Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning

Jag har ett Olinda-kök från Outwell med originalanslutning till en liten gastub, typ Lindal heter den nog. Finns det en möjlighet att använda/ansluta större gasbehållare till detta kök? Bor en längre tid i bilen och det börjar bli lite dyrt att köpa 450g flaskor varje gång här i Spanien. Tack!
 
Tja du, allt går att fixa - med rätt kombination av adaptrar...

En Lindalgängad Optimus Crux monterad på, och gasförsörjd från, en PK5 propanbehållare funkar utmärkt.
Detta eftersom brännaren är avsedd att matas direkt från en Lindalgängad campinggasbehållare. Det upp-
fattar jag det som att Olidan också är, dvs att den inte är avsedd att matas via en tryckreducerande ventil.

Så det är bara för dig att lokalisera lämpliga adapterkombinationer. Vilka, ja det beror t.ex. på vad behållarna
i Spanien har för anslutning... Och hur bra du sedan är på att hitta rätt grejer borta i ostasien...

PICT7031.jpg PICT7032.jpg

/Odd
 
Ett sånt kök? https://www.outwell.com/en-gb/ecommerce/accessories/olida-stove. Det är i så fall inte avsett för den gasblanding som finns i större gastuber om jag förstått rätt. Köp ett annat kök i stället mer avsett för större kokkärl.

Thure

Ja, precis, ett sådant! Tack för svaret, men jag har mer eller mindre inget var just nu.. Köket är platsbyggt, så jag försöker problemlösa det hela med eventuella adaptrar (om det är säkert såklart).

Tja du, allt går att fixa - med rätt kombination av adaptrar...

En Lindalgängad Optimus Crux monterad på, och gasförsörjd från, en PK5 propanbehållare funkar utmärkt.
Detta eftersom brännaren är avsedd att matas direkt från en Lindalgängad campinggasbehållare. Det upp-
fattar jag det som att Olidan också är, dvs att den inte är avsedd att matas via en tryckreducerande ventil.

Så det är bara för dig att lokalisera lämpliga adapterkombinationer. Vilka, ja det beror t.ex. på vad behållarna
i Spanien har för anslutning... Och hur bra du sedan är på att hitta rätt grejer borta i ostasien...

/Odd

Åh, jag hade hoppats på att något sådant skulle kunna göras! Okej, så nu är jag helt ny på gaskök. Jag har använt diverse gaskök men alla har kopplats till samma typ av tub och det enda jag egentligen känner till är;
Det finns olika anslutningar eller gängor till olika tuber; och det finns olika typer av gas. Hur fördröjningar och sådant fungerar känner jag ingenting till om. Om jag hittar vilken anslutning som gastuberna här i Spanien använder, räcker det om jag hittar en adapter som gör att "gängorna passar" eller måste den ha ytterligare funktioner? Kan jag använda vilken som helst typ av gas eller är mina brännare begränsade till endast proban/butan mix?
 
I Spanien är det oftast en blandning av butan/propan (eller ren butan)som säljs. Inslaget av butan är större än i Sverige eftersom det är billigare och det blir aldrig riktigt kallt där. (Vi använder ren propan i campinggasflaskor i Sverige därför att dom går att använda ner till - 40 grader.) Propan expanderar mer (i flaskan) än butan om det utsätts för värme så att ersätta butan med propan är ingen god idé.
Du lär ju få ett stort inslag av butan i gasen du köper i Spanien så där finns inga risker. Köket har ju dessutom en tryckregulator - enligt beskrivningen- så brännaren kommer att fungera som vanligt.

Några andra sorters gas än butan/propan torde inte vara någon god idé att prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
sajberjohan Stor Gryta Kök och brännare 14
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
hfm76 Gasbehållare på flyg Kök och brännare 50
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.