Passande mat för en 6-8 dagars vandring

Hej!
Finns det någon som har bra förslag på lämplig mat att ha med sig när man ska ut och vandra i en 6-8 dagar?
Jag ska gå en del av kungsleden ,abisko-nikkaulouta (reservation för stavfel)

Öppen för alla former av mat! (Inkl. MRE, frystorkat etc)

Tack / Christoffer
 
Det finns en mycket trevlig och innehållsrik del av detta forum, som bara handlar om vandrarmat - från tips på råvaror, via recept och torkningstips, till hela matsedlar. Det finns också flera bra texter i artikelavdelningen. Använd sökfunktionen och låt dig inspireras :).
 
Det finns en mycket trevlig och innehållsrik del av detta forum, som bara handlar om vandrarmat - från tips på råvaror, via recept och torkningstips, till hela matsedlar. Det finns också flera bra texter i artikelavdelningen. Använd sökfunktionen och låt dig inspireras :).

Tack! Helt ny på forumet så har nog missat detta!
Jag ska kika på det! :)
 
Om du vill ha enklast möjliga men ändå relativt god smak så satsa på REAL frystorkat. Kan förstärkas med smör om du vill öka energivärde/minska kostnad.

Om du vill bära så lätt som möjligt så kan du googla "pemmican manual" men det kräver mer av dig i både fysiskt (omställning), mentalt (tänka om från invanda normer) och matförberedelser (torkning o malmning).
 
Jag brukar köra torrmjölk (Nestlé Nido) med müsli och socker/kanel till frukost. Portionspackas hemma, tillsätt vatten.

Till lunch kör jag frystorkat.

Till middag gör jag ordentlig mat, för då har jag tid. Hemmatorkat är lätt att bära på.
 
Min vanliga rutin består av

Grötfrukost - portionsförpackad, med torrmjölk, socker, kanel, mandlar och torkade äpplen. Kokar inte, utan häller bara varmvatten på.

Lunch - Frystorkat. Köper alltid från USA. Blir mycket billigare, mer energi och har finns fler roliga smaker. Backpackers Pantry är mitt favoritmärke, slår Real med hästlängder. Varför frystorkat? För att jag gillar att ha det smidigt och snabbt på lunchen, speciellt om det är dåligt väder.

Middag - Hemtorkat, bara fantasin sätter gränserna. När man har slagit läger så spelar det inte så stor roll att det måste dra en stund.

Övrigt - Blandat snacks så som Beef Jerky (köps också med fördel från USA), Runekakor, proteinbars och godis.

Dryck - Whisky, tillräckligt så det räcker för en liten per kväll.


Du kommer hitta vad som passar dig. Men när du lär dig så ta hellre med lite för mycket än för lite (utan att överdriva)
 
Tack för alla förslag. Försöker hitta en balans mellan kvalitet och vikt ;) Första "långa" vandringen för mig så det blir en testkörning för framtida vandringar. :)
 
(...) Försöker hitta en balans mellan kvalitet och vikt ;) (...)
Om du läser trådarna i avdelningen "Friluftsmat", så upptäcker du snabbt, att det finns två forummedlemmar, som ständigt tjatar om var sin Perfekta Lösning På Problemet:
- Tordnado - om pemmican,
- jag själv - om nötter och frön ;).
Bägge "undermedlen" är lika vikteffektiva (kring 600 kcal/100g), hållbara och lätthanterliga, kräver, om man så önskar, ingen kokning/tillagning (vilket gör dem idealiska som nödproviant), så vad man väljer (om man nu måste välja) är fråga om tycke och smak (ev. brister i vilka fetter vi får i oss på det ena eller andra sättet spelar ju inte någon roll på ett par veckors vandring). Själv är jag som sagt en nöt- mandel- och frögalning, som knaprar på nötblandningar som vandrargodis, och glatt häller valnötter, pumpafrön, mandelmjöl, kokosmjölkpulver och tahina i alla tänkbara maträtter ;)
 
Jag brukar köra torrmjölk (Nestlé Nido) med müsli och socker/kanel till frukost. Portionspackas hemma, tillsätt vatten.

Till lunch kör jag frystorkat.

Till middag gör jag ordentlig mat, för då har jag tid. Hemmatorkat är lätt att bära på.

Jag har bara sett och provat semper torrmjölk, det var ingen hitt.
Var kan jag hitta Nestle Nido.
 
Jag har bara sett och provat semper torrmjölk, det var ingen hitt.
Var kan jag hitta Nestle Nido.

Kolla nysvenskarnas matbutiker! Där finns mycket "matnyttigt" för friluftsintresserade lättpackare. Nestle Nido är en gul burk på ca: 5 dl. med röd text och syns ganska tydligt i hyllan. Dessutom finns där ofta saftpulver typ "Tang" perfekt att bära med sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.