Hittade ett oanvänt triangia på loppis, den ena kastrullen ser normal ut men den andra har en konstig beläggning inuti, ser normal ut på insidan. Lik som fläckigt/färgglatt och linjer längs med sidorna. Se bilder. Nån som har nån aning om vad detta kan vara och om det är säkert att laga mat i dem?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips?
- Trådstartare Moga
- Start datum
Oxiderad aluminum är bra för då slipper man aluminumjoner i maten vilket är obra. Oxiden har olika färg beroende på vad som varit med och bildat den.
Vill du ha olämpliga Al-joner i maten kan du med citronsyra och knofett få bort Al-oxiden.
Nöjer du dig med att diska i varmt vatten kommer Al-oxiden att skydda er från de flesta Al-jonerna, valet är ert.
go tur
Vill du ha olämpliga Al-joner i maten kan du med citronsyra och knofett få bort Al-oxiden.
Nöjer du dig med att diska i varmt vatten kommer Al-oxiden att skydda er från de flesta Al-jonerna, valet är ert.
go tur
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Oxiderad aluminum är bra för då slipper man aluminumjoner i maten vilket är obra. Oxiden har olika färg beroende på vad som varit med och bildat den.
go tur
Instämmer. Jag tror att missfärgningen du ser är oxiderad aluminiumlegering och det är bara en positiv, skyddande yta som är mer tålig än en icke oxiderad yta. Det är samma sak med kortenstål - man vill låta den rosta för att hålla ett skyddande ytskick.
Om jag var du skulle jag bara diska ur dem och använda dem. Om du mot förmodan märker att de missfärgade fläckarna lossnar ska du nog överväga att få bort dom helt, men det tror jag inte kommer hända eftersom jag tror det är ett oxidlager.
Tunt lager kalk eller att vattnet har varit järnhaltig är nog min gissning, man ser kanter av olika nivåer efter grytsidorna så det har definitivt med vattnet som användes att göra.
du får koka en omgång med rabarberkräm så kommer det nog bli rent och fint i grytan ;-)
Detta med aluminium-joner är en mycket segdragen myt från början-mitten av 70-talet och om jag minns rätt så är det ett experimentellt fel med kontaminerande laboratorieutrustning (skalpell på aluminiumskaft som var aluminium-jon källan när proverna togs) som gjorde att man drog slutsatsen att aluminium tog sig in längre än vad som är tänkt.
aluminium i olika former finns nämligen överallt i naturen och är viktig byggsten i många av våra odlingsmarker och dess strukturer, finns i lera, vukan-flygaska som sedan blir odlingsmark etc.
Hade det varit ett problem med aluminiumjoner på biologisk nivå så hade vi kanske inte funnits alls....
Men det spelar ingen roll om det senare framkommer rättelse - folk gillar verkligen att vårda och dyrkan av saker som man tror själv gör skada och slår dövörat till resten... var och en blir salig på sin tro sas.
En annan sak som också är omöjlig att avliva är myten om att kaffe/the skulle vara urindrivande - när man kokar ned beviskedjan så är det bara baserat på typ 8 personer i en icke kontrollerad vetenskaplig miljö på ett universitet i USA början av 1900-talet där några av den myckna kaffedrickandet behövde gå på muggen...
du får koka en omgång med rabarberkräm så kommer det nog bli rent och fint i grytan ;-)
Detta med aluminium-joner är en mycket segdragen myt från början-mitten av 70-talet och om jag minns rätt så är det ett experimentellt fel med kontaminerande laboratorieutrustning (skalpell på aluminiumskaft som var aluminium-jon källan när proverna togs) som gjorde att man drog slutsatsen att aluminium tog sig in längre än vad som är tänkt.
aluminium i olika former finns nämligen överallt i naturen och är viktig byggsten i många av våra odlingsmarker och dess strukturer, finns i lera, vukan-flygaska som sedan blir odlingsmark etc.
Hade det varit ett problem med aluminiumjoner på biologisk nivå så hade vi kanske inte funnits alls....
Men det spelar ingen roll om det senare framkommer rättelse - folk gillar verkligen att vårda och dyrkan av saker som man tror själv gör skada och slår dövörat till resten... var och en blir salig på sin tro sas.
En annan sak som också är omöjlig att avliva är myten om att kaffe/the skulle vara urindrivande - när man kokar ned beviskedjan så är det bara baserat på typ 8 personer i en icke kontrollerad vetenskaplig miljö på ett universitet i USA början av 1900-talet där några av den myckna kaffedrickandet behövde gå på muggen...
Kaffets effekter hör till det som är mest beforskat. Vissa effekter på vätskebalansen finns speciellt på de som inte alltid intar koffein.
https://www.coffeeandhealth.org/topic-overview/coffee-caffeine-hydration-in-the-general-population/
Koffeinabstinens är obehagligt och det finns ingen anledning att avstå kaffe om man behöver tänka på att spara vätska i frilufts eller sportsammanhang med långvarig fysisk ansträngning.
Thure
https://www.coffeeandhealth.org/topic-overview/coffee-caffeine-hydration-in-the-general-population/
Koffeinabstinens är obehagligt och det finns ingen anledning att avstå kaffe om man behöver tänka på att spara vätska i frilufts eller sportsammanhang med långvarig fysisk ansträngning.
Thure
...
Hade det varit ett problem med aluminiumjoner på biologisk nivå så hade vi kanske inte funnits alls
....
Aluminiumjoner är ett problem på biologisk nivå. För människan så utsätts vi aldrig för tillräckligt höga halter för att det skall bli ett problem (om dina njurar är ok) men för vattenlevande organismer i försurad miljö leder det till problem.
Kaffets effekter hör till det som är mest beforskat. Vissa effekter på vätskebalansen finns speciellt på de som inte alltid intar koffein.
Thure
Har inte läst artiklarna men sammanfattningen i länken.
Jag tycker utifrån det att man kan säga att kaffe inte är vätskedrivande. I princip säger ju länken att det inte finns någon vätskedrivande effekt om man är van vid koffein.
Kroppen har system för att att spara vatten vid vätskebrist. Dessa motverkar effekter av koffein. I en vätskebristsituation behöver man alltså inte vara rädd för en vätskedrivande effekt av kaffe. Men det verkar finnas en liten sån kortvarig vätskedrivande effekt hos de som inte är vana koffeinister.
Sammanfattning av en del tidigare studier https://traningslara.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/
Thure
Sammanfattning av en del tidigare studier https://traningslara.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/
Thure
När jag gick på gymnasiet hade jag en kompis som var tvungen att gå på toa, nr2, efter kaffe. Själv har jag inte känt något liknande.
Har man socker i kaffet kan det vara så att man får en energidryckseffekt. Blandningen tas upp oerhört snabbt av kroppen och man kan bli kissnödig av vätskeöverskottet.
/John
Har man socker i kaffet kan det vara så att man får en energidryckseffekt. Blandningen tas upp oerhört snabbt av kroppen och man kan bli kissnödig av vätskeöverskottet.
/John
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 226 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg