Dagsutflykter i Norge

Under v. 30-31 är vi tre stycken tjejer som ska göra en roadtrip upp till Nordkap från Göteborg. Vi har inte spikat någon resrutt utan är öppna för olika resrutter bereonde på vad vi skulle kunna göra längs med vägen. Tanken är dock att köra upp genom Sverige på ganska kort tid och ner från Nordkap göra flera stopp på vägen ner genom Norge.
Vi kommer resa i bil och ta med oss tält, men kan även kombinera detta med en och annan natt i en stuga. Tanken är dock att inte bära med sig tältet...
Så om det är någon här ute som har förslag på dagsvandringar eller andra äventyr i Norge och Sverige så kom gärna med förslag. Det kan vara vackra vyer, "naturfenomen", aktiviteter så som havskajak osv.


Njut varje minut!
/ M
 
Besöka Svartisen, båttur och kortare vandring, ligger en bit norr om Mo i Rana.

Sen i Stavanger kan man ta Preikestolen som dagstur, bra utsikt, hänförande plats.
 
Hejsan
I södra delen kan ni gå till Trollveggen via parkeringen ovanför Trollstigen. Skålaberget om ni har pigga ben. Kjeragbolte/Naesatind i Lysbotten är mäktigt liksom Trolltungan nära Odda, Gaustatoppen ger fantastisk utsikt vid klart väder, Fina stränder finns söder om Stavanger om ni tar kustvägen tillbaka.....m.m. se även visitnorway.no

Go tur :)

/Andreas
 
Jag tittade på dina bilder o nr 26 från Alaska är en Groundhog eller Murmel djur på svenska. Bild 27 med valarna var fantastisk..."vill jag med känsla". Dina Utah bilder var också jättefina.....ett av mina favoritområden i USA.

Ha en bra resa

/Andreas
 
Finns mängder av fina stränder på Lofoten. Köp lite torkad fisk till mig så får du kordinaterna till den här:
 

Bilagor

  • IMG_4487.jpg
    IMG_4487.jpg
    41.4 KB · Visningar: 1,258
Åh tack, så många vackra förslag!

Matsson:
Tack så mycket, jag tar med mig föreslagna destinationer till nästa planeringsmöte =)
Alla såg väldigt trevliga ut. Finns en liten risk för att vi inte riktigt kommer hinna med hela södra norge... Så Kjeragbolte och Gaustatoppen kanske inte hinns med. Vi får se =)

Alaska var en fantastisk resa. Kommer förmodligen åka dit igen och då göra en roadtrip på egen hand och ta med tält... Ungefär som med Norgeresan nu fast i Alaska :)
Utah är också häftigt. Känns nästan som det är en annan planet ibland.
Säg till om du behöver tips på resmål i Usa.


plaskdaja:
Vacker bild! Har ett par namn på sandstränder så jag tror det löser sig ;)
Torkad fisk alltså... Okej, jag ska prova det ev. Smakar det gott så tar jag med mig.
 
Hejsan och varsegod,

Norge är fantastiskt och det finns väldigt mkt fint och varierande att se och göra bara vädret är bra. Något att tänka på är att när man kör så går det ofta inte så fort och det kan vara svårt att köra om + vägbyggen.....70 km/h kanske i snitt. Numera finns det mkt tunnlar men ska man upp på de gamla vägarna över fjällen, där man får de fina utsikterna, så kan det gå ännu långsammare. Du kan även titta på Geiranger, Dalsnibba, Flåmsbanan, Gudvangen, Rallarveijen, Atlanthavsveijen, Stadt, Galdöpiggen, Folgefonne, Besseggen, Slogen.....

När jag reste i sydvästra USA använde jag http://www.americansouthwest.net/national_parks.html vilket var bra hjälp. Var du i fler stater än Utah? Har du rest ngt i de nordvästra staterna i USA? Roadtrip i Alaska låter väldigt kul....vaska guld och fiska :)

/Andreas
 
Jepp, sandstränder finns det nästan gott om på Lofoten.

Toppturer liknande den på bilden (Kongstinden, Svolvær) finns det många av.

...Och om ni nu är ute på Lofoten så måste ni prova fisket. Kasta lite från land eller hyr en båt, garanterat fisk. Har ni tur får ni se val.

Om jag var er och skulle upp till Nordkap så hade jag fokuserat på Nordnorge och evt Lofoten, blir för mkt annars...
 

Bilagor

  • Strand.jpg
    Strand.jpg
    64 KB · Visningar: 1,169
  • Kongstinden.jpg
    Kongstinden.jpg
    76.7 KB · Visningar: 1,755
  • Lofot_makrill.jpg
    Lofot_makrill.jpg
    125.5 KB · Visningar: 1,035
Vackert Emil!
Kongstinden ser vackert ut. Vilket äventyr det här kommer att bli!

Ja, fiske samt havskajak hade varit kul att passa på att göra när man är i Nordnorge. Hade varit mäktigt att se valar igen... Önsketänkande att få se späckhuggare!
Precis som du säger så tror jag att 1,5-2 veckor räcker för att se norra delarna och så får man kanske ta södra delarna en annan gång. Vi vill kunna köra/stanna på de platser som vi fäster oss vid... Så planeringen är flexibel. Vi vet när vi vet på ett ungefär när vi ska åka och när vi behöver vara hemma. Var vi är där i mellan är oklart ;)

Ps.
Gillar din lilla figur på bänken ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lindis7911 Flåmsbanan Norge Allmänt om friluftsliv 7
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
joelf Fjällvandra/barnområde i Norge Allmänt om friluftsliv 3
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
naturälskaren Norge i feb/mars? Allmänt om friluftsliv 4
nomadliv Mobil som navigering i Norge Allmänt om friluftsliv 8
svenjohan Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen. Allmänt om friluftsliv 15
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14
MagArne Endagarsäventyr i Norge? Allmänt om friluftsliv 20
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
AndersSupertramp Norge på langs - just NU Allmänt om friluftsliv 0
Joel.SAM Norge i påsk 2011 Allmänt om friluftsliv 3
Pearoftheyear Paddla/ surfa i Norge Allmänt om friluftsliv 0
plaskdaja Badstränder i Norge Allmänt om friluftsliv 1
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Kose Snöläge - Norge, Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 4
MariaRe Bila i norra Norge Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.