Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20

Jag och en vänn kommer gå Corsica GR20 sommaren 2012.
Har läst tidigare trådar men frågor kvarstår. Vad är era erfarenheter?

Vi har en lätt utrustning men sover i tält hela vandringen.

Vilka natt temperaturer kan det vara i juni?

Skulle en Via Ferrata med en lätt alpin klättersele vara smidig att använda?

Finns gas att köpa?

Rekomendationer på kartor?

Behövde ni era rägnbyxor?

På vilket sätt renade ni ert vatten?

/ Herbert
 
En trivsam tur

Hallå

Corsica är fantastiskt vackert och fint! Har visserligen inte gått hela leden, bara de 5-6 första dagsetaperna fårn norr, men skulle klassa det som den finaste fjällvandring jag gått!

Vi var där i juli och det var varmt men inte stekhett. Jag förstår inte hetsen med att kliva upp tidigt på morgonen för att undvika solen. Sov ut istället och njut av en stillsam frukost utan en massa stressade, överpackade vandrare.
Jag hade med mig en plastponcho som jag aldrig behövde använda, lite eftermiddasåska var allt.

Skit i tältet, det är ett par rejäla stigningar i början av leden(1500 höjdmeter!) så lätt packning spar era knän och att bo i hytterna är trevligt och billigt med bra utbud av mat och dryck. Vatten fanns överallt så rening behövdes inte.

De brantare partierna är per definition klättring, ca grad 3 med en hel del fasta kedjor och steg. Såg ett par andra vandrare som hade med sig sele och rep, viket kan vara bra att ha om man är lite höjdrädd.

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Tack för ert svar!

Vilket år var ni där? Sedan 2009 behöver man boka hytterna i förväg då det ofta står om att det är många som sover i dom var med varit överfulla. Bokade ni er hytt plats i förväg?

Hade ni egen gas med er, köpte ni den på Corsica? Var det med nordisk skruvfattning på gasbehållaren?

Hallå

Corsica är fantastiskt vackert och fint! Har visserligen inte gått hela leden, bara de 5-6 första dagsetaperna fårn norr, men skulle klassa det som den finaste fjällvandring jag gått!

Vi var där i juli och det var varmt men inte stekhett. Jag förstår inte hetsen med att kliva upp tidigt på morgonen för att undvika solen. Sov ut istället och njut av en stillsam frukost utan en massa stressade, överpackade vandrare.
Jag hade med mig en plastponcho som jag aldrig behövde använda, lite eftermiddasåska var allt.

Skit i tältet, det är ett par rejäla stigningar i början av leden(1500 höjdmeter!) så lätt packning spar era knän och att bo i hytterna är trevligt och billigt med bra utbud av mat och dryck. Vatten fanns överallt så rening behövdes inte.

De brantare partierna är per definition klättring, ca grad 3 med en hel del fasta kedjor och steg. Såg ett par andra vandrare som hade med sig sele och rep, viket kan vara bra att ha om man är lite höjdrädd.

Go tur!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Köp en guidebok. Cicerone har en fin. Finns på amazon.co.uk ok kartbutiken.

Jag har själv bara gått dagsetapper i området, men jag kan instämma ätt det är vackert som tusan.

Gå med lätt packning. Det är brant på många ställen. Tunga dubbelväggiga tält behövs inte. UL-vandring borde funka riktigt bra där. En enkel billig tarp borde räcka när man inte får plats i refuge stugan. Jag tror nog man kan skippa regnbyxor om man har kläder som torkar snabbt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag och en vänn kommer gå Corsica GR20 sommaren 2012.
Har läst tidigare trådar men frågor kvarstår. Vad är era erfarenheter?

Vi har en lätt utrustning men sover i tält hela vandringen.

Vilka natt temperaturer kan det vara i juni?

Skulle en Via Ferrata med en lätt alpin klättersele vara smidig att använda?

Finns gas att köpa?

Rekomendationer på kartor?

Behövde ni era rägnbyxor?

På vilket sätt renade ni ert vatten?

/ Herbert

http://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html

Bra att veta: Tältning är endast tillåtet vid stugorna, och definitivt att föredra framför stugorna, även om tältplatserna ofta är hårda och dammiga. Det gäller inga tidsregler.

Vädret är normalt riktigt hett mitt på dagen, och inte speciellt kallt nattetid. Enstaka väderkatastrofer förekommer. Några dar före min tur 2002 var det ett hemskt oväder med nästan horisontellt snöfall och en kvinna frös ihjäl.

Kartor: se länken ovan.

Jag råddes att inte ta vatten direkt i bäckarna utan bara från vad de kallar källor, men jag skulle kalla brunnar. Varför vet jag inte; det kan vara slentrian - jag har fått samma råd i Alperna där jag obekymrat tar vatten utan rening. P g a hettan bar jag ofta 2 liter vatten framtill på ryggsäcken.
På etappen Calenzana-Piobbu fanns iaf 2002 inget vatten. Går man norrifrån startar man på låg höjd och går uppåt och då kan det sannolikt gå åt mer än 2 liter. Jag mötte en tysk som berättade att han gjort av med 4 liter. Så mycket vill iaf inte jag bära. Söderifrån är av många skäl bäst.


Klätterutrustning är fullkomligt onödigt. Det finns två större klätterställen, ett mellan Manganu och Pietra Piana och ett i Cirque de la Solitude. Går man söderifrån klättrar man uppför och det är härliga grepp.


Gas i Primus-burkar bör finnas i Calenzana, Bastia och Vizzavona, men jag kan inte svära på det. Lämpligt att ha gas med för hela turen. T ex på morgonen vill man nog laga frukost i det egna tältet för att slippa köa vid spisarna (som f ö var väldigt ineffektiva). Jag vet inte hur det är idag med tillgången på proviant vid stugorna; 2002 sålde man ofattbart nog på vissa ställen enbart mat i stor konservburkar.

Jag använde aldrig regnbyxor, eller långbyxor öht. Men jag hade tur med vädret, om man nu kan kalla den hettan för turlig.

Själv är jag morgontidig och fann det naturligt att gå upp 5 och ut, säg, 6.30, vilket jag även gör i
Alperna åtm. i juni-juli. Att det skulle vara någon hets i det är ett obegripligt påstående.
Framåt middagstid kan solen och hettan vara tryckande och olika människor trivs olika bra med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
undvall Lite allmänna frågor om Kebnekaisefjällen Allmänt om friluftsliv 0
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 10
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.