Vandring i Norge

Hei !
Den suverent beste nettsiden om vandring i Norge er "Den norske turistforening" ,-med hjemmeside http://www.turistforeningen.no. Den er en paraplyorganisasjon for samtlige (lokale) foreninger som har sine egne hjemmesider. Listen over lokalforeningene ligger på DNTs hjemmeside.
"Narvik og Omlands Turforening" og "Troms Turlag" har f.eks.sine egne sider.

Brage
 
Jag är intresserad av vad det finns för vandringsleder i Norge. På länkarna du nämnt hittar jag inte den info jag söker. Det står om turförslag och olika stugor, men jag hittar inte någon förteckning över Norges vandringsleder.
 
Jag är intresserad av vad det finns för vandringsleder i Norge. På länkarna du nämnt hittar jag inte den info jag söker. Det står om turförslag och olika stugor, men jag hittar inte någon förteckning över Norges vandringsleder.

Vad exakt är då en vandringsled? Den enda namngivna långled jag känner till är Nordlandsruta i Nordland fylke. En led som knappast någon har gått i dess helhet eftersom det
inte finns några provianteringsmöjligheter utmed leden.

Går man långt, utmed T-lederna, kombinerar man alltså sträckor som vardera har en beskrivning. Utförliga sådana finns i boken "Til fots i Norge" som DNT ger ut.
Den, och diverse kartor (speciellt de i skala 1:50 000), har varit till stor hjälp för mig. När jag lämnat lederna (i Skarvheimen, Dovrefjell och Reinheimen)
har jag tagit hjälp av andra, t ex på fjellforum - förra året lade jag in två etapper i ett område utan tillrättaläggning och fick en hel del hjälp av en i trakten boende. Det kan ju t ex vara vanskligt att veta om man kommer över bäckar och älvar.

På min website http://www.huthyfs.com har jag samlat berättelser med bilder och en sammanfattning. Jag har väl
på 17 resor lyckats täcka det mesta av de sydnorska fjällen, från Haukeliseter (södra Hardangervidda) och norrut.
 
Vad exakt är då en vandringsled? Den enda namngivna långled jag känner till är Nordlandsruta i Nordland fylke. En led som knappast någon har gått i dess helhet eftersom det
inte finns några provianteringsmöjligheter utmed leden.

Går man långt, utmed T-lederna, kombinerar man alltså sträckor som vardera har en beskrivning. Utförliga sådana finns i boken "Til fots i Norge" som DNT ger ut.
Den, och diverse kartor (speciellt de i skala 1:50 000), har varit till stor hjälp för mig. När jag lämnat lederna (i Skarvheimen, Dovrefjell och Reinheimen)
har jag tagit hjälp av andra, t ex på fjellforum - förra året lade jag in två etapper i ett område utan tillrättaläggning och fick en hel del hjälp av en i trakten boende. Det kan ju t ex vara vanskligt att veta om man kommer över bäckar och älvar.

På min website http://www.huthyfs.com har jag samlat berättelser med bilder och en sammanfattning. Jag har väl
på 17 resor lyckats täcka det mesta av de sydnorska fjällen, från Haukeliseter (södra Hardangervidda) och norrut.

Tack för infon!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 9
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Vandring i Hälsingland Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0
Lindis7911 Flåmsbanan Norge Allmänt om friluftsliv 7
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
joelf Fjällvandra/barnområde i Norge Allmänt om friluftsliv 3
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
naturälskaren Norge i feb/mars? Allmänt om friluftsliv 4
nomadliv Mobil som navigering i Norge Allmänt om friluftsliv 8
svenjohan Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen. Allmänt om friluftsliv 15
Alis Volat Propriis Dagsutflykter i Norge Allmänt om friluftsliv 9
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.