Vandring i skåne

Hej jag är sugen på att ge mig ut på en tur i skåne. Tänkte en övernattning och ca 5-10 km vandring. Gärna någonstans där man får vara lite i fred. Tänkte tälta. Har vandrat och tältat en del runt romeleåsen och knivsåsen. Så jag är sugen på lite nya tips.

Mvh
Peter

Kolla områdena i och omkring Söderåsens nationalpark, Skäralid, Klåveröd m m. Är lite osäker på anslutningar till kollektivtrafik.
De mest öde trakterna i Skåne hittar du nog längst åt nordost, kring treriksröset Skåne- Småland- Blekinge.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bokserien Rundvandringar av Karin Hoffmann innehåller massor av tips. Exvis Rundvandringar Mitt Skåne som är den senaste.

https://www.bokus.com/bok/9789197719797/rundvandringar-mitt-skane/

Att gå runt Sövdesjön är fint. Ungefär en mil. Start och slutpunkt i samhället Sövde. Handla på musteriet.

Fulltofta har en fin milslinga.

Skrylle och Torup har bra kommunikationer men lite för mycket folk.

Söderåsen och Kullaberg är mina favoritområde i Skåne vad gäller friluftsliv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips