Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök

Tänkte montera mitt Optimus polaris på ett Trangia. Men som det verkar just nu finns brännarkoppen inte att tillgå. Trangia har ej heller något något datum till när dom ska pressa nya. Dom har pratat om det men när vet dom inte. Så jag undrar om det finns några alternativ?
 
Jag har både Trangias kopp och Optimus Nova adaptern. Har mitt Polaris monterat ned Nova-adaptern vilket funkar fint...
 
Hållaren till gasbrännaren GB74 är ett alternativ. Tyvärr verkar den vara svår att få tag på lös, Trangia säljer den inte som reservdel. Den lösningen kräver dessutom en extra kopp för förvärmningsbränsle.

Min lösning är en lätt modifierad gasbrännarhållare, och under den en kopp från hållaren till ett gammalt Optimus Explorer som jag hade liggande. Tror att den är samma som senare fanns till Nova.

Polaris_hållare.jpg


Med detta montage hamnar brännaren lite högre än med Trangias kopp. Efter en viss tillbockning av hållaren så att brännaren hamnar lite längre ner sticker hatten upp 34 mm över det undre vindskyddet. Då är det ungefär en centimeter kvar till kastrullens botten.

Polaris_igång.jpg


En bra sak med denna lösning är att det är lätt att tända spriten i koppen när man vill förvärma. Det finns plats att sticka ner en tändsticka ända ner i botten.

En dålig sak är att brännaren inte sitter lika stabilt som med en stadigare hållare. Jag som inte gillar glapp och vingel löste detta med att tillverka ett litet bleck som stödjer mot kanten på hålet i vindskyddet där reglerratten sticker ut.

Stödbleck_1.jpg


Det finns säker elegantare lösningar, men detta fungerar riktigt bra. Brännaren sitter stadigt och det är lätt att finjustera lågan med ratten utan att allt glappar.

Stödbleck_2.jpg


Utan pump och flaska väger detta arrangemang 267 gram enligt min våg. Trangias gasbrännare GB74 väger 175 g på samma våg. Så kör man på gas så är det ungefär 90 grams vikttillägg för att få vätskematning och en mycket bättre regleringsförmåga. Sedan har man ju förstås möjligheten att köra på bensin och fotogen, men då får man släpa på den ganska tunga och klumpiga pumpen också.
 
Senast ändrad:
Man ska brännaren så lågt som möjligt för att få in mkt luft för bra förbränning för att minska CO.
Ska man mest anv köket inne i Absiden skulle hål med luckor även göras i övre vindskydd för att få in luft.
Många på fjellforum.no kör med orginal på brännaren på en platta med byglar,nackdelen är ju att kastrull lättare välter men ger mkt mindre CO.
Många kör även med CO mätare på tur och testar CO på köket före resan.
Jag litar dock ej på dessa enkla mätare utan kör med god ventilation har rakt ovan köket i tältet samt även i innertältet samt fullt öppen ventilation även när jag sover då vaknat en gång efter stängt ventilation pga stark blåst och när det mojnat blev det fuktigt och därmed kallare,öppnad ventiler och la dunjackan över sovsäcken och byxorna på under kroppen.
Finns även tester på kök och då ger MSR xgk samt dragonfly som har samma brännare men med reglering på brännaren.
Jag gorde en adapter till min Bulin kina brännare men har ju Kap-Artic dvs Optimus 207 brännare men även en ny polaris men ej fått loss mutter under koppen än ev gör jag fästen i skivan med byglar.
 
Man ska brännaren så lågt som möjligt för att få in mkt luft för bra förbränning för att minska CO.
Så lågt som möjligt? Ju längre man har lågan den från botten av kokkärlet, desto sämre blir ju verkningsgraden. Har man 20 cm mellan brännare och kastrull tror jag att man får vänta länge på att vattnet ska koka upp. Och man får väl inte in mer luft för att brännaren sitter lägre? Luften ska ju trots allt komma in genom hålen på vindskyddet. Som jag har förstått det så handlar kolmonoxidproblemet om att förbränningen ska bli så fullständig som möjligt innan lågans gaser kyls ner av en kall yta (som botten på kastrullen).

Tittar man på hur en kastrull står på originalbenstöden på ett Polaris så är det mindre än 1 cm mellan hattens ovankant och botten på grytan. På mitt gamla Arctic sticker brännarhatten upp 32 mm över det undre vindskyddet, vilket bara är 2 mm mindre än på min Polaris-lösning.

Men det är en intressant aspekt, man vill ju inte bli kolmonoxidförgiftad. Vad är egentligen det optimala avståndet mellan brännare och kastrull? Och är det olika för olika brännare?
 
... Och är det olika för olika brännare?
Alldeles säkert - eftersom olika brännardesigner har olika flamfrontshastigheter...
En flamma med låg gashastighet hinner "brinna färdigt" långt tidigare än en flamma med hög gashastighet
givet lika i allt övrigt. Jämför UFO-hatten på en GB74 med en jämbördig koppbrännare, UFO-hatten ger en
bättre och komplettare förbränning av det gasformiga bränslet flera millimeter tidigare än t.ex. en Polaris
(utan tystbrännarhatt!) på samma gasformiga bränsle - och med lika pådrag/effekt.
/Odd
 
Har inga mått i huvudet nu men försökte få samma på min adapter som tex GB74.


Jag har inte sett några tester på Optimus Polaris och ej på ´källar´utv K-A men de brännare som Nato i Norge köpt in dvs bl MSR XGK har dom testat och lägst CO på marknaden.
Jag köpte O.P. på grund av robust pump och brännare samt bra pris.
Min nya lättviktsbrännare MSR pr de är en CO värsting vilket jag ej viste före köp se i länken.
Det är när man kombinerar en brännare som ger mkt CO med en kastrull med värmeväxlare inne i ett tält eller liten stuga som man utsätter sig för fara.

Avstånd på 15-20 mm upp till kastrull från brännare med bred spridning på lågan under kastrull med lite vatten i botten och sedan snö i måttlig mängd samt koll på att brännare har lungn blå låga utan gula inslag ger minst CO.

Problemet med tillverkarna är ju att de friskriver sig med text att brännaren ej ska anv inne i ett tält eller litet utrymme och ger inte ut några tester på mer än tid för at koka upp vatten inne på ett lab.
De flesta som kör brännare inne i tälten vet ju ej om att många olyckor har skett även för de äventyrare som har utelivet som ett jobb som till ex Norska Kvämo,Ulvang och olyckan i Ryssland för några år sedan,även militären har haft många CO förgiftingar.
 
Ni som har Polaris i Trangias brännarkopp: Hur långt över det undre vindskyddet sticker brännaren upp (med eller utan tystbännarhatt)?
 
Ni som har Polaris i Trangias brännarkopp:
Hur långt över det undre vindskyddet sticker brännaren upp (med eller utan tystbännarhatt)?
Hej Peter, ursäkta sent svar men veckan har varit lätt hysterisk...
Toppen på tystbrännarhatten (tassavtrycket) sitter ganska precis 30 mm ovanför det undre vindskyddets yta
vilket placerar Polaris brännarkoppskant ca 20 mm över samma yta...
/Odd
 
Hej Peter, ursäkta sent svar men veckan har varit lätt hysterisk...
Toppen på tystbrännarhatten (tassavtrycket) sitter ganska precis 30 mm ovanför det undre vindskyddets yta
vilket placerar Polaris brännarkoppskant ca 20 mm över samma yta...
/Odd
Ok, tack. Då vet jag att i min lösning hamnar brännaren 4 mm högre upp än i Trangiakoppen. Man kan fundera över om det påverkar CO-halten från brännaren?
 
Går nog krypa till korset och göra mig en egen. Dåligt av Trangia att inte de till att man har reservdelar hemma eller vill producera några heller för den delen.. 🤷‍♂️
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Brune Alternativ till kass Primus mattermos Kök och brännare 8
v-tuna UL alternativ till tamoj? Kök och brännare 47
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.