Kokkärl av Titan, med rost ...

Nja, nu är det inte kärlet som rostat utan en behållare med gas som stod i kärlet. Efter en tur ute i kylan hamnade kondensvatten i botten och nederdelen av behållaren rostade illa kvickt. Rosten har fastnat i botten på kärlet och går inte att diska bort. Är det något att bry sig om? Får man i sig något som inte är bra?
 
Svarvull kan med knogfett nöta bort den järnoxid som häftat vid ditt titankärl. Vid normal matlagning får du lite järn i dig vilket kroppen kan nyttja....men eftersom matrester lättare häftar i rosten skulle jag nöta väck den. Risken för magont finns trots allt där.....obra.
 
Rabarberkräm

Prova med att göra rabarberkräm. Åtminstone aluminiumkastruller blir väldigt blanka och fina om man kokar rabarber i dom.
Nu är jag inte kemist utan fysiker, men vad jag förstått är det oxalsyran som på något sätt reagerar med aluminium.

Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxalsyra funkar oxalsyra även mot rostfläckar.

Per
 
Syror är reduktionsmedel och därför kommer oxiderna i rosten att reduceras tillbaka till grundform varvid fläcken bleks.

Observera att man nästan är förtjänt av en plats i Darwin Awards om man tycker det är trevligt med blanka och fina aluminiumkastruller och därför kokar rabarberkräm i dem. Aluminium får efter lite användning ett skikt med tråkgrå aluminiumoxid ytterst, vilket är bra. Dels är det mycket hårdare än aluminium, vilket ger en slitstarkare kastrull och dels så kommer inte maten i kontakt med det rena aluminiet som då avsöndras till födan, vilket i längden är giftigt.
 
Aj aj aj inte rabarber i Al-kastruller

Håller med efred att det är synnerligen olämpligt att koka rabarber i aluminiumkärl. Det stämmer dock inte att aluminiumet reduceras tillbaka till metalliskt aluminium. Syran löser nämligen upp oxidskiktet vilket sedan leder till att ännu mer aluminium löses ut i rabarberkrämen genom att aluminiumkastrullen korroderar i den sura miljön. Det är alltså ännu värre än vad efred skrev. Så undvika sura matvaror i aluminiumkärl !
 
För undvikande ev missförstånd. Jag gör mest rabarberpaj (med vaniljsås) av mina rabarber och oftast använder jag då en ugnsfast glasform. Skulle jag göra rabarberkräm eller rabarbersaft så använder jag en rostfri kastrull.

Jag har visserligen även några aluminiumkastruller men de använder jag oftast bara att ha varmvatten i när jag frostar av frysen. (Bra ide’ att passa på att frosta av frysen nu när det är rejält kallt ute).

Men om en aluminiumkastrull blivit på gränsen till förstörd då jag poppat popkorn och telefonen råkat inga :( så är rabarber ett utmärk sätt att göra rent kastrullen.

För "utomhusbruk" har jag Traniga Duossal. Det var därför jag var snabb att köpa en uppsättning Duossal kastruller till, då jag för bra precis 2 år sedan fick reda på att Traniga skulle sluta till Duossal kastruller http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47806&highlight=Duossal&page=2

Per
 
Om man ändå har oxiderad aluminium som man vill få blankt så innehåller Biltemas Fälgrengöring oxalsyra och fungerar utmärkt. Men det blir ju i o f s ingen god paj av det medlet :)
 
prova med vilken mild syra som helst - har du citronsyra, askorbinsyra eller vinsyra i kryddskåpet så pudra på en blöt pappershanduk och sedan gnuggar du rostfläckarna - utspädd ättiksyra fungerar förmodligen också.

järn löser sig till vattenlösbara ferro och ferri-salter när du använder syra.

fungerar inte något av detta så kan man i värsta fallet köpa en flaska saltsyra i färghandeln, men det borde inte behövas i det här läget.
 
För undvikande ev missförstånd. Jag gör mest rabarberpaj (med vaniljsås) av mina rabarber och oftast använder jag då en ugnsfast glasform. Skulle jag göra rabarberkräm eller rabarbersaft så använder jag en rostfri kastrull.

Jag har visserligen även några aluminiumkastruller men de använder jag oftast bara att ha varmvatten i när jag frostar av frysen. (Bra ide’ att passa på att frosta av frysen nu när det är rejält kallt ute).

Men om en aluminiumkastrull blivit på gränsen till förstörd då jag poppat popkorn och telefonen råkat inga :( så är rabarber ett utmärk sätt att göra rent kastrullen.

För "utomhusbruk" har jag Traniga Duossal. Det var därför jag var snabb att köpa en uppsättning Duossal kastruller till, då jag för bra precis 2 år sedan fick reda på att Traniga skulle sluta till Duossal kastruller http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47806&highlight=Duossal&page=2

Per

Bara du inte använder aluminiumkastrullen till vaniljsåsen. Det blir inte bra alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Arvidsjaur Titan gryta/mugg Kök och brännare 25
dadoni Titan vs aluminium Kök och brännare 29
MAW Evernew Titan 640ml Deep pot Kök och brännare 9
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
Friluftsnomad projekt ! svetsa Titan/rostfritt Kök och brännare 22
estetdrägg Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!! Kök och brännare 36
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
Joakim Ambrosson Titan Kök och brännare 41
Olaa Söker kastrullsett i titan! Kök och brännare 7
OlaOrädd Termos i titan? Kök och brännare 5
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.