hur många lagar mat över eld

hej!


eftersom många här verkar köra med gas och mf kök, så skulle de vara roligt att veta hur många som anväder eld till matlagning?
 
På skogsutflykt ,paddeltur eller skotertur eldar man ju helst;kaffe över öppen eld är godast,ibland gör vi mat i wok-eller stekpanna,men det är som sagt när man inte behöver tänka på vikten.
 

avslutad210712

Gäst
Hemmavid blir det en hel del korv och fisk över öppen eld eller rättare sagt över glöden.
 
Körde med öppen eld betydligt oftare förr. Stor mysfaktor med öppen eld, vilket är ett stort plus!
Dock bekvämare och renare med gas eller spritkök, därför blir det oftast det jag använder idag.
 
Jag använder rätt sällan öppen eld, av flera orsaker.

Dels vet man ju inte om det kanske är eldningsförbud när man ska ut, lite dumt att planera för eld och så får man inte elda...

Sen tar det ju utan tvekan längre tid att fixa en eldstad och eld, för att inte tala om att släcka och återställa.

Eld kan vara svårt att reglera värmen på.

Lätta aluminiumkärl funkar dåligt över öppen eld (tunn botten ger ojämn värme och kan smälta om man är oförsiktig).

Sot...


På scoutläger så har våra äventyrare ofta lagat mat över öppen eld, vilket har gjort att lunchen har tagit typ 2 timmar (och då har de inte hunnit med att diska). Till Jiingi köpte kåren in ett gäng 2-lågiga gasolkök istället.
 
Använder eld när det går

I skogslandet använder jag nästan uteslutande eld för matlagning, jag använder aluminiumkastruller, lättviktsstekpannor och gjutgärnspannor. Min erfarenhet är att det handlar om att lära sig använda elden på rätt sätt, dra ut lite glöd och ställ grytan på två små färska pinnar om du vill att soppan ska sjuda, lägg på mer ved om du vill få högre värme vid stekning etc.

Mitt tips är att inhandla en (Trangia) lättviktsstekpanna med hög kant och lock samt en 2,5 l aluminiumkastrull med lock. Det blir sotigt så förvara kastrullerna i en påse av ngt slag. Blir det för mycket sot kan man skrapa bort.

Efter några gånger går det fort att få igång en mateld, många gånger räcker det med några små pinnar för att få tillräcklig värme till en lättviktsstekpanna.

Vem har bråttom när man lagar mat i skogen? Trivselfaktorn med öppen eld tycker jag själv är oslagbar, att efter man ätit lägga sig ner och höra elden knastra och spraka innan det är dags att släcka och gå vidare.
 
hejsan
eld är ju en mysfaktor, det ska ju vara skoj att vara ute.

för det mesta har jag tid att ta det lite lugnt framförall när jag är på fjället med hunden.
att det tar tid betyder ju bara att dels hunden dels även jag får ta igen oss lite.

har jag lite mer bråttom eller vill vara bekväm så tar jag med mej nåt lämpligt alternativ.

när det gäller vikt så kan det väl inte bli mycket lättare än ett kokkärl och en ask tändstickor?

go tur
vänligen nils
 
hej!


eftersom många här verkar köra med gas och mf kök, så skulle de vara roligt att veta hur många som anväder eld till matlagning?

Det brukar vara eldningsförbud där jag ofta är. När det inte är förbud, så får eld göras bara på bestämda platser. Bra tycker jag, skyddar mot slitage och förebygger många bränder.

...vid stugan är det milsvida och oftast tomma skogar, där, liksom på fjället gör man gärna kaffebrasa :).

//J
 
Får man elda. Finns det ved, så är mysfaktorn en del. Den andra är att man tränar på att få det att brinna under vitt skiftande omständigheter.
Glöm inte att släcka och vattendränka eldplatsen.
 
Om jag är i rörelse på dagen blir det gas men på kvällarna blir det eld, dels för att slippa bära på massa gas, dels för att få rök så man blir av med en del mygg och dels för att få ljus:)

Krav för att göra eld är naturligtvis att man har god tillgång på vatten eller sand att släcka med.

/Erik
 
På vandretur bruger jeg BushBuddyUltra 140gram, og SUL 1100 90 gram.
 

Bilagor

  • BushBuddyUltra & SUL 1100.jpg
    BushBuddyUltra & SUL 1100.jpg
    38.2 KB · Visningar: 1,444

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.