Felkonstruerat kokkärl?

Hej

Letar efter bra kokkärl till optimus crux lite. Kikat på primus, optimus, snow peak. Haft lite svårt att hitta dem i butik för att känna och se. Så jag behöver lite hjälp av er - för jag gissar att det sitter några här och där med kärlen jag kikar på :)

Primus har kärl med lock/stekpanna som heter LITECH Trek Kettle. Den har jag faktiskt hittat. Blev lite brydd av att locket hela tiden hamnade på sned. Tänkte att det var ett felaktigt exemplar jag såg. Men nu när jag ser på bilderna verkar det vara så att utfällt hantag går emot själva kastrullen så att locket inte ligger an runt hela kastrullen. Någon som har kokkärlet? Är det så? Finns det i så fall någon funktion som är skälet till det? Finns samma glapp hos Optimus Terra Solo/Weekend? Någon som provat något av Snow Peaks kärl? Annat tips på passande kärl?

Vill gärna höra lite erfarenheter och allmänt tyckande om andra liknande kokkärl också! Material, form, ytbehandling, handtagsfunktion, slitage - ja, ni vet ...

Mitt mål med kärlet är att först och främst koka upp vatten, men även då och då värma mat.

Emma
 
Jag har en Primus litech. Tror jag förstår vilket "glapp" du pratar om. Stekpannan/locket går att lägga tätt på kastrullen om handtaget är infällt.

Jag har också en Snow Peak (tror den heter trek kettle 1400) i aluminium, som jag övergivit för primus variant. Den kändes alldeles för tunn och lättbucklad. (Så att metallen flexar när man fäller ut handtagen, och anodiseringen knastrar. ingen kvalitetskänsla direkt. )
Titanvarianterna är nog bättre. Formen på stekpannan var bättre än primus och den saknade dessutom den hatade nonstick-ytan, men handtaget krävde lite modifiering för att kännas stadigt, och fästet för det fastnar lätt i tyger och liknande (som t.ex. den medföljande packpåsen. Duh!)

För att summera: Primus Litech: Bra
Snow peak (alu variant): mindre bra.

I båda fallen är det störigt att man har nonstick att bekymra sig om, men vad gör man?
 
Då var det inte bara ett inbildningsglapp :)

Någon som har erfarenhet av Snowpeak i titan? Eller av Optimus-kärlen?

Emma, sugen på att höstmysa ute med nytt kärl och kök :)
 
Jag är jättenöjd med mitt MSR titan Kettle,den står väldigt stadigt och locket sitter bra pågillar du bara priset så....
 
Jag hade ett Primus litech på min tur i sommras.
P7280244.JPG


Och det är lite svårt att få locket på plats men det går när man har lärt sig!

Men därimot så undrar jag väldigt mycket hur dom har tänkt med handtagen, belagda med gummi av nått slag.
Inte nog med att den blir sanslöst varm och deformerad, mina tog eld.
Öppna lågor som brann från handtagen.

Dumt med belagda handtag när amn ändå måste ta med en pannlapp för att kunna röra dom :)

För övrigt så är det inte Primus som tillverkar dom, och det är precis samma kokkärl som Optimus har sin logga på, fast då i 2 storlekar.
Dom är inköpta från en annan tillverkare, som råkar va samma.
Precis som primus thermosar.

annars så tycker jag det funkade bra, men jag gjorde inget avancerat..
men jag fixade att puttra tortelini och pastasås ett par minuter iaf utan att det brändes vid.

Inget jag skulle köpa igen men det funkar.
Tror nästan jag ska ta bort handtagen och ta med nått som fungerar istället :)

Edit: Men hur är titan som kastrull-material?
Leder väl värme jättedåligt och utvidgas väldigt när det värms? (konkav/konvex botten)
Me det kanske inte märks?
 
Jag är nöjd med titankärlets värmehållning;gör alltid så här:kokar upp maten och sen får den stå,den hinner alltid bli färdig och är alldeles lagom varm eller något för varm när jag ska äta.
Tacknämligt att handtaget svalnar snabbt,brukar ändå alltid ha ne tygbit att hålla med när jag lyfter av kärlet.
 
För övrigt så är det inte Primus som tillverkar dom, och det är precis samma kokkärl som Optimus har sin logga på, fast då i 2 storlekar.
Dom är inköpta från en annan tillverkare, som råkar va samma.
Precis som primus thermosar.

Så även optimus version har samma glapp i locket? Någon som har det kokkärlet som kan bekräfta den lilla tråkigheten?


Men därimot så undrar jag väldigt mycket hur dom har tänkt med handtagen, belagda med gummi av nått slag.
Inte nog med att den blir sanslöst varm och deformerad, mina tog eld.
Öppna lågor som brann från handtagen.
Oj då, inte så bra. Något du gjorde som du rekommenderar att man inte gör? Hade du egentillverkat vindskydd? Eller var det just bristen på vindskydd som var orsaken tror du?

emma
 
Hade också lite problem med "varma handtag"-grejen i början. Lärde mig snart att om man inte brassar på så mycket så blir det inte för varmt. Tydligen ska det ändå vara mest slöseri med gas om så stark värme når så långt upp på kastrullsidan.
Om man nu vill dra på lite mer gas för att det blåser eller så, så funkar det bra att rikta handtagen mot vinden, så nås de ändå aldrig av de heta gaserna från lågan.
 
Hej

Letar efter bra kokkärl till optimus crux lite.


Mitt mål med kärlet är att först och främst koka upp vatten, men även då och då värma mat.

Emma

Kanske en Trangiakastrull på 1 liter? Den väger 102 gram + tamoj orginal 48 gram + lock tex. pajform 3 gram
 

Bilagor

  • 2008-07-07 054.jpg
    2008-07-07 054.jpg
    136.2 KB · Visningar: 749
Jag har ett Litech Trek i Eta-version, dvs det har en värmeväxlarfläns i botten. I övrigt är det såvitt jag begriper samma konstruktion, och jag har inte märkt något glapp eller problem att få locket att ligga på. Inte heller problem med smältande handtag, men så drar jag heller aldrig på fullgas (på mitt MSR PR). Enligt Primus rekommendationer ska 2/3 till 3/4 av fullt gaspådrag ge bäst kompromiss (bränsleåtgång vs uppkokningstid) med Eta-kokkärl, och än så länge står sig det gummiklädda handtaget bra vid det gaspådraget. YMMV.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.