Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man kan ju se responsen på artiklar som kritiskt handlar om rennäringen. Tror inte SVT eller någon annan stor aktör vågar se kritiskt på rennäringen då risken är stor att de kommer anklagas för rasism.

Yep, detta verkar vara ett exempel till där SVT döljer fakta & statistik osv, och inte vill visa verkligheten.
 
Man kan ju se responsen på artiklar som kritiskt handlar om rennäringen. Tror inte SVT eller någon annan stor aktör vågar se kritiskt på rennäringen då risken är stor att de kommer anklagas för rasism.

Finns det nån som bryr sig om det här trötta rasistkortet längre??
Jag tror faktiskt inte det.

Om man står på naturens sida, på allemansrättens sida, på de vilda djurens sida och kallas rasist för detta så är jag en stolt och glad rasist :)
Det där biter noll på mig. Enbart trams såklart.

Det där är enbart en snuttefilt som rennäringen tar fram för att offerkoftan inte längre räcker till.

Våldtäkten på vår gemensamma natur med den här totalt meningslösa köttindustrin kan såklart inte fortsätta i sin nuvarande form. Det förstår vem som helst.
Tiden är på naturens sida och förr eller senare kommer detta vansinne att förbjudas i dess nuvarande form. Det är jag helt övertygad om.

Tamboskap ska bedrivas inom avgränsade områden och inte i den vilda naturen.

Sen ska inte en enda skattekrona gå till att subventionera den här skiten heller såklart.
Den delen kommer jag fuska tillbaka på deklarationen då jag vägrar vara en del av detta övergrepp på vår natur som den här totalt vansinniga köttindustrin står för.

Så länge jag tvingas betala för detta så kommer jag också ha en mycket tydlig och skarp åsikt i frågan. Det bör varenda människa ha.
 
Diskussioner om reglering och skötsel av naturområden involverar ofta olika intressenter med olika perspektiv och mål.

När det gäller renskötares och samebyars önskan att bevara och skydda sina traditionella marker samtidigt som turistnäringens och andra intressenters behov tillgodoses, kan det vara svårt att hitta en balans.

Statistik över besökssiffror, förändringar över tid och påverkan på rådjur behöver studeras bostadslistan.se
Jag skulle vilja tillägga att en öppen och konstruktiv dialog mellan olika intressenter är avgörande för att förstå och balansera olika synpunkter. Samarbete kan leda till gemensamma lösningar som möter både bevarandet av traditionella marker och turistnäringens behov.
 
Jag skulle vilja tillägga att en öppen och konstruktiv dialog mellan olika intressenter är avgörande för att förstå och balansera olika synpunkter. Samarbete kan leda till gemensamma lösningar som möter både bevarandet av traditionella marker och turistnäringens behov.

"Möter" är ett ord man kan använda, backa undan är ett annat.
För det är ju så att det är Samebyarna som flyttar fram sina positioner och turismen som får backa.

Men som sagt, köra ut mat och vin med Helikopter till Fjällstationer som bedriver relativt stor hotellverksamhet är ju förmodligen varken hållbart eller lämpligt i längden.

Kanske ger det sig självt när det blir självhushåll, då blir det sannolikt mest de med genuint intresse för fjäll och natur som lockas gå dit.
 
Senast ändrad:
Finns det nån som bryr sig om det här trötta rasistkortet längre??
Jag tror faktiskt inte det.


Om man står på naturens sida, på allemansrättens sida, på de vilda djurens sida och kallas rasist för detta så är jag en stolt och glad rasist :)
Det där biter noll på mig. Enbart trams såklart.

Det där är enbart en snuttefilt som rennäringen tar fram för att offerkoftan inte längre räcker till.

Våldtäkten på vår gemensamma natur med den här totalt meningslösa köttindustrin kan såklart inte fortsätta i sin nuvarande form. Det förstår vem som helst.
Tiden är på naturens sida och förr eller senare kommer detta vansinne att förbjudas i dess nuvarande form. Det är jag helt övertygad om.

Tamboskap ska bedrivas inom avgränsade områden och inte i den vilda naturen.

Sen ska inte en enda skattekrona gå till att subventionera den här skiten heller såklart.
Den delen kommer jag fuska tillbaka på deklarationen då jag vägrar vara en del av detta övergrepp på vår natur som den här totalt vansinniga köttindustrin står för.

Så länge jag tvingas betala för detta så kommer jag också ha en mycket tydlig och skarp åsikt i frågan. Det bör varenda människa ha.
Så brukar rasister svara.
 
Många inlägg i tråden.

Nu kommer en överklagan från fjällräddningen. Bra att den aspekten tas in i totalbedömningen tycker jag.



Thure
 
Fast i det här fallet diskuteras väl mer en yrkesgrupp än Samer som folkgrupp och mot en sådan är det väl tveksamt om kritik och agg kan falla under någon "Rasism", bara en liten del av alla Samer är ju Renägare och ingår i Sameby ?
Jag påstår inte att det du beskriver är rasism. Det jag påstår är att kommentar typ "ingen bryr sig om rasistkortet" är sånt som rasister brukar säga.
 
Rasistkortet är så jvla tröttsamt. Om det inte är ett solklart fall så är den som tar upp det en idiot. Föreslår sakargument istället.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.