Vanligt med läger camping i Skandinavien?

God morgon! :)

Nu när jag sitter här med min kaffekopp slog mig tanken. Hur vanligt är det med läger camping i Skandinavien? Nu tänker jag främst på den amerikanska stilen att man tar bilen ut i skogen och slår upp ett sort läger med tält, bord och stolar etc. För jag har en känsla av att vi Skandinaver helst gör längre vandringar än att bara stannar på samma plats ett par dagar för att koppla av. Är det främst scouter och sportfiskare som ägnar sig åt denna form av friluftsliv hos oss?

För man tar ju inte gärna med en Dutch oven eller någon annan tung utrustning ut (om man möjligen inte paddlar). Sen kan allemansrätten även spela in här då man måste bryta läger efter ett dygn utan markägarens tillstånd. Men vore inte denna form av camping ett enkelt och trevligt sätt att komma ut i naturen för att koppla av från vardagen?
 
Jag tror det är allemansrätten som påverkar. Där amerikaner gör såna grejer så är det väl i särskilda parker där man FÅR göra sånt, vilket innebär att de mer eller mindre måste ta bilen dit (eftersom det inte går att komma dit på annat sätt).

Här i Sverige får man ju övernatta "var som helst" och då finns inte behovet lika att "ta bilen ut i vildmarken".

Det är ju också så att tar du bilen nånstans i Sverige så är det svårt att hitta lämpliga lägerplatser i anslutning till en parkering... terrängkörningslagen ställer ju till lite problem där. Så bilburna campare i Sverige hamnar på campingplatser istället. Jag tror inte campingplatser på samma sätt existerar i USA, där verkar campingplatser mer vara "permanentboende i husvagn".
 
carcamping är det nog inte många som ägnar sig åt i Sverige, däremot är det nog en hel del som njuter av friluftslivet från ett lite bekvämare läger.

mina första hundranånting övernattningar i skog och mark var av denna sort, som 12-13 åringar lastade vi cyklarna med minst sagt tung packning och drog några kilometer rakt ut i skogen eller till nån närbelägen sjö och stannade tills maten tog slut eller nån gjorde illa sig. detta fortsatte sedan i mopedåldern och vidare.
 
Jag tror det är allemansrätten som påverkar. Där amerikaner gör såna grejer så är det väl i särskilda parker där man FÅR göra sånt, vilket innebär att de mer eller mindre måste ta bilen dit (eftersom det inte går att komma dit på annat sätt).

.

Dessutom får man endast ha tältet ståendes på samma plats i max ett dygn - vill man stanna fler nätter skall man kontakta markägaren.
 
Det står i typ alla beskrivningar av vad allemansätten innebär. Däremot är det tydligen lite omtvistat i vilken lag det skulle finnas något som säger att det är lagligt att vistas ens en natt. Frågan handlar väl om när man kan anses ha försökt "göra intrång" i nån annans fastighet.

Allemansrätten grundar sig ju i gamla sedvänjor och där menar man väl att eftersom det är ok att färdas över annans mark så måste det också vara ok att övernatta på annans mark eftersom en färd kan ta längre tid än en dag. Men att slå läger av andra skäl än övernattning känns mer tveksamt.
 

"Att tälta med ett par, tre tält under något dygn ingår i allemansrätten"

NÅGOT dygn, ETT PAR, TRE tält osv. Väldigt svävande och mer vägledning än uppsatta regler.
Att det är en god sed att be om lov är det ingen tvekan om. Det rekomenderar även jag. Men att tvärsäkert slå fast att man endast får tälta ett dygn och man sedan måste be om lov är en annan sak.
 
"Att tälta med ett par, tre tält under något dygn ingår i allemansrätten"

NÅGOT dygn, ETT PAR, TRE tält osv. Väldigt svävande och mer vägledning än uppsatta regler.
Att det är en god sed att be om lov är det ingen tvekan om. Det rekomenderar även jag. Men att tvärsäkert slå fast att man endast får tälta ett dygn och man sedan måste be om lov är en annan sak.

Något=singular
Några=plural

inte svävande alls, elementär svenska
 
Något=singular
Några=plural

inte svävande alls, elementär svenska

Njaaaaa, nu är vi inne på uttryck.

"Något dygn" är ett uttryck som inte alls behöver betyda 1st. Jämför med: "Jag blir borta någon timme".
Samma sak med "ett par, tre". Ett uttryck som inte alls behöver betyda 2-3st.**

Bara det faktum att dessa uttryck används i statlig handledning är ju bevis nog att reglerna inte är glasklara.


För att återgå till ämnet.
Jag vet inte hur vanligt det är, men det händer att jag "lyxar till det". Ska man t.ex fiska i en liten sjö under ett par dagar är det ju enkelt att fylla bilen med allt tungt lyx som man i vanliga fall inte orkar bära på. Parkera 100-400m från sjön och sedan gå ett par, tre** svängar med utrustningen.

Jag vet flera som far i gäng med sina husvagnar (inkl. elverk, bord, stolar, grill, etc.) och ställer sig på lämplig större parkeringsficka/uppställningsplats vid sjö eller älv. Då börjar det likna amerikansk stil, bortsett från husvagnarna =) Men då står man inte i skogen, utan på hårdyta.
 
"Att tälta med ett par, tre tält under något dygn ingår i allemansrätten"

NÅGOT dygn, ETT PAR, TRE tält osv. Väldigt svävande och mer vägledning än uppsatta regler.
Att det är en god sed att be om lov är det ingen tvekan om. Det rekomenderar även jag. Men att tvärsäkert slå fast att man endast får tälta ett dygn och man sedan måste be om lov är en annan sak.

Tack för källhänvisningar medans jag var borta :)
en till!
http://www.sydved.se/file.aspx?id=508
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.