Hink över öppen eld?

Tjena!

Jag och kompis ska ut i helgen i en Nationalpark, Söderåsen. Där är det inte tillåtet att göra upp eld på andra platser än de av parken angivna (eller hur de uttrycker det) och då tänkte vi helt enkelt utnyttja dessa platser till matlagning. Men jag vet inte hur sugen jag är på att ställa en av kastrullerna till spritköket över öppen eld, så jag har letat lite efter en kastrull på en loppis för att använda till det här, men inte lyckats... Inte letat så länge :)

Men då tänkte jag ta en hink (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Forzinkad-hink-85400/) och helt enkelt använda den som kokkärl. Vad tror ni om det?
__
Fredrik
 
Ikea har grytor och lock som är helt i rostfritt. De funkar bra över öppen eld (Men de kan nog bli lite ojämna i bottnen pga värmen så räkna inte med att ha dem i hemma i köket efteråt). Skaffa ett par svetshandskar för att hantera de varma grytorna.
 
Jag förstår inte varför du inte kan använda spritköket på en av den färdiggjorda eldplatserna?

Anledningen till att jag inte ville det är att det blir så missfärgat, och möjligheten att låta en gryta stå och långkoka lite på eldplatsen.

Kolla på en loppis, de brukar finnas något billigt kärl om du inte vill använda dina aluminiumkärl. Jag använder samma till kök som eld.

Ja, får svänga förbi något och kolla lite. Har inte riktigt haft tid för det och det är ju dags nu till helgen :) Den lates stora bekymmer...
__
Fredrik
 
Försvarets snuskburk är ju perfa - den i stål är desutom haverisäker smältpunktsmässigt.

Brukar ha med vintertid för att ha vid elden för snösmält och viss stationär matlagning.
 
Hänkel

är praktiskt på en gryta som skall användas över en öppen eld.

Thure
 

Bilagor

  • 182507.jpg
    182507.jpg
    5 KB · Visningar: 1,684
Senast ändrad:
Thure har ett bra förslag.
Jag har själv Trangias 4.5 liters som får hänga med året om. Blir det en brasa och vatten i närheten så kokar jag upp varmt vatten så det finns till disk eller om frugan ska ägna sig åt fotvård och pedikyr därute i spenaten. Kitteln rymmer resten av köksattiraljer och stoppas in i sotpåsen efteråt.
 
Jag har funderat på detta också och undrar: Är det någon som testat att ha exempelvis en ful-stekpanna i rostfritt som man placerar i elden, varefter man placerar en sin fina aluminiumgryta eller kanske titangryta i stekpannan. Rimligen borde ju stekpannan kunna ta den värsta stöten och också fördela värmen lite. Effektförluster kan man ju bortse från i de flesta eld-tillämpningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...