Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen

Fortsättning av diskussionen i tråden Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal. Admin

Precis. STF borde ha vägrat att gå med på andra inskränkningar en ev öppettider. Kört på som vanligt, (utan arrende). Vad hade hänt då ?

Stå upp för Turismen istället för att falla tillbaka för utpressning av ett fåtal sura renskötare.
Jag har full förståelse för dina funderingar och utåt när man läser rubriker och inlägg på sociala medier kan det verka som att STF bara lagt sig för samebyarnas önskemål. Nu har jag inte personligen varit med i dialogen mellan STF och samebyarna under de två år de pågått. Men hade vi bara kört på som tidigare och lämnat in en markupplåtelseansökan som det såg ut förut så hade vi fått nej och behövt stänga ner Sylarna och Blåhammaren helt. Lagen är tydlig med att vi i det här området inte får bedriva verksamhet som orsakar avsevärd olägenhet för renskötseln. Genom att vi nu gemensamt hittat en bra nivå kan vi långsiktigt säkra tillgängligheten så att även kommande generationer kan få njuta av Jämtlandsfjällen.

Situationen i Jämtlandsfjällen är unik. Här finns nästan lika mycket statlig vandringsled som i hela Norrbotten. I en enda sameby finns fyra stycken av STFs egendrivna fjällstationer, dvs hälften av totalen. Det har funnits fog för att tala om avsevärd störning för renskötseln här. Det vi har velat undvika är att mycket större delar av STFs verksamhet skulle tvingas stänga om vi inte kunde komma överens mellan STF, Länsstyrelse och berörda samebyar. Det finns andra fall - Mansjöstugan som tillhörde Anjans fjällstation - där frågan gått hela vägen till regeringen för avgörande och där tvingades en fjällstuga med betydligt mindre verksamhet än STFs att stänga.

I mitt jobb som presschef har jag flera år innan markupplåtelserna kom upp på agendan slutat tipsa media och inspirerat i våra nyhetsbrev om just Jämtlandstriangeln under sommaren för att det har varit för mycket folk. Inte bara för renarnas skull utan även för att det inte är trevlig om vi är för många på samma plats samtidigt.
På STFs riksstämma 2022 beslutades att vi ska vara drivande i den hållbara turismen och då måste vi se till att vår verksamhet inte påverkar negativt. I september slog vi upp portarna till STF Undersvik Gårdshotell och vandrarhem, strax söder om Järvsö, ett boende som ligger i en fantastisk natur- och kulturmiljö och för STF är det här ett viktigt steg i vårt arbete med att tillgängliggöra hela Sverige året om. Vi letar aktivt efter fler platser att etablera boenden och förutom att tillgängliggöra fler platser är det också en viktig del i att balansera de neddragningar som görs i Jämtland. Här kan ni läsa mer om markupplåtelserna https://www.svenskaturistforeningen...etsarbete/markupplatelse-jamtland-harjedalen/

Önskar dig en fin helg//Jenny
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack för bra svar STF !

Men enligt tidigare inlägg skulle jag (och många andra) vilja se tillförlitlig statistik över antalet renar i Handölsdalens Sameby, varje år dom senaste 15-20 åren. Har det ökat / minskat / varit någorlunda konstant ?

Samtidigt med statistik på antalet besökare till området.

Då kan man delvis se & korrelera om antalet renar har minskat mkt samtidigt som antalet besökare har ökat.

Om detta inte finns är det bara skitsnack. ( Ursäkta :) )
 
Tack för bra svar STF !

Men enligt tidigare inlägg skulle jag (och många andra) vilja se tillförlitlig statistik över antalet renar i Handölsdalens Sameby, varje år dom senaste 15-20 åren. Har det ökat / minskat / varit någorlunda konstant ?

Samtidigt med statistik på antalet besökare till området.

Då kan man delvis se & korrelera om antalet renar har minskat mkt samtidigt som antalet besökare har ökat.

Om detta inte finns är det bara skitsnack. ( Ursäkta :) )
Hur många gästnätter vi har hittar du här
ttps://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/aktuellt/5867989-2/ men det är bara statistik på de som bor i våra fjällstugor och fjällstationer. Sen tillkommer alla tältare.

Redan 2021 signalerade Länsstyrelsen att avtalet som löpte ut sista december 2023 behövde omförhandlas. Markupplåtelsen ges av Länsstyrelsen men den kan enligt rennäringslagen bara ges under förutsättning att den inte leder till ”avsevärd olägenhet” för renskötseln. I det aktuella fjällområdet får bebyggelse och anläggningar enligt miljöbalken komma till stånd endast om det behövs för rennäringen, den bofasta befolkningen, den vetenskapliga forskningen eller det rörliga friluftslivet. Exakt hur många renar det är i området vet jag tyvärr inte.
 
