Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kassera en gas flaska till gas kök
- Trådstartare Dan B
- Start datum
Va, var har du fått det ifrån?
Det finns ju till och med specialmojänger för att göra just det: Jetboil CrunchIt
Punkterar alltid mina campingtuber innan de kastas i metallåtervinningen. Tre eller fyra tydliga hål...
Det finns ju till och med specialmojänger för att göra just det: Jetboil CrunchIt
Punkterar alltid mina campingtuber innan de kastas i metallåtervinningen. Tre eller fyra tydliga hål...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vi talar ju om gas så ett sylhål räcker länge.
go tur
go tur
Om den inte är helt tom och det blir en gnista (metal mot metal: syl mot gasbehållare) som antänder resterande gas så säger det kanske poff.
Det finns säkert de som kan göra detta hyfsat säkert hemma men jag chansar inte, jag lämnar mina tomma gasbehållare på återviningsstation så får proffs hantera dem på bästa sätt.
Så tycker t ex primus också:
https://www.primus.se/service/kundtjaenst/fragor-och-svar/
/Patrik
Det finns säkert de som kan göra detta hyfsat säkert hemma men jag chansar inte, jag lämnar mina tomma gasbehållare på återviningsstation så får proffs hantera dem på bästa sätt.
Så tycker t ex primus också:
https://www.primus.se/service/kundtjaenst/fragor-och-svar/
/Patrik
Jag tar en morakniv, sätter spetsen mot den tomma behållaren och slår sedan lätt med handen mot änden på skaftet. Då borde ingen gnista kunna uppstå. En behållare som känns tom innehåller väldigt lite gas.
Kanske bättre att inte tömma med öppen kran. Då blir det ett litet övertryck i behållaren. i stället för att syre åker in och kan bidraga till en explosion så blåser gasen ut. (Inget syre = ingen explosion)Jag tar en skruvmejsel och slar sedan ett par hal med hjalp av en hammare. Jag kanske har haft ofantigt tur, men det har aldrig hant nagot efter en 30-40 halslagna behallare.
Givetvis sa oppnar jag ventilen helt och vantar pa att "all" gas ar borta..
Finns det inga miljöaspekter när det gäller gasol?
HåkanF
Gasen i våra engångstuber består ju till största delen av Metan, så samma som sk sumpgas som läcker från sjöar och myrar dvs en växthusgas. Jag föredrar att skruva på en brännare och bränna slut de sista resterna i tuben, sedan låter jag den stå med öppen kran ytterligare en tid innan jag punkterar den för plåtåtervinning.
Gasen i våra engångstuber består ju till största delen av Metan,
fel - det är ca 30% propan, 25% isobutan och runt 45% N-butan med varianter.
Finns finns blandningar typiskt kallad 'vintergas' som har propan och hyfsat ren isobutan utan n-butan för att tåla lite lägre temperatur.
Även om det finns andra källor så kommer dagens n-butan, iso-butan och propan från olje och gaskällor och typisk 5-10% andel av råoljan har dessa gaser inlösta och fraktioneras ut vid oljeraffinaderier.
Metan är en gas som inte kondenserar hur hårt man än komprimerar i dom temperaturer som är aktuella i campingsammanhang och skulle man ha samma densitet med metan i flaskan som med campingasol (450 gram/l för en 450 grams flaska) skulle det behövas pumpas upp till 311 MPa (3110 Bar) vid 20 grader C och trycket ökar till 348.6 MPa (3486 Bar) vid 50 grader C.
Jag lovar att det blir en rätt tjockväggad flaska...
Skall man få metan till vätskeform så måste det kylas till under -82.5 grader C och trycket vid -82.5 grader C är då 4.5 MPa (45 Bar) - men inte ens i denna temperatur skulle vätskedelen som bildas få plats i en 450 grams-flaska med densiteten 450 gram/liter utan måste komprimeras och trycket är då fortfarande 168 MPa (1680 Bar, japp vätskan är 'fjädrande' - komprimerbar).
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips