Vanligt med läger camping i Skandinavien?

När jag var barn åkte vi ofta ut med husvagn, ställde oss vid vägen nånstans; ofta i Arjeplogsfjällen/Merkenäs eller runt Piteälvens källflöden. Ofta med fokus på fiske och/eller bärplockning. Hade jag haft husvagn/husbil nu hade jag förmodligen använt den på liknande sätt; hade varit super att utgå från för toppturande t ex. Jag gillar inte riktigt att kategorisera mitt friluftsliv. Ibland vandrar jag med tält eller går på tur, andra gånger kör jag bil så nära jag kan om det finns möjlighet (t ex för fiske, skidåkning) och ibland är skoter smidigt. Amerikansk storstilad "lägercamping" i Kalle Anka-stil kanske det inte är frågan om utan mer att man ligger på samma plats några nätter men då är det ju oftast för min del fråga om att bedriva en aktivitet som fiske, foto eller skidåkning.
De som fiskar från arkar på typ Torneträsk bedriver ju en form av "lägercamping" då de drar ut dem med skoter och kan ligga och fiska i flera dagar/en vecka.

När det gäller allemansrätten så instämmer jag i det Gregorius skriver och i praktiken handlar det om sunt förnuft; det är stor skillnad på att slå läger på en liten markägares marksnutt nära tätorten och vid ett vattendrag på SCAs mark tio mil från närmaste tätort i Norrbotten.
 
Både i Bergslagen och Dalarna längs älvarna finns det många iordningställda lägerplatser som mm kan nå med bil. Man får betala en liten summa men får då tillgång till ved, torsdags mm. Även i semestertider brukar det finnas gott om plats. Kanske kan detta vara ett alternativt om ni inte får kontakt med lämplig markägare?
 
Ja det ska det nog kanske vara,tack så mycket...
Jag försäkrar att jag inte frågade för att markera någons stavfel,dessa bekommer mig inte och jag bjuder på mina egna, gratis;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.