Då är vi kanske tillbaka till grundproblemet. Några få sura samer påstår att turism stör renar. Men det verkar inte finnas någon officiell statistik alls som stödjer detta.

Då behövs statistik över antalet renar i området varje år, dom senaste 20 åren. Gissar att det inte har minskat alls dom senaste åren. Utan bara varierar lite upp och ned beroende på vinterbete i låglandet osv.

Skulle föredra att sådana här åtgärder bygger på vetenskap. :)
 
Hur många gästnätter vi har hittar du här
ttps://www.svenskaturistforeningen.se/om-stf/aktuellt/5867989-2/ men det är bara statistik på de som bor i våra fjällstugor och fjällstationer. Sen tillkommer alla tältare.
"
  • Blåhammaren 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 1 8000, sommar – 5 800
  • Gåsen 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 900, sommar 1 000
  • Sylarna 100 bäddar. Gästnätter: vinter – 3 300, sommar 8 900
  • Helags 76–100 bäddar. Gästnätter: vinter – 14 300, sommar – 5 500"
Tror en korrektur läsning av antalnätter skulle vara bra.
 
Då är vi kanske tillbaka till grundproblemet. Några få sura samer påstår att turism stör renar. Men det verkar inte finnas någon officiell statistik alls som stödjer detta.

Då behövs statistik över antalet renar i området varje år, dom senaste 20 åren. Gissar att det inte har minskat alls dom senaste åren. Utan bara varierar lite upp och ned beroende på vinterbete i låglandet osv.

Skulle föredra att sådana här åtgärder bygger på vetenskap. :)
Tvivlar på att STF är problemet eller att de haft något val.

Bara en sån sak som att det här avtalet verkar vara tagit fram av bara två parter i saken. Myndigheterna borde väl också varit med och krävt data och annan information om hur stor inverkar stugorna har på rennäringen.

Huvudproblemet är ju dock fortfarande hur fjällen ska förvaltas.
 
"
  • Blåhammaren 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 1 8000, sommar – 5 800
  • Gåsen 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 900, sommar 1 000
  • Sylarna 100 bäddar. Gästnätter: vinter – 3 300, sommar 8 900
  • Helags 76–100 bäddar. Gästnätter: vinter – 14 300, sommar – 5 500"
Tror en korrektur läsning av antalnätter skulle vara bra.
Tusen tack Fredrik.
Helt galet att ingen, inklusive mig själv har reagerat på detta sedan den 31/8 när pressmeddelandet gick ut. Nu har jag uppdaterat på webben. Önskar dig en fantastisk helg//Jenny
  • Blåhammaren 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 1 800, sommar – 5 800
  • Gåsen 51–75 bäddar. Gästnätter: vinter – 900, sommar 1 000
  • Sylarna 100 bäddar. Gästnätter: vinter – 3 300, sommar 8 900
  • Helags 76–100 bäddar. Gästnätter: vinter – 1 600, sommar – 5 500
 
I mitt jobb som presschef har jag flera år innan markupplåtelserna kom upp på agendan slutat tipsa media och inspirerat i våra nyhetsbrev om just Jämtlandstriangeln under sommaren för att det har varit för mycket folk. Inte bara för renarnas skull utan även för att det inte är trevlig om vi är för många på samma plats samtidigt.

Min uppfattning är att något blev väldigt, väldigt tokigt redan åren före pandemin. Sommaren 2020 för att inte tala om senare när det blev fritt fram att resa och vistas trångt igen, då det blev systemkollaps.

Jag är nyfiken på om någon undersökt massfjällvandringstrenden under pandemin lite djupare för att se både hur fjällen kommunicerades och vilka aktörer som bidrog.

Jag menar det finns ju mycket annat man kan välja att göra i naturen, så det är inte givet att hela Sverige som i masspsykos skulle vallfärdas just till Jämtlandsfjällen eller Kebnekaise. Vi hade likagärna kunnat köpa optimistjollar eller byggt träkojor. Svemestersvenskarna hade allihop kunnat ge sig ut för att försöka hitta en öde ö sommaren 2020 och då hade det blivit intressekonflikter i skärgårdarna. Eller så hade vi nöjt oss med att köpa toapapper. En masspsykos (aka: trend) har alltid förklaringar, och det är ju inte EN aktör som är skyldig.

Det är svårt att bläddra tillbaka och spåra precis hur hela medialandskapet var, så det är ju om någon tagit sig tid att göra den kartläggningen, men min magkänsla är att fjällen var hypade, och STF visst var en del i det. Det räcker att kolla YouTube-klippen under åren strax före. STF kommunicerar i princip uteslutande om fjällvandring:

Skärmbild 2024-02-10 101046.png


STF:s budskap under flera år före pandemin hade ett ensidigt fokus på fjällen samt på budskap om att naturen ska vara tillgänglig för alla, vi vill få fler att upptäcka Sverige - och som jag uppfattade andemeningen: att det nödvändigtvis måste bli mer. Och i och med att det var så mycket fokus på fjällen, så blev det nästan synonymt med naturen i folks medvetande.

