Kokkärl till vedkök/hobo stove

God middag.
Jag tänkte bygga/köpa ett vedkök eller hobo stove. Mest för att det skulle vara roligt att testa när jag är ute på korta turer i ensamhet, i vanliga fall kör jag Trangia med gasbrännare.

Jag kommer troligen att bara införskaffa en kaffepanna att ställa på sagda kök, men vilket material? Aluminium eller rostfritt?

Det är inte eventuella hälsorisker jag tänker på, mina Trangia-kärl är ju aluminium, snarare hur det fungerar med stark värme från vedköket - eller för den delen om jag vill ställa kaffepannan rakt i eldstad eller på glödbädd.

Det verkar ju vara väldigt mycket lättare att hitta kokkärl av olika modeller i aluminium och hårdanodiserad alu än i rostfritt.

Tack på förhand för era tankar och tips.

Med vänliga hälsningar
Peter
 
Trangia pannor funkar på eld även om en stålpanna håller längre. Tidigare hade trangia en modell med ett handtag där man kunde sätta en träpinne när man hade den på öppen eld,

rostfri
 
Smältpunkten för alu är 660C och för stål 1500C. Så tänker du tänker lämna kaffepannan i elden i många timmar utan kaffe i så skulle jag välja stål. :)

Men om man tar av pannan när kaffet kokat klart efter några minuter så funkar båda bra ! Så länge som kaffet kokar så är kaffetemperaturen ca 100C, samma på insidan av kaffepannan. :D

Dvs, så länge som du har kokande vatten i kärlet är du safe.
 
Senast ändrad:
Pallar ett kärl att stå över gaslåga så pallar det en eld. Jag har brännt sönder en Trangiakastrull i Al men den kördes utan vatten i.
Så länge det är vatten i klarar du dig.
/P
 
Tack, samtliga!
Jag ser väl ingen direkt anledning att låta kärlet stå tomt vare sig i eld eller ovanför :)

Pallar ett kärl att stå över gaslåga så pallar det en eld. Jag har brännt sönder en Trangiakastrull i Al men den kördes utan vatten i.
Så länge det är vatten i klarar du dig.
/P
Räknas chili con carne som vatten i det avseendet?
 
Däremot kan det bli överhettning om man smälter snö och det inte hinner bildas vatten på botten tillräckligt snabbt. Oavsett vilket bränske man använder.

/M
 
Så länge du har vatten i pannan så smälter den inte så just hållbarhet för eld behöver du nog inte bry dig om så mycket. Rostfritt tål dock vatten och hårdhänt disk och våld bättre än även hårdanodiserat alu. Så om man struntar i vikten (ca 50-100g extra ungefär) så är ju rostfritt ett alternativ.

Jag tycker att en snabb googling ger rätt många förslag på rostfria kaffepannor. Du kan också kolla i en mellanösternbutik eller liknande, de brukar ha rostfria små kaffepannor i ganska tunnt material som ser lite söta ut.

Röda Stjärnan har flera alternativ i både alu, rostfritt och titan.

Vad har du för andra önskemål gällande kaffepanna? Vill du ha en vanlig friluftskaffepanna i stil med Trangias ( ta trangias då den är ungefär billigast och lika bra som alla andra som är typ lika dana). Eller vill du ha lite extra stiligt utseende med svängd pip osv? Är det till enbart kaffekokning eller ska du koka alltifrån kaffe till fisk och soppa?

Bryr du dig om packvolymen?

Är det bara till kaffe så finns ju lite alternativ med kaffepressar och perkulatorer osv för eld..
 
Ska man använda pannan till annat än att koka kaffe är det fint med stort lock, som på typ

Exakt! Och om man bara ska koka kaffe och har gått om plats i ryggsäcken så finns det ju fina rostfria varianter med en lång svängd pip (som minskar mängden sump i koppen) typ såna här:
kaffepanna_1l.jpg
 
Så länge du har vatten i pannan så smälter den inte så just hållbarhet för eld behöver du nog inte bry dig om så mycket. Rostfritt tål dock vatten och hårdhänt disk och våld bättre än även hårdanodiserat alu. Så om man struntar i vikten (ca 50-100g extra ungefär) så är ju rostfritt ett alternativ.

Jag tycker att en snabb googling ger rätt många förslag på rostfria kaffepannor. Du kan också kolla i en mellanösternbutik eller liknande, de brukar ha rostfria små kaffepannor i ganska tunnt material som ser lite söta ut.

Röda Stjärnan har flera alternativ i både alu, rostfritt och titan.

Vad har du för andra önskemål gällande kaffepanna? Vill du ha en vanlig friluftskaffepanna i stil med Trangias ( ta trangias då den är ungefär billigast och lika bra som alla andra som är typ lika dana). Eller vill du ha lite extra stiligt utseende med svängd pip osv? Är det till enbart kaffekokning eller ska du koka alltifrån kaffe till fisk och soppa?

Bryr du dig om packvolymen?

Är det bara till kaffe så finns ju lite alternativ med kaffepressar och perkulatorer osv för eld..

Det kommer nog framförallt bli uppvärmning av vatten och kaffe, men tanken är nog att det ska kunna bli lite soppa och annat också så en rimligt stor öppning upptill ska jag nog kika efter. Kanske blir det till och med så att jag väljer en liten gryta eller liknande i stället för kaffepanna.

Utseendet bryr jag mig inte om, packvolymen är nog viktigast. Kan jag koka lite kaffe och mat till mig själv och möjligen nån gång till frun också så är jag nöjd. Är vi ute på större äventyr har vi Trangia-köket med oss. Helt fantastiskt, men väldigt stort...

Så ja, packvolymen är viktig. Jag har kikat på Coffee Pot 0,75 L och även på COOKWARE SET HARD ANODIZED 2 (och liknande) fast den sistnämnda känns ju en aning vansklig att hålla i om den varit över öppen låga. Och plast som smälter är ju sällan kul ;)

Trots en hel del googling och spanande på detta forum har jag känt mig osäker på val av material, men nu känner jag mig trygg :)

Tack allihop!

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.