Trangiakärl direkt över öppen eld?

Hej!

Har letat efter info om hur Trangias 25-1 kärl skulle klara sig om man använde de över öppen eld, men inte hittat något. Är det någon som vet om det fungerar bra?

/Ken Karlsson
 
Jo, de blir ganska soktiga. Efter några användningar tycks det bildas ett tjockt lager som sen enkelt kan skrapas bort. Jag upplever inte sotet som något problem, det sitter där det sitter...
 
Al-kärl och öppen eld

Funkar utmärkt, håll bara vätska i kärlen! Scout, 2,5 och 4 L är avsedda för öppen eld bl a. Övriga kan lätt modifieras till öppeneldanvändning, alternativt för en grillhäll med er eller bygg en nyckehålseldstad.

Go tur

Johan K
 
bananmannen; sa:
Sot är bra, om undersidan på kärlet är svärtat absorberar det värmen från elden fortare, vilket ger bättre bränsleekonomi om du tex eldar med gaskök senare.

Det är en vanlig myt ja, tyvärr har jag ännu inte hittat någon som redovisat resultat från praktiska försök som visar nån skillnad. Däremot har jag sett resultat från försök som visar att det inte finns nån mätbar skillnad mellan blank gryta och svart gryta.

Det är visserligen sant att en svart yta absorberar mer strålningsvärme, men när det gäller ett kök så är det antagligen inte så mycket strålningsvärme utan det handlar mer om LEDNING av värme från de varma gaserna till grytan.
 
nermander; sa:
Det är en vanlig myt ja,

Saningen är att svärtade ytor ger mindre resistans för värmestrålning. Värmen går fortare in såväl som ut. Men du har rätt i att det inte påverkar ledningsförmågan, vilken när jag tänker efter nog står för den större delen av värmeekvationen i det här fallet.
 
kenkar; sa:
Tack för svaret! Blir kärlen mycket sotiga, eller?
Den värsta soten, dvs. den som sitter helt löst och som skitar ner allt den kommer i kontakt med, tas lätt bort efterhand med mossa, gräs, etc. Den svarta sot som blir kvar har ingen praktisk betydelse. Väl hemma brukar jag mest av estetiska skäl offra en Scotch svamp och gnugga bort det som lossnar utan att man behöver gnugga som en galning.
 
Pseudoteorier och myter

bananmannen; sa:
nermander; sa:
Det är en vanlig myt ja,

Saningen är att svärtade ytor ger mindre resistans för värmestrålning. Värmen går fortare in såväl som ut. Men du har rätt i att det inte påverkar ledningsförmågan, vilken när jag tänker efter nog står för den större delen av värmeekvationen i det här fallet.

En svart yta har högre emittans, men bara i det våglängdsintervall den är svart. Det vi ser som svart är det i det intervall som ögat uppfattar, ca 400 - 800 nm, ett intervall som är intressant om man lyser med en lampa typ solen, en ganska bra svartkroppsstrålare med en temp på ca 6000 K. Inget Trangia jag sett kommer upp i den temperaturen på lågan. Alltså betyder det nästan inget för den radiativa delen av energitransporten från lågan, som kanske har sitt strålningsmax vid storleksordningen 10 my, jag orkar inte räkna i kväll. Men om man låter sotet sitta kvar kommer det definitivt att hindra ledningstransporten. Det är inte bara brandfaran som gör stt man soter sin gamla panna. Håll borta den värsta soten men betala inte extra pengar för svarta kokkärl.

Mikael
 
Re: Pseudoteorier och myter

Mikael_B; sa:
En svart yta har högre emittans, men bara i det våglängdsintervall den är svart. Det vi ser som svart är det i det intervall som ögat uppfattar, ca 400 - 800 nm, ett intervall som är intressant om man lyser med en lampa typ solen, en ganska bra svartkroppsstrålare med en temp på ca 6000 K.

Bara för att ytan är svart inom det synliga spektrat betyder ju inte det att den INTE är svart utanför det synliga spektrat. Jag skulle nog tro att sot är svart för de flesta våglängder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.