Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd

Jag ska till Kebnekaise i slutet av augusti och de har sagt att man ska ha bra regnkläder med sig. Regnkläderna ska man packa i ryggsäck naturligtvis i fall det regnar.

Jag gissar att ni som är proffs här skulle rekommendera mig lätta och tunna regnkläder med tanke på att de ska packas i ryggsäck. De ska vara slitstarka och vattentäta samtidigt som de ska andas.

Nu till min fråga... Har jag tänkt rätt? Är det mer jag borde tänka på??? vad rekommenderar ni? Några som har bra eller dåliga erfarenheter av ett märke? Är Gore-tex bra? Finns det alternativ till Gore-tex? Vad säger ni?
Tack
 
Regnkläder är bra att ha till fjälls...

I vart fall om man inte vill bli blöt - för det kan bli rejält blött... Värsta turen hittills var en 7 dagarstur i Vindelfjällen med 6 dagars hällregn mm. Men det var också den häftigaste tur jag gjort :).

Men frågorna du bör ställa dig innan du springer till butiken är:
1. Vad är jag villig att betala,
2. Hur mycket får det väga

Sen kan man fortsätta diskussionen utifrån om det skall vara ventilerade regnställ (typ GoreTex) eller heltäta (typ galon...)..

Men föra att generalisera lite:
- Gortex är bra men dyrt.
- Andra membran material är ofta billigare men inte lika bra lika länge (typ >6 år).
- Galon och många andra heltäta polymer material är (ofta) slitstarka men relativt tunga att bära. Men skall du bara göra dagsturer kan tom lättare galonställ vara mycket prisvärda. Och de håller garanterat!

Är du ny i friluftsvängen så rekommenderar jag att du inte lägger alla besparingar på ett Gortexställ utan letar rätt på något billigare men slitstarkt membranställ alternativt ett heltätt ställ. Du kan få relativt bra grejer för <1000 SEK (byxor + jacka) som vanligtvis fungerar bra under några år om du sköter dem rätt (följ tvättråden!).
Men ett tips är att kolla slitstyrkan innan du köper. Regnkläder¨på bensinstationer är tex inte bra ur slitstyrkesynpunkt. Tät videvegetation och vassa stenar sliter mer på kläderna än man kan tro.

Lycka till.
//Dag
 
Två veckor kvar och fortfarande inga regnkläder

Tack för ditt svar.

Nu är det två veckor kvar till Kebnekaises sydtopp och jag fortfarande tvekar om vilka regnkläder jag ska köpa. Saken är att man inte vill köpa någonting som man använder bara i Keb utan man ska kunna använda vid andra tillfällen så estetiken betyder också här. Om det är en skaljacka som fungerar för skidåkning också samt något för vår och vinter i stan... Just nu har jag fastnat för Arcterys jackor. Få se vad det blir. Jag återkommer.
 
Tack för ditt svar.

Nu är det två veckor kvar till Kebnekaises sydtopp och jag fortfarande tvekar om vilka regnkläder jag ska köpa. Saken är att man inte vill köpa någonting som man använder bara i Keb utan man ska kunna använda vid andra tillfällen så estetiken betyder också här. Om det är en skaljacka som fungerar för skidåkning också samt något för vår och vinter i stan... Just nu har jag fastnat för Arcterys jackor. Få se vad det blir. Jag återkommer.

Många med mig här på forumet använder itab:s (idefixteko.se) regnställ
Packaway. Lätt (500 gr ca komplett), bra utförande på huva och jacka, billigt (ca 700 kr komplett) och ändå bra slitstyrka.

...är inne på ställ nr två sedan 2005. Har använts sommar och höst på fjället, även påsktur. Används även i skogen på många turer. Enligt min mening är den marginella skillnaden i andning som du får med gt eller andra dyrare material inte i närheten av att vara värt de flertal tusenlappar som måste betalas.

Köpråd :).

//J
 
Andas verkligen Gore-tex så mycket som det är stor skillnad?

Många med mig här på forumet använder itab:s (idefixteko.se) regnställ
Packaway. Lätt (500 gr ca komplett), bra utförande på huva och jacka, billigt (ca 700 kr komplett) och ändå bra slitstyrka.

