Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld

Letar efter ett personligt kök där jag kan ha både i fjällen och när är jag är ute på tur i skogen så kan jag använda grytorna över öppen eld.
finns det såna kök?
 
Kanske...

Jag har eldat under en längre tid i mitt gamla Trangia25 med små vedbitar. Jag har även möjlighet till att använda den gamla spritbrännaren eller den gamla gasbrännaren jag köpte för många år sedan. Nu har jag köpt adaptern som optimus har men som även passar primus omnifuel som jag har och med den här lösningen kör jag allt från ved till sprit och multibränslen.
Är jag först ut med detta? 😊

Jag har ibland tagit med mig lite anpassad ved för enkelhetens skull vid en dagstur. Då jag inte längre har egen vedbod har jag köpt en liten säck "brasstartare" på Jula för ett par tior. Det är precis passande små vedpinnar. Det blir bra fart och jag har klippt upp en öppning i botten där både ved och slangar går in. Den lösa sot som blir tar jag bort med en blöt trasa av modern dammtyp.

Med en gammal trangia stekpanna utan teflon i botten så blir elden och hela kittet möjlig att flytta försiktigt med tången. Dessutom kan man elda med allt stående på ett grovt träbord utan att det blir skador, vill man så lyfter man ner det på marken.

Då jag hört om värme kollapsade Trangian så har jag varit noga med att kolla genom att känna och se men inget har hänt. Möjligtvis har jag skadat ett par av inner hålen när jag experimenterade med Primusbrännaren och blålåga utan rätt adapter. Med adaptern funkar det jättebra.

Om man testar Trangia som är gjord under senare år så bör man veta att det är tunnare gods och där bör man vara försiktig.
 
Senast ändrad:
hejsan.
en kombo jag gillar att använda:
msr windpro med en rostfri tatonka 1,6 ofta kompletterat med en eagle products rostfri sotpanna.0,7.
känner du att du vill vara ändå mer universal så kika på ett msr whisperlite universal.
vänligen nils
 
Ur funktionsprincip måste du ha kastrull med hänke som fungerar även med locket på. För öppen eld. Tunn och flimsig alumnium gär bort av samma orsak, där maten, vätskan inte kyler metallen smälter den. Återstår järnplåt, rostfritt själv håller jag på det senare.

Vindskydd i Al lider även de av kastrullernas svaghet, du måste ha vindskydd längre bort, sämre vindskydd eller byta till rejälare material Fe eller Rf. Nu börjar det bli tungt.

De proffs ute jag haft att göra med hade inget vindskydd, gjorde öppen makeld och lagade sin mat däröver. De proffs jag haft med att göra i fjällen hade bullrande fotogenkök i T27 eller motsvarande Esbit 50. Vattenpanna, gryta och traktörpanna alla med lock eller något motsvarande.

På fjället vet jag att man behöver vindskydd. Vad med ett rymlig sytt i värmetålig textil, sån som man isolerar avgasrör, skorstenar med? Håll det på plats med strumpstickor eller galv 2,5 järntråd.

Uppe på fjället kan det ju vara jobbigt att plocka har och fågelskit så där behöver du nog en brännare, stöd till kokkärlet.

Snuskburken har sina bestämda fördelar.

Men kokburkar med hanke och lock, DIY vindskydd i textil, brännare, kastrullstöd det mesta i Rf så blir det nog bra. YMMV Torgny du får nog skräddarsy och DIYa, ser fram mot dina erfarenheter så småningom.

Inte superlätt men funkis.

go tur
 
rostfritt tål värmen bättre och man undviker kanske både teflonminne och alzhaimmers.....;-)
tatonka ger möjlighet att steka lite samt har ett bättre hänge än billy..
rostfritt är lite tyngre men själv tycker jag att fördelarna överväger.tål även lite stryk.
vänligen nils
 
I princip alla kastruller funkar på eld. Inte de med värmeväxlare dock. För stekpannor är det bra med långt handtag. Trangias lägerkittel är bra som kastrull,men lite för stor för en. MSR ,85l titan är en bra solokastrull.

Jag tycker inte man behöver ett kök för eldmatlagning, även om utpräglade vedkök är effektivare och lämnar mindre märken. I skogen spelar detta mindre roll. Det brukar gå bra att palla upp med ved och stenar. Det varande sagt så är det grymt kul med en Bushbuddy t ex. Den kräver så lite bränsle att den även funkar i fjällmiljö.


Inlägget skrivet med mobil
 
Det kan bli mycket ved att bära på för en vecka i fjällen med tre tändningar om dagen, fotogen och gas har sina bestämda fördelar, msr xgk är utmärkta grejor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...