hem om det blir heldagsregn, det ska vara ett nöje att vara ute, speciellt första långturen.

Var rätt stressad när jag skrev tråden så kan förklara lite, har självklart tänkt gå med ryggsäck, skrev fel bara ^^ Och japp, jag har liggunderlag!

Jag pratade med en inne på naturkompaniet som föreslog de pillren och som sa att han haft med dem själv när han gick knalleleden en gång, men de är alltså ingenting att ha? Filter, menar du då att köpa någon filtergrej eller att fixa ett eget med mossa och så?

Jo, just kyrkor och kyrkogårdar finns det ju i nästan varje liten småby i hela landet så det borde ju finnas på vägen. Tänkte bara ha med mig något sånt billigt vattenreningsalternativ utifrån att jag skulle behöva det så man slipper kånka med sig massa liter av vatten.

Okaj, ska gå och inhandla skorna om någon dag så ska ha det i åtanke!

Har två stycken sådana där färdiga torkade måltider som jag fått i present och som blivit liggande, kan ju ta med dem också. Funkar pasta när man är ute och rör på sig så mycket? Låter ju toppen, billigt och bra också. Frukost har jag väl tänkt mig gröt typ, och så nötter eller något sånt som mellanmål kanske.

Japp, ska komma ihåg det haha. Kollar via yr dagligen för att se hur vädret ska bli, verkar bli resonabelt bra ännu så länge, grått men inte speciellt kallt, lite regn på en dag. Får se hur det blir helt enkelt, tack för alla tips!
 
(...) Har tänkt bege mig ut och kika på ett par nya vandringsdojor om någon dag (...)
Jag skulle inte våga ge mig av på en 14-milavandring i nyköpta, obeprövade, oingångna skor. Jag säger inte, att du garanterat får skavsår och/eller andra problem, men det ska mycket tur till för att du ska slippa.
Hellre vilka som helst andra skor du redan äger och vet att du trivs med. Ta ändå med en rulle skavsårstejp (och tejpa innan det gått hål på huden).
 
Haha ja som ovan skrev...mycket dålig ide att ge sig iväg med nya skor på dessa distanser.
Man kan nästa garanterat säga att du kommer åka på skoskav.

Distansen på tre dygn är inga problem annars med ingågna skor - har man det kan man röra sig iaf 50km per dygn utan skoskav - nånstans efter det börjar man iaf få nån enstaka blåsa eller så.

Dom enda skorna som jag pinnfärska drog iväg på en 2dygn 70kms runda med var ett par Addidas AX1 joggingsskor - dom kändes så bra så det vara bara o ta dom och inga spår av nått.
Nu har jag sett nyare sådana men dom heter AX2 , vet inte om dom är likadana

Men kängor.eller pöverhuvudtaget inte inkörda..not...dont do it
 
Jag vet inte hur långa sträckor folk brukar gå per dag i förhållande till mig själv, kanske är jag lat och långsam... men ca. 3 mil/dag för mig är ganska långt. Jag gillar dock att ta det lugnt på morgonen och käka frukost i sovsäcken, men även att lägga mig i gräset någon timma för att koppla av och njuta. Givetvis går det lite snabbare då man är ensam och inte har någon att diskutera med mer än sina demoner, men jag skulle räknat 2 mil/dag för att vara på säkra sidan.

Gällande vatten så är folk på landsbygden glada för att hjälpa till. Jag har själv vandrat mycket i skåne där jag aldrig dricker något annat än kranvatten. Knacka på hos folk.
 
Jag skulle inte våga ge mig av på en 14-milavandring i nyköpta, obeprövade, oingångna skor. Jag säger inte, att du garanterat får skavsår och/eller andra problem, men det ska mycket tur till för att du ska slippa.
Hellre vilka som helst andra skor du redan äger och vet att du trivs med. Ta ändå med en rulle skavsårstejp (och tejpa innan det gått hål på huden).

Haha ja som ovan skrev...mycket dålig ide att ge sig iväg med nya skor på dessa distanser.
Man kan nästa garanterat säga att du kommer åka på skoskav.