...är inne på ställ nr två sedan 2005. Har använts sommar och höst på fjället, även påsktur. Används även i skogen på många turer. Enligt min mening är den marginella skillnaden i andning som du får med gt eller andra dyrare material inte i närheten av att vara värt de flertal tusenlappar som måste betalas.

Köpråd :).

//J

Det är många olika bud. Vissa säger att jag borde betala lite mer och får en bra Gore-tex jacka som andas vilket sägs vara mycket viktigt. Dessutom betala lite mer för slitstark jacka som inte går sönder så lätt. Vissa andra säger släng inte pengarna i sjön, det blir inte så mycket skillnad ändå. Visserligen andas Gore-tex men det andas inte så värt mycket för att man ska märka större skillnad.

Ni som kan detta, är det väldigt skillnad mellan Gore-tex och andra billigare mateial?
 
Lätt på sommaren

Jag har klarat mig med ett tunt regnställ på sommaren i flera år.

På sommaren har jag denna jacka (finns även byxor till)...
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPRECIPJACKETM

På både vinter och sommar har jag dessa byxor just bara för att jag tycker de är de bästa regnbyxor som finns..
http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/skallager/herr/lim_pant_sv-se.aspx

På höst/vintern och på högre berg använder jag en 3 lagers Gretex jacka typ denna (fast min är en äldre modell som heter "Helium")

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/skallager/herr/electron_jacket_sv-se.aspx

Man klarar sig ganska bra med ett lätt regnställ på vår, sommar & höst.
Ska man ge sig ut sen höst och vinter så kan man behöva en ordentlig Goretex jacka.
 
Det är många olika bud. Vissa säger att jag borde betala lite mer och får en bra Gore-tex jacka som andas vilket sägs vara mycket viktigt. Dessutom betala lite mer för slitstark jacka som inte går sönder så lätt. Vissa andra säger släng inte pengarna i sjön, det blir inte så mycket skillnad ändå. Visserligen andas Gore-tex men det andas inte så värt mycket för att man ska märka större skillnad.

Ni som kan detta, är det väldigt skillnad mellan Gore-tex och andra billigare mateial?

Nja, både och, det beror på...... Tyvärr blir nog svaret lite grand så.

I labtest (finns på nätet, googla, nåt amerikanske militärtest) så kan man visa på skillnader i ånggenomsläpplighet när man jämför olika material. Det är inte samma sak som att du känner skillnad när du svettas på väg uppför Vierranvarri i 10 plusgrader och regn.

Jag har haft en 3-lagers Tierra Gore-Tex, Abeko-jacka i nåt "andas"-material, Klättermusen Grim i Event och numera har jag en Mountain Equipment jacka i Drilite. Gemensamt är att alla är nån slags plast-jacka med viss genomsläpplighet, samt att jag brukar bli blöt från insidan men aldrig från utsidan. :) Jag svettas rätt hyfsat och enda sättet är att se till att det finns ordentlig ventilation. Lagom öppet med dragkedja, genom fickor, under armar osv. Det är också mitt råd, se till att det går att ventilera ordentligt.

Sen kommer andra krav till, vikt, snygg, gå att använda på vinter (det är personligt om man tycker att det går att ha samma jacka sommar som vinter), funka i stan, pris, image-faktor mm mm.

Själv skulle jag inte betala 4-6000:- för en jacka att ha på sommar/höst-vandringar i fjällen. Jag vill ha nåt annat hemma i stan, nåt annat på vintern än det som uppfyller mina krav för fjällvandringar. Fast min röda ME Drilite jacka är sk*t-snygg så vill jag inte slita på den i stan. :) De dyra jackorna är vanligtvis också tyngre än vad jag vill släpa på. Att Gore-tex jackor för flera tusen håller bättre än billigare varianter är inte jag övertygad om.

Skulle jag köpa ny jacka idag hade jag nog spontant köpt en liknande den jag har från ME, alternativt någon av de billigare, lättare från Marmot, eller ITABS Packway.

Lycka till i Djungeln!
Peter P.
 
Näe det är ingen större skillnad på andra typer. Du kommer bli lika fuktig inifrån med gore-tex som något annat.