Att STF hade en roll i att det blev just fjällen och inte öde öar eller trädkojor, är ställt bortom tvivel. Men de här budskapen är ju borta nu och har ersatts av budskap kring hållbarhet och att upptäcka fler delar av Sverige, och det är bra och det enda rätta!

Frågan är vilka fler som bidrog? Vilken roll hade t ex nätbutiker som marknadsför friluftskläderna som blev dumpade vid Kebnekaise, destinationsbolag, fjällanläggningar utom STF:s regi, svenskars sociala medier, journalistiken, politiken osv.

Det är kanske läge att fler aktörer än STF granskas om det är så att fler byggde på att alla svenskar bara ville fjäll.

Är tillräckligt många aktörer delaktiga nu i att vända det här? Är det fler som borde anamma STF:s tankar om hållbarhet? Gör STF något för att försöka få fler aktörer, kanske särskilt kommersiella aktörer, att vara med på den resan?

Nätbutiker och varumärken inom friluftsliv är aggressivare än någonsin i att visa kläder och prylar kopplat svenska fjällen. Nu råkar den största typiskt nog ha vinterlöpning som tema just nu när jag skriver detta. :D Men ni vet vad jag menar, ta ett svep - det är stundtals BARA svenska fjäll.

Det ser exakt lika ensidigt ut som STF:s YouTube från 2018. Och jag är övertygad om att de här kommersiella aktörerna har betydligt mer inverkan på oss än vad en ideell förening någonsin haft.

Man kan fundera, är det smart av stora varumärken som säger sig stå för hållbarhet att ensidigt kommunicera fjäll? Är det lämpligt? Vill vi handla från webbutiker som inte hjälper till att bromsa utvecklingen i svenska fjällen? (Ja uppenbarligen, men jag känner allt mer obehag och jag kommer i alla fall att utöva min konsumentmakt framåt!) Är det bra att arrangera stora events som Fjällräven Classic? (under pågående magsjukeutbrott dessutom). Vilka signaler sänder det att samla flera tusen i fjällen? Hur ser olika stora företag på hur fjällvärlden ska vara i framtiden? Är man på allvar beredda att följa STF:s numera goda exempel?
 
Senast redigerad av en moderator:
Kanske lite överdrivet? Om man ser på statistiken här så var det inte ens fler än vanligt som bodde inne.

Nu har jag varken varit i Jämtlandsfjällen eller Kebnekaise de aktuella åren men min erfaring är att det ökade besökstrycket är väldigt överdrivit (och jag har hört liknande argument i mina närområden som enligt en den ska ha för mycket folk och vara fullt av nedskräpning. Jag möter ofta inte en människa där och ser inget skräp ... )

För ett tag sen var det en person som länkade till filmer från Jämtlandstriangel under de aktuella åren. Var inte mycket folk i den och han skrev det också.
 
Dessutom:
Friluftstörstande befolkning, precis som Ulf Lundell skrev, trivs bäst i öppna landskap!
Och i detta land av stora skogar och intensivbrukade lantbruk är det då bara fjällen och
ytterskärgården som återstår - och till den senare går varken tåg, bussar eller egna bilen!
Så då blir det fjällen - där det enda som stör är motorburen renuppfödsel i extensivdrift...
Inte konstigt att det blir meningsmotsättningar.
/Odd
 
Dessutom:
Friluftstörstande befolkning, precis som Ulf Lundell skrev, trivs bäst i öppna landskap!
Och i detta land av stora skogar och intensivbrukade lantbruk är det då bara fjällen och
ytterskärgården som återstår - och till den senare går varken tåg, bussar eller egna bilen!
Så då blir det fjällen - där det enda som stör är motorburen renuppfödsel i extensivdrift...
Inte konstigt att det blir meningsmotsättningar.
/Odd
Håller med och säger inte mot.
Men visst finns det många fina platser i skärgården med lokaltrafik i form av båtar och bussar, liksom bilväg eller med egen båt.

Det är dock nästan samma problem med "överbefolkning" under vissa tider i skärgården, och visserligen inte många renar men begränsningar pga fåglar, sälar och slitage på bottnar har gett liknande diskussioner om begränsningar där även om det inte finns någon befolkningsminoritet som driver sin sak ("fiskare" har snarare industritrålarna, sälarna och skarven som fokus, än friluftsfolket - rätt eller fel är svårt att visa).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.