kastrull för eld och kök

Jag skulle vilja hitta en kastrull, fördelaktigen lätt dito, som fungerar både för användning över öppen vedeld och för ett fotogenkök.
Nu har jag en typ trangiakastrull i aluminium, men den mår ju inte så bra av att ställas på lägerelden när man inte vill förstöra mysstämningen med reamotorköket för att få sig lite kvällsfika.

Så är det någon här på utsidan som har ngr bra tips/idéer/erfarenheter i detta problem och har lust att delge dem, skulle jag vara mycket tacksam!!
 
hobbit; sa:
Jag skulle vilja hitta en kastrull, fördelaktigen lätt dito, som fungerar både för användning över öppen vedeld och för ett fotogenkök.
Nu har jag en typ trangiakastrull i aluminium, men den mår ju inte så bra av att ställas på lägerelden när man inte vill förstöra mysstämningen med reamotorköket för att få sig lite kvällsfika.

Så är det någon här på utsidan som har ngr bra tips/idéer/erfarenheter i detta problem och har lust att delge dem, skulle jag vara mycket tacksam!!

Trangias dito i titan är funkis men har lite annorlunda egenskaper och kan bränna fast lättare med viss sorts mat. Men med lite erfa så lär man sig och uppnår lika goda resultat som med alu. Kör själv med denna omväxlande på novat och på eld.

Sen har Trangia en enliters och 2,5L med hänkel som är gjorda för att användas över eld. Kraftigare alugods ger dock högre vikt men båda är mkt funkis.

//J
 
joru; sa:
Trangias dito i titan är funkis men har lite annorlunda egenskaper och kan bränna fast lättare med viss sorts mat. Men med lite erfa så lär man sig och uppnår lika goda resultat som med alu. Kör själv med denna omväxlande på novat och på eld.

Titan använder man för att det är mycket starkt och därmed kan göras extremt tunnt och därmed lätt i förhållande till andra metaller. Det har, jämfört med aluminium, mycket sämre värmeledande förmåga. Titankastrullerna kan man skada i botten bara av att blåsa på ordentligt på bensinköket. De hade i alla fall inte varit mitt första val.

joru; sa:
Sen har Trangia en enliters och 2,5L med hänkel som är gjorda för att användas över eld. Kraftigare alugods ger dock högre vikt men båda är mkt funkis.
//J
Betydligt bättre val då, om man vill använda hänkel och alltid har den möjligheten (beroende på var och hur man eldar).

Jag skulle också rekommendera "panna på pinne" typ Trangias Campingsats nr 400524 [lyckas tyvärr inte länka till de speciella sidan] http://www.trangia.se
Det är bra att på håll kunna justera, flytta och hålla i kärlet medan det kokar. Det finns också stekpanna med samma konstruktion samt kaffepanna.

Att använda kärl över öppen eld sotar alltid ned kärlen. Det är bara att acceptera tyvärr. Ta med dig någon extra plastpåse så slipper du allt för mycket sot i packningen.
 
Trangia funkar väl?

Jag förstår inte vad det är som inte fungerar med vanliga trangiapannor direkt på elden? Jag har kört det och det fungerade. Iofs kokade jag bara odrickbart vatten, men det gick bra. Vad är det som är problemet.

Och ja, det blev sotigt. Gnugga med hushållspapper och vått grus så det inte sotade ner, och svinto när jag kom hem fick jag göra.
 
Re: Trangia funkar väl?

bananmannen; sa:
Jag förstår inte vad det är som inte fungerar med vanliga trangiapannor direkt på elden?

Kan bli lite väl varmt om handen när man ska fram med "tamojen" för att lyfta ut en panna. Särskilt om man eldar även för värmen så att elden är stor på höstjakten t.ex. Förutom det är det ju ingen skillad på kärlen.
 
brandmansmicke; sa:
joru; sa:
Titankastrullerna kan man skada i botten bara av att blåsa på ordentligt på bensinköket. De hade i alla fall inte varit mitt första val.

Vet inte riktigt vad du menar med att titankärl kan skadas i botten, om du menar bucklorna som uppstår efter lite användning, så påverkar de inte funktionen alls.

Fördelen med titankärl är att de går att misshandla betydligt mer än alukärl utan att de skadas alls (bortsett från små bucklor då). Man kan också diska dem med stålull och andra hårda material utan att det uppstår några djupa repor, som på alu-kärl.

/J
 
Re: Trangia funkar väl?

bananmannen; sa:
Jag förstår inte vad det är som inte fungerar med vanliga trangiapannor direkt på elden? Vad är det som är problemet.


Om det blir för varmt kan kärlet mjukna och t o m smälta. Vi stekte på glöd i vintras, och trangiastekpannan i alu blev så het att kanten på stekpannan mjuknade och gled ur tamojens grepp.

Lyckligtvis var det is och snö där maten landade, så vi skrapade upp den och kunde avnjuta vår måltid ändå :).

//J
 
joru; sa:
Vet inte riktigt vad du menar med att titankärl kan skadas i botten, om du menar bucklorna som uppstår efter lite användning, så påverkar de inte funktionen alls.

Fördelen med titankärl är att de går att misshandla betydligt mer än alukärl utan att de skadas alls (bortsett från små bucklor då). Man kan också diska dem med stålull och andra hårda material utan att det uppstår några djupa repor, som på alu-kärl.

/J

Jag syftade på att botten kan slå sig. Den kan bli ganska rund faktiskt beroende på hur misshandlad pannan blivit och säkert också kvaliteten på kärlet från början. Allt för mycket rundhet och den står ganska dåligt sedan både på backen och på vissa kök.

Det kärl jag tänkte på blev skevt vid smältning av snö till is. Eftersom titanen ledde värme så dåligt kunde en hetzon bildas utan att snön hann smälta och kyla av metallen, pannan slog sig. Jag har iofs bara observerat det en enda gång.
 
Jag använder Trangias 2,5-liters kastrull med hänkel, MSR:s kaffepanna i stål med hänkel, ibland en titankastrull när vi vandrar två eller flera, och en kombinerad kastrull och kaffepanna i titan med egengjord hänkel när jag vandrar själv. Samtliga fungerar bra över både öppen eld och bensin- och gaskök. Att bottnar bucklas på titangrejer och att Trangiakastrullen får tryckas till ibland när den inte är helt rund kan jag leva med.

Raskesven
 
Tack för svar!

Det där med hänkel verkar rätt bra, Joru! Finns det månne kastruller med både hänkel och handtag tro... eller kanske en vanlig hedlig tamoj skulle kunna vara det utmärkta komplementet?

Annars verkar ju trangias nr:400524 inte helt oäven den heller, om den håller för eld alltså??
Har nämligen blivit indoktrinerad i tron att trangiakastrull och eld = nono! Men enligt många stämmer detta alltså inte. Kanske skulle testa själv oxå.... ;)

Funderar vidare.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.