Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet?

Själv fjällvandrar jag aldrig, men jag gör mycket ofta flerdagarsturer utanför fjällen - främst i Stockholms län. Ibland åker jag längre bort. Jag följer ibland en vandringsled, ibland går jag efter karta och kompass. Jag funderar på vilket som är vanligast hos andra vandrare.
 
Väldigt sällan. Övernattningstur, typ ut med polarna och fiska, sova med frun i vindskydd, campa med barnen, ja. Men regelrätta vandringar där man går hela dagen och bär på övernattningsgrejor har jag inte gjort på väldigt länge. Utom i fjällen då och med kajak. Synd egentligen, det kan bli väldigt trevligt och oftast lätt packning, ved finns ju i skogen och en presenning duger som skydd.
 
Har aldrig vandrat utanför leder på låglandet, utom om jag plockar bär eller svamp förstås. Har gått flerdagarsturer på led några gånger. I fjällen går jag både på leder och utanför. Tycker också att det kan verka litet konstigt att åka hundra mil varje gång man skall vandra när det går att göra utanför husknuten, men fjällen är ju så vackra och det är nog lika mycket miljöbytet som själva vandringen som jag är ute efter.
 
Det stora problemet med att gå "oledat" på låglandet är väl osäkerhetsmomentet, man vet inte om det kommer gå att ta sig fram.

Jag har inte gjort särskilt många vandringar med övernattning oledat, men är ibland ute några timmar i skogen och går "lite hur som helst". Ibland kommer man fram till ogenomträngliga områden som det inte syns på kartan att de finns. Särskilt om den enda karta man har är terrängkartan. Är det ett område där det finns orienteringskartor så brukar ju kartorna visa lite mer.

Visst, om man bara följer vägar så funkar det kanske, men jag tycker inte det är så himla kul att följa vägar när jag vandrar (då kan jag lika gärna cykla). Stigar är oftast för osäkra kort, stigar som ser likadana ut på kartan kan vara väldigt olika i verkligheten.
 
Jag har heller aldrig gått oledat, utom dagsturer i hemmaskogen. I bebyggt område är ju lederna ofta dragna så att de slingrar sig mellan bebyggelsen och i närheten av vatten.

Bra fråga iaf, jag funderar lite på var jag skulle vandra fritt hemma i Sjuhärad. Jag gör mina försök att locka med barnen. Trägen vinner.
 
Bor så till

att jag har många leder att välja på. Men improviserar också en hel del speciellt på dagsvandringar. Övernattningar mest i samband med kajak.

Med kartförsedd GPS kan man kosta på sig att improvisera mer. Brukar var lätt att anpassa vägvalet efter hand.

Thure
 
Nittälven

Jag har ju haft en kombo-tur i åtanke ett längre tag. Längsta biten blir oledat, men jag kommer att besöka en dl naturreservat på vägen och där följer jag leder. Det handlar alltså om att i princip följa Nittälven, men till fots. Det kanske inte riktigt räknas som oledat?

Här hittar ni första blogginlägget av tio om min planering.

HåkanF
 
Vad menar du med låglandet ? Nedanför kalfjäll är det enda kravet ? I sådana fall varje gång. Bland skog och myrar känner jag mig hemma.

Mvh / Johannes
 
Det stora problemet med att gå "oledat" på låglandet är väl osäkerhetsmomentet, man vet inte om det kommer gå att ta sig fram.

Jag har inte gjort särskilt många vandringar med övernattning oledat, men är ibland ute några timmar i skogen och går "lite hur som helst". Ibland kommer man fram till ogenomträngliga områden som det inte syns på kartan att de finns. Särskilt om den enda karta man har är terrängkartan. Är det ett område där det finns orienteringskartor så brukar ju kartorna visa lite mer.

Visst, om man bara följer vägar så funkar det kanske, men jag tycker inte det är så himla kul att följa vägar när jag vandrar (då kan jag lika gärna cykla). Stigar är oftast för osäkra kort, stigar som ser likadana ut på kartan kan vara väldigt olika i verkligheten.

Jag förstår nog inte helt hur du menar med "ogenomträngliga områden". Utveckla gärna.
 
Ett långt land med skiftande natur

Naturen skiftar i vårt långa land.
Om man går utanför stigarna med karta och kompass kan terrängen variera högst olika beroende på var man befinner sig. Allt från enkel terräng, relativt öppen till svårforcerade skogar. Vissa ställen är som djungel med oftast lövsly och vindfällen. Igenvuxet, mörkt och inte trevligt. Går man efter stigar är det enklare i sådana fall. Begreppet röjningsberget, handlar om eftersatt skogsvård och där tar man sig svårligen fram. Att göra avstickare från leder och stigar fram till avlägsna sjöar och tjärnar är roligt och spännande men kan ibland bli krävande. Men som sagt landet är långt och med skiftande natur.
 
Jag förstår nog inte helt hur du menar med "ogenomträngliga områden". Utveckla gärna.

Precis som Mbatikopio säger.

Det kan vara snårigt, fullt med vindfällen eller på andra sätt väldigt svårforcerat. Det kan vara sankt fast det inte syns på kartan (på grund av att det regnat ovanligt mycket). För att inte tala om hyggen som kan vara rent överjävliga att ta sig över med kvarlämnade träd (som inte dög till virke) och ris lite här och där och halvmeterdjupa spår efter maskiner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hamburg Vanligt med läger camping i Skandinavien? Allmänt om friluftsliv 31
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 5
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.