över öppen eld

Tänkte kolla vad ni använder för utrustning när ni lagar mat över "öppen eld", alltså inte i själva stormköket utan vid lägerelden.
Funkar det att köra med samma grejer som i stormköket eller förstörs grytorna då?

Det kanske är en korkad fråga, men jag har fått för mig att det kan bli betydligt varmare vid eldstaden än över brännaren.
 
Glöm att använda alla kärl med typ teflon eller annan liknande beläggning, det kan bli lite för varmt för snabbt, har sabbat en MSR kastrull på det.

MSR kastrullerna och stekpannan tog stryk från utsidan också då jag eldade med gran/tall så troligen var det ämnen i kådan som gjorde lackeringen både svampig och sprucken....

Är det tunnt material i kastruller/stekpannor kan de slå sig på grund av temperaturskillnaderna.

Vet jag att öppen eld är aktuellt så har jag en gammal rostfri kastrull som tamojen funkar på, samt en stekpanna i pressad plåt med fällbart skaft som man kan skarva på en slana för förlängning, den kostade mindre än en tvåhundring för ca tre år sedan och används flitigt.
 
Har du för tunna aluminium-kärl så kan dom slå sig men har du tunna titan-kärl är det ingen fara.Normalt sett så är det annars stål eller järn-kittlar som fungerar bäst. Som föregående redan har uttalat sig så går teflon-kärl fet-bort. Teflonet tål inte den värmen (eller vad det nu är) utan förstörs och krackeleras av elden.
//Peter
 
Har du för tunna aluminium-kärl så kan dom slå sig men har du tunna titan-kärl är det ingen fara.Normalt sett så är det annars stål eller järn-kittlar som fungerar bäst. Som föregående redan har uttalat sig så går teflon-kärl fet-bort. Teflonet tål inte den värmen (eller vad det nu är) utan förstörs och krackeleras av elden.
//Peter

Sen får man komma ihåg att teflon (dvs PFTE) utsöndrar giftiga gaser när det överhettas, kan exempelvis döda fåglar medan människor kan bara få infuensaliknande symptom av gasen..

Så det är ett NoNo :)
 
Matlagning för 1-2 personer så funkar någon av Trangias kaffepannor eller Zebras Billy can till detta använder jag en stekpanna för 25:- från IKEA funkar kalas.

Är man flera eller vill lyxa till det så är det Muurikka och Fältgryta som gäller och Trangias eller Primus lägerkitlar.
 
jag använder snuskburken över öppen eld att koka i, sen steka så har jag piknikmurika att steka på men ska det grillas kotleterr så har jag en egen tillverkad grillgaller.
 
Kärl med hank och en bit grov metalltråd är praktiskt när du avser bruka öppen eld. Med makeld är en nyckelhålshärd bra om du kan fixa till (och stenarna inte är fastfrusna som nu). Kokgrop passar bäst för sällskap.... En flat sten kan fungera som stekhäll, en ugn kan du lätt bygga i en backe.
Lägerkittlar och järnplåts grytor/pannor väger inte så mycket, är man riktigt nostalgisk blir det kanske kopparbulan och dito kaffepannan.
Du har fått rätt nono och tipps tycker ego.
 
Gå till Myrorna, Hela Människa, Hjärta Tilll Hjärta, Erikshjälpen, Bra O Billigt Begagnat eller vad de alla Begagnat- Second Hand butiker heter, där kan du rota fram gamla avlagda köksattrialjer, skura dom med stålull och använda dem i skogen över elden.

Materialet väljer du själv, Rostfritt, emaljerat, Aluminium.

Det brukar vara rejäla doningar, visst, tyngre än Trangia, men håller i flera år, och på köpet får du nostalgin av att använda gamla bruksföremål.

En trefot är användbar över elden, då har du stöd för kastrullen.
Den var vanlig förr, men går nog inte att köpa färdig på second handbutikerna, snarare antikaffärer...

Den är lätt att fälla ihop och du gör den själv av en bit bandjärn som du kapar i tre delar o nitar ihop med en nit, se bild, gör en tygpåse till den så den inte sotar ner din packning.
 

Bilagor

  • trefot.jpg
    trefot.jpg
    39.7 KB · Visningar: 5,582
Sen får man komma ihåg att teflon (dvs PFTE) utsöndrar giftiga gaser när det överhettas, kan exempelvis döda fåglar medan människor kan bara få infuensaliknande symptom av gasen..

Så det är ett NoNo :)

Har använt Teflon-panna vid ett flertal tillfällen och det fungerar bra om man vet vad man sysslar med, inga döda fåglar än iaf. Det är när det blir över 680 grader eller nånting det börjar hända grejer.

Men jag har ytterligare några sorter beroende på dagsformen, RF med Kopparbeläggning på utsidan, Alu med fällbart handtag+med tamojlösning, Titan etc. Det mesta funkar.
 
Trangias gamla kastruller

Jag har använt Trangias gamla kastruller med tjockare gods i. Köket är från början av 80-talet. De skastrullerna slog sig men de passar fortfarande i köket. Poängen är att det är ingen katastrof om kastrullerna slår sig. De fungerar fortfarande alldeles utmärkt som kokkärl över öppen eld.

Hälsningar

Tommy
 
Tack

Ja, jag tackar så mycket för alla dos and donts. Jag lär nog knappast bära med mig en trefot, ståltråden låter bättre och framför allt betydligt lättare.

Peace!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.