packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats?

Hej
Hur gör man för att packa en ryggsäck så man får plats.

Har en askalit 65l
Har hängmatta, sovsäck, lite småutrustning(prylar), UQ och ett ombyte.... den blir tvärfull....

tittat på vad folk tar med sig när de går på vandring men folk har ju sjukt mycket prylar... jag har inget kök eller mat med mig men min ryggsäck är tvärfull....

går folk runt med saker i händerna?
kan ju plocka ur typ sovsäck och UQ och hänga på utsidan av ryggsäcken då de är lätta...

hur gör ni?
skulle behöva tips :)
 
haha ja det är väl så...

fick till det ganska bra med en vattensäck på utsidan av ryggsäcken med några spännband... där fick hängmatta och tarp vara så fick resten plats ganska bra i ryggsäcken med en liten möjlighet till mat/kök om jag så vill.
såklart kan en del hängas på ryggsäcken utöver detta.
 
Vissa saker tar plats, sovsäck och liggunderlag t.ex. Liggunderlaget brukar väldigt många ha på utsidan. Om du har en UQ istället för liggunderlag så blir den kanske inte lika lätt att packa på utsidan.

Även hängmatta tenderar faktiskt att ta mer plats än ett tält, eftersom det ska till en tarp som tak också.

Hängmatta är i mina ögon alltid tyngre och otympligare än att sova i tält, så hängmatta väljer jag bara om marken inte lämpar sig för tält (stenigt och knöligt).

Sen handlar det ju mycket att att välja bort och välja saker som går att komprimera bra. Jag rullar väldigt många plagg till tajta rullar som jag drar ett snöre runt (men gummisnodd/hårsnodd funkar nog också).
 
Det är väl nästan så man ska bli svettig efter att ha packat en ryggsäck och packa smart, prova packa på annorlunda vis.. tänk också på att du kanske vill ha på regnskyddet på ryggsäcken när du har för mycket saker utanpå.
 
Upplever att det kan vara en dramatisk packskillnad att packa om samma saker och prova nya placeringar i väskan.
 
Ja, och sen är det ofta så att om man packa på fel sätt så får man en massa outnyttjade småutrymmen.

Jag har t.ex. ibland packat alla grejer i flera drybags, men när man då stoppar ner dessa blir det en massa döutrymme mellan påsarna. Numera försöker jag minimera antalet drygbags just för att fylla säcken ordentligt.

Jag brukar normalt ha max tre:
1. Sovsäcken och sovkläder, främst för att hålla detta så torrt som möjligt
2. Extrakläder och ombyte
3. En som jag inte stänger helt, som jag har "icke-kläder" i (t.ex. powerbank till mobilen)

Sen alla saker som tål att bli fuktiga packas då utanför/mellan dessa, i ytterfickor osv.

Liggunderlag och tält packas oftast utanpå. Kör jag med hängmatta så är den och dess takpress packade utanpå.
 
Få, små och dubbelfunktionella grejor. Mat och bränsle skall oxså in i säcken.
Nybörjare vill gärna ha 100-120l. Det går lätt att fylla.
Det bästa är det du lämnar hemma som du inte saknar.

Med tält och liggunderlag på utsidan av säcken så rymms allt under regnskyddet?

Jag har stött på långvandrare med löjligt små säckar 20-35l, de sov mest i stugor.

go tur
 
Tycker det går att få ner volymen om en inte tar med så mkt prylar och om en använder grejer med liten volym. Så här såg min 24l ryggsäck ut inför solotur genom Sarek i somras, inkl 3 dagars mat. Efter 1 dag behövde jag inte ha nån drybag utanpå ryggan.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1524288742920.jpg
    FB_IMG_1524288742920.jpg
    98.5 KB · Visningar: 1,901
  • FB_IMG_1524288750903.jpg
    FB_IMG_1524288750903.jpg
    99.1 KB · Visningar: 1,769
Från det du skriver gissar jag att du har en syntetsovsäck och/eller en syntet UQ.

Prova att packa den/de i eh stor sopsäck (köp byggsäck på Jula/Claes som har jätteseg plast) eller i en riktigt stor drybag. Rulla ihop öppningen så det inte kommer in vatten så lätt men inte mer än att det går att trycka ur luft. Lägg sedan det i botten av ryggsäcken, gärna med hammocken ovanpå om du inte känner att du behöver den mer lättåtkomlig. Packa sedan allt annat ovanpå och tryck ut luften efterhand (med viss försiktighet ang vassa saker etc.). Det bör göra ganska stor skillnad jämfört med att först komprimera sovsäck/UQ i en drybag och sen packa i ryggsäcken. Det ska även vara tillräckligt tätt så länge som du inte badar med ryggsäcken.
 
askalit skriver du. Förmodligen Asaklitt, alltså Clas Ohlson. Inget fel i det har själv en del Clasisjönprylar och de fungerar helt Ok.
Min fundering är mer: Är det verkligen 65 L?.

Jag köpte en ny rygga för någon månad sedan, Fjällrävens Abisko på 65 L. Väl hemma plockade jag fram tält, stormkök, gasflaska, sovsäck, liggunderlag, extrakläder, vindjacka, regnställ, "fjälltoalettprylar", ja allt för en långvandring utom maten.
Och det fick ledigt plats i ryggan. En veckas mat fans det säkert utrymme för också.

Min slutsats då var att den 45 år gamla ramryggsäcken som jag hela tiden trott rymma 70 liter var närmare 55.

Tältet är ett Bergans Compact Light 2 och som någon tipsade mej i en annan tråd gick det att packa in på tvären då stängerna är korta.
Mitt tips är skaffa packpåsar med kompressionsremmar för kläder och sovsäck (och i mitt fall även tältet) så blir det mer plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
jennakristin Passform ryggsäck Allmänt om friluftsliv 11
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
tlundberg Ryggsäck med brutet nyckelben Allmänt om friluftsliv 14
friluftaren Laga ryggsäck Allmänt om friluftsliv 8
Prylgalen Frakta ryggsäck på flygplan Allmänt om friluftsliv 24
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.