Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull

Hej,

Jag har efter en tid med gaskök köpt ett ultralätt spritkök för att komplettera* för de fall där låg vikt är huvudsaken. Tänk där man vill koka te på sjövatten mitt i en löprunda eller ta någon natt i vindskydd och nöjer sig med ett varmt rehydrerat mål mat per dag. Köket i fråga (minsta XBoil) ryms inklusive vindskydd och en liten 30ml bränsleflaska i en ~3dl titanmugg, som jag tänkte mig skulle dubbla som yttre skal och förhindra kläm och tryck på bränsleflaskan. Själva brännaren är av grafitfiltstyp som inte bör läcka ut det lilla bränsle som kan finnas kvar efter användning (inte ens om man kväver lågan, vilket man dock egentligen inte ska göra i det här köket). Möjligen kan det släppa ifrån sig lite ångor eftersom att locket inte är tätt/saknar packning.

Om det ändå skulle läcka så bör risken med sprit vara låg så länge spriten har dunstat/muggen är torr, tänkte jag, och tittar man på T-Tenols** säkerhetsdatablad[1] så är mycket riktigt allt som listas rätt så lättflyktigt och med en kokpunkt (minst) en bit under 90 grader. Ev denatureringsmedel lär väl sitta i har jag läst men det är väl relativt set ofarligt (men dock obehagligt).

Jag börjar dock tveka lite, främst eftersom att jag är en lekman som sitter och läser kemitekniska datablad, men säkerligen också för att jag inte har så mycket erfarenhet av spritkök till att börja med. Hur ser era rutiner och packningskonstruktioner ut? Har ni någon tvättrutin vid läckage eller spill i kastrullen, eller rent allmänt?

* Och för att vara helt ärlig, för att jag vill prova spritkök. Och för att få användning av titanmuggen jag redan hade.
** Jag vet att det innehåller metanol och att man inte vill dricka det ;-)

1: https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/22180218_286_0f343e6661b4e91e27470911c64b2ac5.pdf
 
Tsprit och liknande smakar skit, så lätt att märka om det läckt ut. Torka & skölj av ordentligt. Om lite större mängder läcker så kan det förstöra mat osv, vilket är obra, då är det bara att slänga maten. Om man får i sig mkt små mängder är det ingen fara.
 
Sneglat på denna lösning i 40-gramsklassen, som backup eller för huvudsakligen "koklösa" turer, men hindrats av gammal ingrodd spritköks-nojja.

Här är testaren noga med att efterbränna den lilla sprithinna som blivit kvar i behållaren. Man kan nog känna sig säker om man verkligen bränt slut på spriten, men proceduren ser ju rätt omständlig ut i den utgåvan.
Han fipplar ju först med att hälla tillbaka ej uppbränd sprit i flaskan; det är väl här det finns störst rik för spill på olämpliga ställen inkl. egna matlagningsfingrar. Själv försökte jag alltid dosera rätt från början och vara noga med att bränna slut på allt.

Följer tråden, ni som använt köket får gärna skriva hur ni bär er åt!
 
Det är ingen fara. Jag använde trangia & tsprit väldigt mkt förut, det funkar alltid. När man kokat klart kan man slänga på locket och kväva brännaren om det är tsprit kvar. Skruva på locket sen och spara resten till nästa gång. Eller elda upp det sista. Därmot är det farligt att fylla på mer i en varm brännare om det tagit slut, häll inte från flaskan, då kan det bli en katastrof !, häll lite i korken och sen i brännaren, små mängder några ggr först. Som sagt, ingen fara om man får i sig små mängder.
 
Sneglat på denna lösning i 40-gramsklassen, som backup eller för huvudsakligen "koklösa" turer, men hindrats av gammal ingrodd spritköks-nojja.

Här är testaren noga med att efterbränna den lilla sprithinna som blivit kvar i behållaren. Man kan nog känna sig säker om man verkligen bränt slut på spriten, men proceduren ser ju rätt omständlig ut i den utgåvan.
Han fipplar ju först med att hälla tillbaka ej uppbränd sprit i flaskan; det är väl här det finns störst rik för spill på olämpliga ställen inkl. egna matlagningsfingrar. Själv försökte jag alltid dosera rätt från början och vara noga med att bränna slut på allt.

Följer tråden, ni som använt köket får gärna skriva hur ni bär er åt!

Jag har bara hunnit provbränna lite, men jämfört med mitt så verkar inte han använda grafitfilten som följer med och som sitter i brännaren. Den suger upp spriten så att den inte går att hälla ut igen. Jag antar att den även hjälper till att förånga spriten på något sätt.

Instruktionerna säger dock att brännaren inte ska användas för att lagra sprit eftersom att det förstör brännaren, lite ospecifikt sådär. Hur lång tid det tar är oklart och var man drar gränsen för hur mycket sprit som behövs för att det ska vara ett problem vet jag inte, men brännaren luktar lite trots att jag lät den brinna ut så lite är nog ändå kvar.
 
Det är ingen fara. Jag använde trangia & tsprit väldigt mkt förut, det funkar alltid. När man kokat klart kan man slänga på locket och kväva brännaren om det är tsprit kvar. Skruva på locket sen och spara resten till nästa gång. Eller elda upp det sista. Därmot är det farligt att fylla på mer i en varm brännare om det tagit slut, häll inte från flaskan, då kan det bli en katastrof !, häll lite i korken och sen i brännaren, små mängder några ggr först. Som sagt, ingen fara om man får i sig små mängder.
Hra du gummipackning i locket (bra för att få tätt) avråder jag från att släcka med lockets insida - du riskerar att packningen smälter och sätter igen hålen på brännarens kant. Det leder till sämre effekt. Jag tycket det är bättre att släcka med stekpannans baksida mot brännaren - det brukar räcka.
Men numera kör jag gas i trangiat (eller bensin i nova) och vrider bara ner gasen (/bensinens) tillföde så slocknar det.

/Patrik
 
Det är i varje fall ingen förgiftningsrisk vi pratar om, utan "bara" obehaget att få sin mat förstörd med den vidriga smaken. Illa nog, det räcker med minsta slarv och ett mikroskopiskt litet spill på fingrar, redskap eller i kastrullen, som man kanske inte ens märker.
Det farliga är ju det HasseQ skriver om. Påfyllning är ett riskmoment. Spriten kan brinna med en närmast osynlig låga och det är lätt att bli lurad att det är släckt,

Men bägge dessa saker ställer krav på hantering, som inte var särskilt förlåtande mot små misstag, när jag var ute med barn. Att gå över till gas kändes närmast idiotsäkert i jämförelse :)
 
Denatureringsmedlet är lätt att ta bort med aktivit kol. Behövs inga mängder, nån matsked i ett melittafilter räcker. Man får vara försiktg med det sen och märka upp flaskan ordenligt, för den röda färgen försvinner också.

Testade det för ett antal år sen (finns en tråd här) för jag trodde att det var denatureringsmedel och/eller färg som får T-sprit att sota så förbannat. Ren etanol brinner med ren låga. Men jag bedrog mig. Sotade lik förbannat. Men det är rätt skönt att slippa den vidriga smaken. Är ju lätt hant att man får en droppe där den inte ska vara. Dessutom använder jag t-spit till rengöring hemma ibland och då får man ju tvätta händerna i evighet. När covid kom och det inte fanns nån handsprit att uppbringa fick jag ockå använding av min "renade" sprit som späddes ut till runt 70%.
 
Det är i varje fall ingen förgiftningsrisk vi pratar om, utan "bara" obehaget att få sin mat förstörd med den vidriga smaken. Illa nog, det räcker med minsta slarv och ett mikroskopiskt litet spill på fingrar, redskap eller i kastrullen, som man kanske inte ens märker.
Det farliga är ju det HasseQ skriver om. Påfyllning är ett riskmoment. Spriten kan brinna med en närmast osynlig låga och det är lätt att bli lurad att det är släckt,

Men bägge dessa saker ställer krav på hantering, som inte var särskilt förlåtande mot små misstag, när jag var ute med barn. Att gå över till gas kändes närmast idiotsäkert i jämförelse :)

Jag har lärt mig att jag får inte fylla på brännaren förrän den är så sval att jag kan hålla den i händerna, utan handskar/vantar.

Håller med om att risken för förgiftning med detanurerad (kräkmedelblandad) T-röd är liten, det smakar så illa att du inte enkelt får i dig några stora mängder.

Ang T-röd och färg så är att känna igen doften en bra sak. Särskilt om det finns T-gul/fotogen och eller bensin-flaskor och -dunkar i närheten ( t ex på scoutläger i SIGG-flaskor, gröna dunkar i försvarsmakten osv).
Tsprit(/Tröd) luktar annorlunda från fotogen(/T-Gul som i sin tur luktar annorlunda jämrfört med bensin respektive diesel.
Märkning i all ära men i mörker eller om någon fyllt på i fel behållare är näsan och luktsinnet din vän.

/Patrik
 
Så vill man köra lite långkok med spritbrännare, så bör man alltså ha  två spritbrännare med sig till  ett spritkök? Så att den ena brännaren hinner svalna medan den andra brinner på?
/Niklas
 
En fundering i fortsatt minimalistisk säkerhetsanda: denna hål-lösa brännare går var jag fattar även att använda med gel som bränsle. Känns som en betydligt mer fippel-fri och säker lösning. Sotar mindre och man slipper den vidriga denaturatsmaken, om man nu ändå skulle få den på fel ställe.
Tänker jag fel? Någon som testat? Blir visst lite dyrare så det kanske fäller utslaget för långa turer, men då är ändå gasen oöverträffad. Finns det annat som gör att inte fler använder gel i stället för flytande sprit?

PS: gel är i varje fall inte mindre energieffektiv - tvärtom lite bättre. Men såklart långt ifrån gas (källa):
1693214178076.png
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.