Distansen på tre dygn är inga problem annars med ingågna skor - har man det kan man röra sig iaf 50km per dygn utan skoskav - nånstans efter det börjar man iaf få nån enstaka blåsa eller så.

Dom enda skorna som jag pinnfärska drog iväg på en 2dygn 70kms runda med var ett par Addidas AX1 joggingsskor - dom kändes så bra så det vara bara o ta dom och inga spår av nått.
Nu har jag sett nyare sådana men dom heter AX2 , vet inte om dom är likadana

Men kängor.eller pöverhuvudtaget inte inkörda..not...dont do it

Jag vet inte hur långa sträckor folk brukar gå per dag i förhållande till mig själv, kanske är jag lat och långsam... men ca. 3 mil/dag för mig är ganska långt. Jag gillar dock att ta det lugnt på morgonen och käka frukost i sovsäcken, men även att lägga mig i gräset någon timma för att koppla av och njuta. Givetvis går det lite snabbare då man är ensam och inte har någon att diskutera med mer än sina demoner, men jag skulle räknat 2 mil/dag för att vara på säkra sidan.

Gällande vatten så är folk på landsbygden glada för att hjälpa till. Jag har själv vandrat mycket i skåne där jag aldrig dricker något annat än kranvatten. Knacka på hos folk.

Hm, ungefär hur lång tid behövs för att gå in dem? Kan ju gå med dem i helgen en hel del om jag går och köper dem imorgon, men det kanske inte räcker ändå isåfall? Har ju självklart andra skor men de är ju inte speciellt bra mot väta, men det kanske går ändå? (Självklart med massa strumpombyten och så). Vad tycker ni jag ska köra på?`

Jo, kanske skippar vattenreningsgrejerna, man bör ju stöta på en hel del ställen där man kan få påfyllning varje dag.
 
Ja alltså har du en väldans tur och hittar skor som sitter som gjutna så kan du gå in dom på några mil - i snitt kanske 5 mil - kängor tar ju oftast längre.
Satsa isåfall på joggingskor med Goretex från 600 spänn och uppåt - men leta tills du hittar några som verkligen sitter som gjutna.

Vattenreningstabletter är ju bra och ha med lite av ändå men jag ser det mer som en reservåtgvärd
istället för kokning

Jag kör med http://aquamira.com/military/aquamira-frontier-filter/ vid snabb förflyttning och för och hålla vattenförådet litet..
Läger vatten/vattenförådsvatten fixas genom att grovsila med flergångskaffefilter och om nödvänigt genom ett aktivt kolfilter och sedan kokning.

Jag har tagit ganska gyttjigt skitvatten från timmerbilspår och donat med den metoden och tagit med hem - blindtestning på folk har gett resultatet att dom i inte känt nån skillnad

Men ofta kan man ju få vatten så det kan ju fungera också
 
Från Ulricehamn till Jönköping kan du följa Ulricehamnsbanan. Kanske trist. Skidade en bra bit en vinter i fullmåneskenet. Bitvis är den fin. Passerar bland annat Dumme mosse. Det finns gott om tältplatser.
 
  1. Ta reda på innan var det finns vatten så du bär med dig så lite som möjligt
  2. Körde med Leukoplast och tunn nylonstrumpa i förra veckan efter att fått skavsår vilket var enormt bra

Länkar om skavsår/fötter

http://www.tilltopps.com/index.php?menu=6&page=2
Innan vi börjar att vandra så tejpar vi oss alltid i förebyggande syfte. Detta sker genom att använda ca 20 cm sporttejp. Vi kan rekommendera tejpen från Hansaplast som verkar sitta lite bättre än vanlig sporttejp. Finns att köpa på närmaste apotek.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45465

tipstricks_tejpning_large.jpg


Förbereda fötter innan vandring http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70198

Annat inlägg på utsidan om Vildmarksleden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64356
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
sofus81 Nybörjare på camping Allmänt om friluftsliv 36
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.