Kan detta användas över eld?

Hej,

Jag letar efter något att koka och laga lite mat över öppen eld på. Försökt att läsa mig till vad jag ska ha och inte men tycker det råder lite delade meningar.
Framöver vill jag investera i något riktigt hållbart men med en liten knodd så blir det endast några timmarsutflykter i månaden och vill inte börja med att lägga för mycket pengar.

Så min fråga, kan dessa användas över öppen eld?

https://www.xxl.se/trangia-628-kokkarl/p/1009402_1_style#details

Tack på förhand!
 
Ja det fungerar

men en enkel stål stekpanna för friluftsbruk, alternativt teflonpanna eller gjutjärnspanna är bättre och riskerar inte att släppa ifrån sig aluminium.

kastrullen och kaffepannan fungerar utmärkt.

www.skogma.se har stekpannor ,grytor för att ha på eld.
 
Personligen skulle jag undvika grytor/stekpannor med teflon/plast belägring över öppen eld!

Mvh troswe
 
För att steka i rekommenderar jag en klassisk gjutjärnspanna. Väger en del, men är hållbart! Kan kommas över billigt begagnat. Fungerar hur bra som helst. Stekte lunch till barnen i min igår.
 
Skulle hellre ha aluminium än teflon över eld. Men visst funkar det där. Min erfarenhet med knoddar är att det är lättare att köra ett kök än en visserligen trevlig öppen eld, iallafall om man är ensam med knodden/knoddarna.
 
Skall det gå väl över öppen eld behöver du kokkärl med hänke. Nere i eldgrop funkar det mesta. Aluminumkärl utan kylande innehåll kommer att smälta vid öppen eld.

go tur
 
Svar på frågan: Ja. Aluminium har en liten problematik med att man kan smälta kärlen om man brassar på eller det har kokat torrt, men inget allvarligt.Att aluminium skulle vara farligt att få i sig är en myt.

Jag skulle däremot också rekommendera att du skaffar ett enkelt gaskök istället. Det är så ofta som den nivån av planering och framförhållning som elden kräver inte funkar med små barn. Man hinner inte vänta på rätt glöd, eller man hinner inte låta elden brinna ut, eller man hinner inte ens tända elden, innan nån har gjort i blöjan, eller blivit för kall, eller bara fått lågt blodsocker och gråtattack... Bättre då med ett enkelt gaskök t.ex.

Med den där grytan kan du ju komplettera med ett spindelkök utan att det blir mer skymmande för det.
 
vad svårt man kan göra det. trianga kastrullerna funkar utmärkt, dom är till för att använda på öppna lågor från tex trä sprit eller gas. att alu skulle vara farligt är en myt som det inte finns några belägg för. man ska dock (precis som hemma) inte laga väldigt syrliga saker i alu-kastruller då det kan reagera med alu-n och missfärgas och smaka dåligt.
 
Jag har ett äldre Trangia 25 som jag gjort en öppning i botten på. Först tänkt för att användas för multibrännaren men sedan har jag även använt öppningen för att peta in lite småved och pinnar för att elda. Det räcker med lite grann för att koka vatten mm. Sedan kan jag ju givetvis sätta en kastrull över en större eld givetvis men det är lättare som SO skrev att ha en hänket på en sån kastrull. Lite sotigt blir det men inte värre än att jag torkar bort det. När det gäller teflon och speciellt stekpanna så har flera haft synpunkter på det och det kanske stämmer, jag vet inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.