Mitt råd är att om du nu inte själv vet vad du vill ha ut av ett regnställ/jacka så tycker jag du ska hålla dig på en låg nivå tills du upplevt för/nackdelar med det stället och kan sätta egna krav på hur regnstället ska fungera.

Mitt direkta tips blir Marmot Precip. Brukar att gå att få i paket jacka + byxa för ca 1500. Inte det bästa men långt ifrån det sämsta.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93504
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=19961
 
Gå inte på "DYRA" regnkläders fällan ;)

Det är många olika bud. Vissa säger att jag borde betala lite mer och får en bra Gore-tex jacka som andas vilket sägs vara mycket viktigt. Dessutom betala lite mer för slitstark jacka som inte går sönder så lätt. Vissa andra säger släng inte pengarna i sjön, det blir inte så mycket skillnad ändå. Visserligen andas Gore-tex men det andas inte så värt mycket för att man ska märka större skillnad.

Ni som kan detta, är det väldigt skillnad mellan Gore-tex och andra billigare mateial?

Min erfarenhet av både Gore-Tex och andra "andningsregnkläder" är att du oavsett märke svettas i dom när man går med packning i regn!
Vad viktigare är att dom har ventilationsöppningar, gärna under armarna/sidorna....det ger ventilation. Samma sak med byxorna, klar fördel med dom som har hellånga dragkedjor, då man öppna dom och ventilera..

Lättare plagg desto bättre, du ska inte ligga och rulla runt i stenskravel, så ett-lagersställ funkar bra :)!

Marmot gör prisvärda och bra ställ i deras eget PreClip, har använt deras tunnaste jacka/byxa under ett par år och inga skador som helst..
Deras kläder finna på dom vanligaste butikerna, Naturkompaniet, Alewalds mm.. Dom är också rätt snygga och funkar till vardags!

För egen del använder jag poncho i fjällen numera!

//A
 
Gore-tex verkar verkar övervärderat

När jag läser genom alla inlägg så får jag en uppfattning att Gore-tex är bra men övervärderat. Det är vattentätt andas lite och det är bra men inte tillräckligt för att det ska göra större skillnad men däremot priset är saftigt. Jag börjar blir mer och mer negativ till Gore-tex.
 
Jag har en Haglöfs LIM, tunn GoreTex PacLite, med på vandringar. Går helst i underställ plus tunn fleece och tar bara på mig jackan vid regn eller kraftig vind. Vid vandring och kraftig ansträngning blir jag svettig innifrån. Dock så är man ju väldigt olika som person. Sambon som har väldigt lite kroppsfett svettas väldigt lite när vi är ute och upplever det helt annorlunda.

Det är lite så illa att man får bli blöt, svettig och kall osv. genom åren för att komma fram till det som passar en själv bäst i kläd- och skoväg. Jag har mer och mer återgått till icke-membran förutom på benen där jag har Klättermusen Megin skalbyxor. Väldigt skönt att slippa ta av kängor för att ta på regnbyxor vid minsta skur utan jag behöver bara bry mig om jacka vid regn.

Ett av mina tips är att skaffa regnbyxor utan blixtlås i sidan så man kan dra remmar om skoskaften vid vad. Är man snabb och drar åt remmarna stenhårt så blir vaden ganska enkla, dvs. man slipper ta av byxor och svida om till vadarskor m.m. Nu ser jag att du köpt fodrade skor så då skulle jag iofs inte riskera att blöta ner dem.
 
Ett av mina tips är att skaffa regnbyxor utan blixtlås i sidan så man kan dra remmar om skoskaften vid vad. Är man snabb och drar åt remmarna stenhårt så blir vaden ganska enkla, dvs. man slipper ta av byxor och svida om till vadarskor m.m. Nu ser jag att du köpt fodrade skor så då skulle jag iofs inte riskera att blöta ner dem.

Faktiskt så funkar det även med regnbyxor med hellånga dragkedjor. Som extra säkerhet tar jag av mig sturmpor/sockar och tar ur innersulorna i kängorna. Det kommer in lite grand vatten, men det är ju bara att hälla ut om man har ofodrade kängor. Använder öppningsbara buntband. Nu går jag iochförsig oftast med bara shorts, med långbyxor under kan ju de bli lite blöta.

Hellånga är skönt när byxorna ska på och för ventilering.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.