Mobil som navigering i Norge

När jag var ute i Finland använde jag ett finskt kontantkort med obegränsad data som bilnavigering. Funkade utmärkt!

Vet någon möjligen om det finns några liknande möjligheter i Norge?

Verkar nämligen inte som att de har så bra kontantkort och att man dessutom måste ha norskt personnummer.
 
Telia har numera slopat roaming-avgifterna i Norden och Baltikum. Så har du Telia är det bara köra på som hemma i Svea Rike
 
Om du kan leva utan realtids-trafikuppdateringar så finns ju annars flera alternativ med kartan offline.

Men vill du vara uppkopplad så:
Telias svenska abbonemang (tror iofs det gäller alla dotterbolagen i TeliaSonera-koncernen i dessa länder) kostar ju annars som hemma i Baltikum och Norden - själv har jag 4GB data/månad i mitt telia-abb och den kan jag alltså välja att konsumera (utan extra kostander) i Sverige, Norden eller Baltikum.
http://www.telia.se/privat/aktuellt/surfasomhemma?intcmp=start_teaser_roaming

Telenor hakar delvis på:
http://www.telenor.se/privat/kundservice/utomlands/index.html

Comviq har sina paket:
https://www.comviq.se/utland/utlandssurf

Ska du vara borta kortare tid kankse något svenskt surfa utrikespaket blir billigare...

Det rör på sig avseende mobildatapriserna utomlands

/Patrik
 
Kostar 179kr för 1gb med tele2. Tyvärr inte det billigaste, men men det får va.

Nån som vet en bra app för offline-navigering? Gärna något topografisk. Google maps är lite dåliga på leder i min erfarenhet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
MapApp topo

Nån som vet en bra app för offline-navigering? Gärna något topografisk. Google maps är lite dåliga på leder i min erfarenhet.

MapApp Topo finns till Android. Vet inte hur det är för Iphone.

Jag använder den mest när jag är ute med hunden och vill hitta nya vägar och dagsvandringar. Man kan mäta sträckan i förväg och spela in färdvägen om man vill. Jag använder den bara där jag vet att jag hittar tillbaka även om mobilen lägger av. Annars har jag alltid en papperskarta.

Kartrutorna kostar lite men man får rabatt om man köper flera samtidigt.
 
ladda ner appen Here och sen kan du i den ladda ner karta för just det land du vill röra dig i. Funkade kanon för oss förra sommaren genom Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Italien. I stora länder kan man välja de delar man ska besöka.
 
ladda ner appen Here och sen kan du i den ladda ner karta för just det land du vill röra dig i. Funkade kanon för oss förra sommaren genom Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Italien. I stora länder kan man välja de delar man ska besöka.



Tack så jättemycket för rekommendationen! Laddade ner både Here och Here & there+ och kombinationen fungerade perfekt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Funkar Tele2 mobil i Abisko? Allmänt om friluftsliv 9
Lindis7911 Flåmsbanan Norge Allmänt om friluftsliv 7
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
joelf Fjällvandra/barnområde i Norge Allmänt om friluftsliv 3
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
naturälskaren Norge i feb/mars? Allmänt om friluftsliv 4
svenjohan Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen. Allmänt om friluftsliv 15
Alis Volat Propriis Dagsutflykter i Norge Allmänt om friluftsliv 9
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14
MagArne Endagarsäventyr i Norge? Allmänt om friluftsliv 20
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
AndersSupertramp Norge på langs - just NU Allmänt om friluftsliv 0
Joel.SAM Norge i påsk 2011 Allmänt om friluftsliv 3
Pearoftheyear Paddla/ surfa i Norge Allmänt om friluftsliv 0
plaskdaja Badstränder i Norge Allmänt om friluftsliv 1
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Kose Snöläge - Norge, Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 4
MariaRe Bila i norra Norge Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.